تاکید بانک مرکزی بر حفظ منافع سپرده‌گذار در تصمیم‌گیری درباره بانک‌ها و مؤسسات ناتراز

شنبه ، 28 مرداد 1402 ، 13:30

بانک مرکزی اعلام کرد: همه اقدامات اصلاحی درباره بانک‌ها و موسسات ناتراز با محوریت حفظ حقوق و منافع سپرده گذاران انجام می‌شود به نحوی که اثرات اقدامات اصلاحی در شبکه بانکی توسط بانک مرکزی با استفاده از اختیارات و ابزارهای قانونی به سپرده‌گذاران منتقل نمی‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بانک مرکزی به اطلاع هموطنان می‌رساند، یکی از وظایف ذاتی بانک مرکزی پایش شبکه بانکی و نظارت مستمر و مبتنی بر ریسک در خصوص بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی است.


اقدامات نظارتی و انضباطی در خصوص هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نیز به تفکیک و متناسب با نتایج حاصل از نظارت‌های مزبور، همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده است.


جهت تنویر اذهان هموطنان، لازم به ذکر است بانک مرکزی، همه اقدامات اصلاحی خود را با محوریت حفظ حقوق و منافع سپرده گذاران انجام می‌دهد به نحوی که اثرات اقدامات اصلاحی در شبکه بانکی توسط بانک مرکزی با استفاده از اختیارات و ابزارهای قانونی به ایشان منتقل نمی‌شود. 


همچنین بر اساس ماده 1 قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی موضوع تملک سهام بانک‌ها، حق رای ناشی از سهام مازاد بر حدود مقرر در ماده قانونی مذکور به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض می‌شود که هر سال با برگزاری مجامع سالانه بانک‌ها، سهام مازاد تعیین و به وزارتخانه مورد اشاره اعلام می‌شود. این امر در اصلاح ساختار مدیریتی در بانک‌های مشمول کمک کرده و به معنای ورود به امر انحلال در خصوص آن بانک‌ها نیست.


ادغام، انحلال و یا انتقال یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی آخرین مرحله از فرایند ساماندهی بانک‌ها است و تاکید و اولویت بانک مرکزی اصلاح، ساماندهی و بازسازی بانک‌ها بر اساس برنامه اصلاحی ارایه شده به هر یک از بانکها و موسسات اعتباری با هدف رفع ناترازی دارایی-بدهی و درآمد-هزینه است که این امر در حال انجام و پایش منظم است. 


هموطنان خبرهای رسمی در این خصوص را فقط از کانال های رسمی اطلاع رسانی بانک مرکزی پیگیری کنند.

► اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره انحلال بانک ها
جزییات تجمیع کارت‌های بانکی و خدماتی در کارت ملی هوشمند ◄

مطالب مرتبط
بنر