بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم

شنبه ، 20 خرداد 1402 ، 12:08

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم و بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده است.

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم

به گزارش اخباربانک، محمدرضا فرزین در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: سیاست تثبیت اقتصادی به معنای این است که دولت و بانک مرکزی مجموعه سیاست‌هایی در حوزه تورم، بیکاری، رکورد و غیره را در پیش بگیرند تا ثبات اقتصادی به وجود بیاید. در همین زمینه هم هدف ما کنترل تورم است.


وی افزود: عوامل بی ثباتی اقتصادی شامل بی ثباتی نرخ ارز و برای کنترل آن باید مداخله کرد تا نوسانات محدود شده و تثبیت اقتصادی محقق شود.


رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از عوامل اصلی بی ثباتی و تورم، نرخ ارز است که خوشبختانه در روزها و هفته گذشته روند نزولی داشته است.


فرزین ادامه داد: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم و بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده است. بنابراین باید دست به اقدامی سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم. البته اقدامات برای گشایش ارزی و آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور جواب داده و به زودی نتایج آن را خواهیم دید.


آماری جدید از مداخله دولت و بانک مرکزی در بازار ارز

مداخله دولت و بانک مرکزی از سال ۸۹ تا سال قبل و بر اساس میزان فروش ارز به صورت اسکناس و حواله نشان می دهد بیش از ۵۷ میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی فروخته شده است. به عنوان مثال در سال ۹۶ میزان فروش ارز بیش از ۱۸ میلیارد دلار بود اما در سال‌های گذشته کاهش یافته ولی در صورت لزوم و احساس نیاز و برای کاهش قیمت ارز بازهم ورود و مداخله خواهد شد.


فارکس بازار آزاد ارز دنیا است اما در ایران بازار آزاد بی معنی است!

با راه اندازی سال گذشته مرکز مبادله ارز و طلا و برای تامین نیازهای واقعی ، دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعریف و با نوسان دو درصد پایین‌تر و بالاتر انجام شد. اما برخی در آن زمان می‌گفتند نرخ ارز اعلامی باید با نوسانات بازار آزاد تغییر یابد اما کدام بازار آزاد؟ چرا باید دنباله رو کانال‌های تلگرامی خارج از کشور بود و معیشت مردم را به بازار آزاد گره زد؟


تقاضای ارز در بازار غیررسمی عموماً مربوط به قاچاق، فرار سرمایه و پوشش زیان‌ ناشی از کاهش قدرت خرید احتمالی بوده و که از سوی صادرکنندگان کالاهای قاچاق انجام می شود.


برخی بازار غیر رسمی را بازار آزاد می دانند اما هیچ بازاری بدون مقررات و تنظیم گری نیست. بازار ارز آزاد در دنیا، فارکس است که مقررات بسیاری دارد و هیچ کس نمی‌تواند پول قاچاق معامله کند و معلوم نباشد چه پول‌هایی معامله می‌شود.

ویژگی‌های بازار غیررسمی ارز شامل ریسک زیاد فعالان، دسترسی محدود به اطلاعات، کم عمق بودن بازار، حساسیت پایین نسبت به متغیرهای بنیادی و حساسیت بالا به اخبار تحولات سیاسی و بین‌المللی بوده و بستر مناسبی برای سفته بازی و معاملات فردایی است و متاسفانه از شبکه‌های اجتماعی برای تعیین قیمت غیرواقعی استفاده می‌شود.


ضریب شاخص‌های کلیدی بازار غیررسمی و رابطه دلار با سکه ، مسکن و خودرو

 ضریب شاخص‌های کلیدی بازار غیررسمی از سال ۹۰ تاکنون هم بسیار زیاد بوده و به عنوان نمونه در سال ۹۷ و سال گذشته حدود ۳۰ و ۱۹.۵ درصد تغییر کرد. تحولات دلار در بازار غیررسمی ناشی از انتظارات متغیر و ناشی از تحولات سیاسی و روابط خارجی و تحریم است و هیچ دلیل بنیادی ندارد.


رابطه عمیقی بین بازار دارایی و دلار وجود دارد به طوریکه رابطه دلار در بازار غیررسمی و سکه ۹۰ درصد و با مسکن تهران و خودروهای خارجی ۶۱.۵ و ۶۵ درصد است.


با این همه نرخ تورم ، زیاد و نوسانات بیش از حد معمول بوده و فعالان اقتصادی و مردم به سیاست‌های اعلامی توجه کمی دارند. القای دلهره و ترس از آینده هم به روال عادی تبدیل شده و عملکرد شاخص‌ها به بی اعتمادی دامن زده است. در نتیجه تثبیت اقتصادی سپس اجرای سیاست اصلاحی ضروری است. همچنین تقویت حکمرانی و اعتباربخشی به سیاست‌های پولی و ارزی و اعتباری لازم است.

► با کدام یک از کارتهای بانکی می‌توان کالابرگ خرید؟
راه حل بانک صادرات ایران برای رفع دغدغه های ارزی بازرگانان ◄

مطالب مرتبط
بنر