دلایل علاقه مردم به خودپرداز ها

سه شنبه ، 4 شهریور 1393 ، 09:22

 

اگرچه مدت هاست شیوه های مختلف بانکداری الکترونیک در کشور رواج پیدا کرده است اما حقیقت این است که مردم علاقه خاصی به خود پرداز ها و استفاده از آن دارند از این رو هنوز هم شاهد شکل گیری صف در پشت بسیاری از خود پرداز ها هستیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، شاید به راحتی بتوان گفت اولین نماد بانکداری الکترونیک در ایران همین خود پرداز ها هستند که در دی ماه سال 51 به ایران راه یافت و البته تا پس از انقلاب و چند سال پیش چندان هم مرسوم نبود. اما قطعا به خاطر سابقه حضورش در بین ایرانی ها از همان ابتدا علارغم تعداد معدود دستگاه ها، قطعی های مداوم و... با اقبال مواجه شد.

در ابتدا مردم نگران از دست رفتن پول ها یا خورده شدن کارت بانکی شان توسط خود پرداز بودند که به مرور زمان و فرهنگ سازی این مشکل بر طرف شد اما چرا پس از سال ها هنوز هم خیلی ها و با وجود ابتکارات جدید دوست دارند قبوض خود را از خود پرداز بپردازند ،انتقال وجه کارت به کارت را از طریق خود پرداز انجام دهند و به آن اطمینان بیشتری دارند؟ برخی از دلایل امر را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

1. رواج پول نقد

با وجود تعدد دستگاه های کارت خوان در فروشگاه ها ، کارت های بلیط مترو و اتوبوس های درون شهری هنوز بسیاری فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده نمی کنند، بسیاری پزشکان دوست ندارند از دستگاه کارت خوان استفاده کنند و... به این ترتیب پول نقد در بین عموم محبوبیت و کاربرد فراوان دارد پس برای دریافت وجه نقد به خودپرداز ها رجوع می کنند.

2. دسترسی آسان

گسترش تعداد دستگاه های خود پرداز در کنار شعب یا به صورت مستقل در مراکز خرید، معبرهای پر رفت و آمد و کوچه و پس کوچه ها حد اقل در بافت های شهری بر محبوبیت این دستگاه ها افزوده است.

3. نهادینه شدن نحوه استفاده

این روزها اغلب ایرانی ها از نحوه استفاده از خود پرداز به خوبی آگاهی دارند و نسبت به روزهای اولیه رواج این دستگاه که با تردید و توقف مردم پشت باجه ها همراه بود آگاهی مردم زیاد شده معدود افراد به ویژه سالمندان در استفاده از دستگاه مشکل دارند که البته آنها هم در حال یادگیری اند.

4.امنیت بالا

محیط اینترنت و وب در معرض آسیب های  امنیتی  قرار دارد و بسیاری به آن دسترسی ندارند پس ترجیح می دهند از خود پرداز استفاده کند.

اگرچه مواردی در خصوص کلاهبرداری از خود پرداز ها مشاهده شده اما مردم می دانند که چطور از اطلاعاتشان در هنگام استفاده از خود پرداز استفاده کنند.

5. فعالیت 24 ساعته

خود پرداز چند کلید دارد که در 24 ساعت شبانه روز به خدمت رسانی مشغول اند پس نیاز به برخورد با نیروی انسانی بانک که بعضا حوصله پاسخگویی مشتری را ندارد نیست . همچنین خرابی و قطعی دستگاه ها به شکل چشم گیری کاهش یافته و در هر ساعت که بخواهیم می توانیم وجه نقد در یافت کنیم. البته مردم از سقف میزان پرداختی چندان راضی نیستند اما بانک مرکزی در مقابل افزایش حجم پرداخت پول توسط خود پرداز ها مقاومت می کند.

6. کارمزد منطقی

استفاده از بسیاری از خدمات بانکداری الکترونیک مستلزم پرداخت کارمزد است اما اگر از خودپرداز بانک خودتان برای انتقال وجه، دریافت موجودی و... استفاده کنید کارمزد کمتری می بایست پرداخت.

همچنین استفاده از تلفن بانک هزینه تلفن را در بسیاری موارد که خط رایگان نباشد به دوش ما تحمیل می کند اما در مورد خود پرداز چنین هزینه ای وجود ندارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

 

► نکات امنیتی بانکداری الکترونیک از زبان بانک شهر
قانون مسدود کردن حساب بانکی ◄

مطالب مرتبط

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.


بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه بسته به نوع انجام عملیات تراکنش از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین سقف خرید روزانه از طریق دستگاه خودپرداز از ۵۰ میلیون برای هر کارت تا ۲۰۰ میلیون تومان برای تمام کارت‌های هر فرد متغیر است.

ایسنا نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

خرج 205 هزار میلیاردتومانی برای فروکش التهاب بازار بین بانکی+ نمودار

نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود....


اقتصادنیوز: نرخ بهره بین بانکی که مهمترین نرخ بهره برای سیاست‌گذار پولی است در هفته منتهی به 12 اردیبهشت همانند دو هفته گذشته خود در کانال 23.5 درصد باقی مانده و با کاهشی بسیار جزئی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، این درحالیست که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز نیز که یکی از ابزار کنترل نرخ بهره است، از مرز 205 همت در هفته گذشته فراتر رفته و اعتبارگیری قاعده مند شبکه بانکی در حدود کمتر از 3 همت رقم خورده است. چکیده این موارد می‌تواند به معنای فروکش کردن التهاب تقاضای بانکی در ازای تزریق 205 همتی به بازار باز باشد.


جزئیات نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 12 اردیبهشت 1403 معادل 23.5 درصد اعلام شده است که در مقایسه با دو هفته گذشته خود از ثبات نسبی برخوردار بوده است. این درحالیست که در اواخر سال 1402 و ابتدای 1403 نرخ بهره بین بانکی که به نوعی قیمت توافقی استقراض منابع مالی بین بانک‌ها به شمار می‌آید، با التهاب بازارها در نتیجه مسائل مربوط به آخر سال با افزایش مواجه شده بود و در اولین هفته فروردین معادل 23.62 درصد به ثبت رسید.


بر اساس گزارش اکوایران، به‌طور کلی بانک‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی می‌توانند در صورت نیاز به منابع مالی از یکدیگر به مدت 24 تا 48 ساعت استقراض کنند. نرخ بهره این عملیات نیز به صورت شناور در یک کانال مدیریت شده توسط بانک مرکزی شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه نرخ بهره بین بانکی مهمترین نرخ بهره در اقتصاد تلقی می‌شود، سیاستگذار پولی عموما با هدف کنترل نرخ بهره با استفاده از ابزاری مانند عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند اقدام به دخالت غیرمستقیم در روند تغییرات نرخ بهره می‌کند.


فروکش التهاب در بازار بین بانکی در ازای تغذیه 205 همتی از بازار باز

بر اساس مطالعات، تغییرات نرخ بهره تابع فشار مازاد تقاضا در بازار بین بانکی است که بر اساس آن هرگاه مازاد تقاضا افزایش یابد فشارها در جهت بالاتر رفتن نرخ بهره شکل می‌گیرد. در مقابل هرگاه مازاد عرضه شدت بیشتری داشته باشد، بانک‌ها حاضرند در ازای نرخ بهره پایین‌تری به متقاضیان اعتبار قرض دهند و نرخ بهره کاهش می‌یابد. زمانیکه فشار تقاضا در بازار بین بانکی بالا باشد بانک مرکزی ممکن است تشخیص دهد که با استفاده از عملیات بازار باز بخشی از تقاضا را تامین کند تا فشار زیادی بر نرخ بهره بین بانکی وارد نشود.


مشاهده می‌شود میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز از ابتدای 1403 تا تاریخ مورد بررسی، حجم بالایی داشته است و در هفته اخیر به بیش از 205 همت که به نوعی سقف تاریخی محسوب می‌شود رسیده است. در مقابل اعتباردهی قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش یافته که به نوعی می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت آرامش به بازار بین بانکی در ازای تزریق اعتبار 205 همتی به بازار باز باشد

بنر