اعتبارچیست و نظام اعتبار سنجی ایرانیان کدام است؟

يكشنبه ، 25 خرداد 1393 ، 09:08

 

زمانی یک تار سبیل اعتبار داشت. اعتبار یک مرد بود . وقتی یک تار سبیل را گرو می گذاشتند یا گرو می گرفتند خیالشان راحت بود که معامله هیچ زیانی نخواهد داشت و فروشنده و خریدار به عهدشان وفا می کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما این روزها و جمعیت چندین میلیاردی سبیل را از اعتبار انداخته و حتی نمی شود به چشم هم اعتماد کرد.

سامانه گزارشگري اعتباري و اعتبارسنجي بانکي که در دنيا با عنوان اعتبارسنجي شناخته مي شود، بر پايه تسهيم اطلاعات و در حقيقت مشارکت سازمان هايي که اطلاعاتي از وضعيت اعتباري اشخاص (حقيقي يا حقوقي) دارند، شکل مي گيرد. اعضاي سامانه اعتبارسنجي، بايد بر اساس استاندارد مشخصي، اطلاعات اعتباري افراد و مشتريان را در قالب پايگاه داده اي منسجم ذخيره نمايند تا ديگر اعضا نيز بتوانند با تعريف دسترسي خاصي، از اين اطلاعات بهره مند شوند. اجراي چنين سازوکاري بدون بهره گيري از فناوري اطلاعات ميسر نمي باشد.

 

 

 

سرعت، دقت و امنيت از شاخص هاي اصلي اين سامانه محسوب مي گردند. معماري داخلي سامانه اعتبارسنجي، ضامن افزايش سرعت پردازش و توانايي ذخيره حجم بالاي اطلاعات (در حد ايجاد فايل براي همه اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني با بايگاني فعال 5 ساله) مي باشد. همچنين براي امنيت شبکه و تبادل اطلاعات نيز پروتکل هاي مختلفي وجود دارد.

شرکت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران به عنوان نهاد مالي رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان در راستاي اصل 44 قانون اساسي و قانون طرح تسهيل اعطاي تسهيلات مصوب مجلس شوراي اسلامي و با ماموريت ايجاد سامانه اعتبارسنجي براي نظام بانکي و اعتباري کشور ايجاد شده است .

هدف اصلی سامانه اعتبارسنجی فراهم‌نمودن اطلاعات مورد نیاز در خصوص سابقه و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتری در نظام بانکی و اعتباری در قالب گزارش‌های مختلف اعتباری می‌باشد. با استفاده از اطلاعات موجود در گزارش‌های اعتباری سامانه می‌توان ضمن کسب شناخت مناسب از مشتری، تمایل وی در بازپرداخت اقساط تسهیلات آتی را برآورد نمود.

در ایران مدت هاست به اهمیت اعتبار سنجی پی برده شده و شرکت های حقوق و اشخاص حقیقی در حال طی مراحل اعتبار سنجی اند.

سامانه جامعی که از معوقات بانکی بکاهد، دست فعالین نظام بانکداری برای انتخاب را باز بگذارد و مشتری قانونمندو وخوش حساب را از مشتری بد حساب مشخص کند.

هر فردی که از سال ۸۸ تسهیلات بانکی دریافت کرده باشد، در شرکت مشاوره رتبه بندی و اعتبار سنجی دارای شناسنامه اعتباری است که این شناسنامه تمام رفتار اعتباری وی را نشان می‌دهد.

متاسفانه در خبرها آمده در حال حاضر هستند کسانی که 300 بار از نظام بانکی وام گرفته اند در حالی که برخی برای دریافت یک وام 5 میلیونی ازدواج مدت هاست در انتظار اند.

نظام اعتبار سنجی متاسفانه در کشور چندان که باید و شاید ارج نهاده نشده و کمتر به جایگاه واقعی اش رسیده است. امری که هر زمان اصلاح شود تحول شگرفی در نظام بانکداری و حتی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

امری که استفاده صحیح از اطلاعات این سیستم آن را تضمین می کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► افزایش سرمایه بانک ها به چه صورت انجام می گیرد؟
بانک ها به دنبال مشتریان مداری ویژه! ◄

مطالب مرتبط

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.


بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

ایسنا نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

خرج 205 هزار میلیاردتومانی برای فروکش التهاب بازار بین بانکی+ نمودار

نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود....


اقتصادنیوز: نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود در کانال 23.5 درصد باقی مانده و با کاهشی بسیار جزئی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، این درحالیست که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز نیز که یکی از ابزار کنترل نرخ بهره است، از مرز 205 همت در هفته گذشته فراتر رفته و اعتبارگیری قاعده مند شبکه بانکی در حدود کمتر از 3 همت رقم خورده است. چکیده این موارد می‌تواند به معنای فروکش کردن التهاب تقاضای بانکی در ازای تزریق 205 همتی به بازار باز باشد.


جزئیات نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 12 اردیبهشت 1403 معادل 23.5 درصد اعلام شده است که در مقایسه با دو هفته گذشته خود از ثبات نسبی برخوردار بوده است. این درحالیست که در اواخر سال 1402 و ابتدای 1403 نرخ بهره بین بانکی که به نوعی قیمت توافقی استقراض منابع مالی بین بانک‌ها به شمار می‌آید، با التهاب بازارها در نتیجه مسائل مربوط به آخر سال با افزایش مواجه شده بود و در اولین هفته فروردین معادل 23.62 درصد به ثبت رسید.


بر اساس گزارش اکوایران، به‌طور کلی بانک‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی می‌توانند در صورت نیاز به منابع مالی از یکدیگر به مدت 24 تا 48 ساعت استقراض کنند. نرخ بهره این عملیات نیز به صورت شناور در یک کانال مدیریت شده توسط بانک مرکزی شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه نرخ بهره بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می‌شود، سیاستگذار پولی عموما با هدف کنترل نرخ بهره با استفاده از ابزاری مانند عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند اقدام به دخالت غیرمستقیم در روند تغییرات نرخ بهره می‌کند.


فروکش التهاب در بازار بین بانکی در ازای تغذیه 205 همتی از بازار باز

بر اساس مطالعات، تغییرات نرخ بهره تابع فشار مازاد تقاضا در بازار بین بانکی است که بر اساس آن هرگاه مازاد تقاضا افزایش یابد فشارها در جهت بالاتر رفتن نرخ بهره شکل می‌گیرد. در مقابل هرگاه مازاد عرضه شدت بیشتری داشته باشد، بانک‌ها حاضرند در ازای نرخ بهره پایین‌تری به متقاضیان اعتبار قرض دهند و نرخ بهره کاهش می‌یابد. زمانیکه فشار تقاضا در بازار بین بانکی بالا باشد بانک مرکزی ممکن است تشخیص دهد که با استفاده از عملیات بازار باز بخشی از تقاضا را تامین کند تا فشار زیادی بر نرخ بهره بین بانکی وارد نشود.


مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز از ابتدای 1403 تا تاریخ مورد بررسی، حجم بالایی داشته است و در هفته اخیر به بیش از 205 همت که به نوعی سقف تاریخی محسوب می‌شود رسیده است. در مقابل اعتباردهی قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش یافته که به نوعی می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت آرامش به بازار بین بانکی در ازای تزریق اعتبار 205 همتی به بازار باز باشد

بنر