صرافی داری بانک ها

پنجشنبه ، 8 خرداد 1393 ، 07:43

 

دقیقا مثل گویش ،فرهنگ،سبک زندگی مردم در نقاط جهان وجوه نقد و اوراق بهادار هر سرزمین هم مختص آن سرزمین است. این امری است که از ابتدای شکل گیری مبادله وجود داشته است .

به گزارش بانکی دات آی آر، صراف ها کسانی هستند که کارشان سکه است و دائما مشغول مبادله ارزی به ارز دیگرند تا روال کار مبادلات را تسریع کنند. از گذشته تا کنون در کنار تبدیل پول ها به یکدیگر، نیاز به نقل و انتقال پول به نقاط دیگر از وظایف صرافان شد زیرا حمل نقدینگی از جایی به جایی دیگر همراه با خطر بود.

در ایران نیز در دوره هخامنشی کار صرافان رونق بسیار به سزایی داشت. در طول تاریخ صرافان جدی، همواره به امانت داری مشهور و در میان مردم از احترام ویژه ای برخوردار بوده اند.

بانک های کنونی  در حقیقت شکل پیشرفته تر و کامل تر عملیات صرافی قرون وسطی است.پس اینکه بانک ها صرافی بزنند چندان هم دور از تصور نیست.

سال هاست که کارشناسان اقتصادی، باانتقاد از بنگاه داری بانک ها و بانکداری شرکت ها و بنگاه ها، بر ضرورت تفکیک وظایف و حوزه عملکرد بانک ها و شرکت ها تاکید دارند و معتقدند که بانک باید به بانکداری و تامین منابع فعالان اقتصادی مشغول باشد و بنگاه ها و شرکت هاباید به کار تولید و خدمات مشغول باشند و از امور بانکداری پرهیز کنند.

اما به نظر نگارنده در شرایطی که بانک ها به فروش خودرو و مسکن اشتغال دارند و تعدد شرکت هایشان گاهی باعث می شود که خودشان هم فراموش کنند چند شرکت دارند! تاسیس و اداره صرافی برای بانک ها فعالیتی است که کمتر نامعقول به نظر می رسد.

کارشناسان بر این عقیده اند: نظام بانکی کشور باید به طور اساسی و زیر بنایی به سمت اصلاح ساختار پیش رود. یعنی حوزه های مشارکت، سپرده گذاری، قرض دهی و غیره کاملا تفکیک شود و به عبارت دیگر شرح وظایف جدیدی برای بانک ها نوشته شود.

صرافی در ایران به رغم تکامل خود دراواخر قرن نوزدهم، با رقابت شدید بانک استقراضی روس و بانک شاهنشاهی ایران، که علاوه بر آشنایی با فنون جدید بانکداری با حمایت دولت‌های روسیه، انگلستان و ایران نیز برخوردار بودند روبرو شد. در سالهای بعد بسیاری از صرافان به ورشکستگی کشانده شدند و دیگر هیچگاه نتوانستند نقش پیشین خود را باز یابند. طی چند دههٔ اخیر صرافان بیشتر در زمینه داد وستد مسکوکات طلا و نقره و ارزهای خارجی، و به طور محدود در زمینه اعطای وام‌های کوچک، فعالیت داشته‌اند.

پس طبیعی به نظر می رسد بانک ها سعی کنند ضعف های موجود در عرصه تبدیل ارزها و فعالیت های صرافی ها را پوشش دهند.

به این ترتیب و با توجه به حقی که قانون به بانک ها داده تا بخشی از فعالیت های خود را در قالب شرکت ها انجام دهند صرافی می تواند یکی از گزینه های مناسب فعالیت باشد.

در حال حاضر بانک مرکزی برنامه گسترده ای برای فعال تر شدن صرافی ها جهت تامین نقدینگی مورد نیاز تولید کشور دارد و در این راستا می کوشد با گشایش‌های ارزی، فعالان ارزی اعم از صرافی‌های مجاز و بانکی جایگاه خود در بازار ارزی کشور به دست آورند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► استعلام یا بازداشت وجوه مشتریان نزد بانک هابه چه شکل انجام می شود؟
تکنولوژی هایی که بلای جان نظام بانکداری شده اند؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر