معمای هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها

شنبه ، 20 فروردين 1401 ، 12:16
هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها یکی از موضوعات پرحاشیه‌ای است که هیچ‌گاه با پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مقامات مسوول بانکی همراه نبوده است.

به گزارش بنکر (Banker)، در آبان ماه سال گذشته بود که خبرهایی در خصوص افزایش مبلغ ارسال پیامک‌های بانکی منتشر شد، خبری که هرچند واکنش مقامات بانکی را به همراه داشت با این حال در ادامه مشخص شد که مبلغ برداشت شده از حساب اشخاص در ازای ارسال پیامک تراکنش‌های بانکی با افزایش همراه شده است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه پیامک‌های بانکی در حال حاضر از ۲۰ هزار تومان فراتر رفته و مبلغ آن در بین همه بانک‌ها یکسان نیست. برای مثال بانک سپه از جمله بانک‌هایی است که اخیرا ۲۰ هزار تومان از حساب بانکی هر شخص به ازای ارسال پیامک سالانه برداشت کرده است.


با توجه به آنکه مشخص نیست هزینه ارسال هر پیامکی که به مشتریان ارسال می‌شود چقدر است باید این پرسش را مطرح کرد که در ازای ۲۰ هزار تومانی که از حساب هر شخص برداشت می‌شود مشتریان چند پیامک در طول سال دریافت می‌کنند؟بدیهی است هزینه سرویس پیامک بانک‌ها درآمد قابل‌توجهی را نصیب شبکه بانکی کشور می‌کند.


فرض می‌کنیم بانکی همچون بانک سپه دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشتری داشته باشد که یک میلیون نفر آنها شاغل، یک میلیون نفر از آنها بازنشسته و ۵۰۰ هزار نفر نیز سایر مردم باشند. در این حالت بانک به ازای برداشت ۲۰ هزار تومان از حساب این تعداد مشتری که تنها یک حساب نزد بانک دارند به درآمد ۵۰ میلیارد تومانی دست پیدا می‌کند.


به نوشته جهان صنعت، بدیهی است اگر مشتریان بانک بیش از یک حساب نزد این بانک داشته باشند رقم درآمدزایی دولت از این میزان نیز فراتر خواهد رفت. نکته قابل توجه آنکه مشخص نیست مبلغ هر پیامکی که به مشتریان ارسال می‌شود چقدر است اما با فرض اینکه قیمت هر پیامک ۲۰ تومان باشد، با تقسیم مبلغ ۲۰ هزار تومان بر آن مشخص می‌شود که سهم هر مشتری در پیامک‌های بانکی ۱۰۰۰ عدد در سال است.


اما سوال این است که آیا هر فرد در طول سال ۱۰۰۰ پیامک از سوی بانک دریافت می‌کند که باید برای دریافت این پیامک‌ها ۲۰ هزار تومان به بانک پرداخت کند؟ به نظر می‌رسد عدم نظارت بر فعالیت بانک‌ها موجب شده که نظام بانکی کشور به راه‌های مختلفی برای درآمدزایی متوسل شود که هزینه درآمدزایی بانک‌ها نیز بدون شک از جیب مردم پرداخت خواهد شد!

► احتمال واریز ۲ یارانه در هفته آینده
کلاهبرداران اینترنتی در ماه مبارک رمضان ◄

مطالب مرتبط
بنر