با نرخ سود بانکی امروز مردم خانه‌دار نمی‌شوند

سه شنبه ، 6 تیر 1402 ، 21:46
رییس کمیسیون عمران گفت: تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، بازپرداختش برای مردم حداقل ۸ میلیون تومان است. بسیار طبیعی است که خیلی نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. یعنی کسبه و کارمند با درآمدهای بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هستند و طبیعی است که نمی‌توانند ماهی ۸ میلیون تومان بازپرداخت تسهیلات پرداخت کنند.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران در خصوص هزینه‌های خرید مسکن گفت: ما یک صندوق درست کردیم که قرار بود، همه منابع و درآمدهای مرتبط با مسکن به آن واریز شود. این صندوق باید در پرداخت تسهیلات بانکی پشتیبانی کند تا نرخ سود بانکی پایین بیاید. در این صندوق هزینه‎های شامل مالیات بر خانه خالی، مالیات بر زمین‌ها، مالیات بر خانه‌های لوکس، برگشت تسهیلات مسکن مهر و کمک‌های دولت باید ریخته می‌شد.


وی در ادامه افزود: اما امروز این منابع وارد صندوق نمی‌شود؛ یعنی صندوق ما صندوق پولی نیست. همین موضوع باعث شده که متاسفانه ما نتوانیم نرخ سود بانکی را پایین بیاوریم. تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، بازپرداختش برای مردم حداقل ۸ میلیون تومان است. بسیار طبیعی است که خیلی نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. یعنی کسبه و کارمند با درآمدهای بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هستند و طبیعی است که نمی‌تواند ماهی ۸ میلیون تومان بازپرداخت تسهیلات پرداخت کنند.


این نماینده در ادامه توضیح داد: ضمن اینکه افراد باید آورده باخود بیاورند؛ یعنی تقریباً بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان باید متقاضی آورده داشته باشد. که هر ۶ ماه متوسط بین ۴۰ الی ۶۰ میلیون تومان خواهد بود. این مسائل باعث شده که علی‌رغم قانون خوبی که ایجاد شده و همه مولفه‌های ساخت دیده شده، به خاطر شرایط اقتصادی مردم، قیمت تمام شده مسکن، عدم همراهی بانک‌ها، نهایتاً افزایش نرخ سود بانکی و بازپرداخت سنگین برای مردم شرایط آنگونه باید نباشد.


رضایی گفت: رییس‌جمهوری در شورای عالی مسکن مسیری را تعریف کردند که ما می‌توانیم نرخ سود بانکی را پایین بیاوریم. در واقع از منابعی که در صندوق توسعه ملی وجود دارد، می‎توانیم استفاده کنیم. این منابع باید با بهره ۲ تا حداکثر ۴ درصد در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و سود تسهیلات بانکی مسکن را پایین بیاوریم؛ یعنی تک رقمی بکنیم. اگر این کار صورت گیرد، می‌توانیم مردم را صاحبخانه کنیم. ولی اگر با همین مسیر فعلی حرکت کنیم و بخواهیم با سود ۲۳ درصد وام به مردم بدهیم، شرایط سخت خواهد بود. این شرایط برای کشور مناسب نیست.


رییس کمیسیون عمران مطرح کرد: یک کارمند بخواهد یک وام  ۵۰۰ میلیون تومانی بگیرد باید حداقل ماهی ۸ میلیون تومان پرداخت بکند که بدون شک برای او امکان پذیر نیست. باید نرخ بازپرداخت تسهیلات را کم کنیم، در کنارش قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم و چارچوبی تعریف کنیم. ما در بحث‌ها و مراوداتی که با دولت و شورایعالی مسکن داریم روی این موضوع تاکید داریم که نرخ سود بانکی را کاهش دهیم. همچنین مصالح را با یک قیمت مناسبی در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم به نظر من با تدبیر و مدیریت درست قیمت تمام شده را پایین خواهد آمد.


رضایی در مورد مولدسازی و تاثیر آن بر بازار مسکن مطرح کرد: در مولدسازی قرار بود ما بتوانیم سرمایه کشور را درست هدایت کنیم و به سمت اصلاح و استفاده بهینه ببریم.  یعنی اگر واحدی یا زمینی متعلق به دولت بدون استفاده مانده و می‌توانیم تغییر کاربری کنیم، این اتفاق رقم بخورد. یعنی به افزایش بهره بری در امکانات دولتی برسیم. بدون شک این شرایط بر قیمت مسکن هم تاثیر خواهد داشت.


در نهایت این نماینده گفت: ولیکن دستگاه دولتی به دارایی‌ها و امکانات خود چسبیده‌اند و اصلاً جدا نمی‌شوند. مدیران فکر می‌کنند، در آینده می‌گویند فلانی آن ساختمان را از دست داده است. این انگار یک امتیاز منفی برای مدیران است. یک رقابت کاذب شکل گرفته است. مولدسازی موضوع بسیار مهمی است.

► خبر جدید درباره واریز سهمیه بنزین به کارت های بانکی
برداشت اسکناس از خودپردازها چقدر کارمزد دارد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر