ثبات ارزی پایدار با افزایش اقتدار بانک مرکزی/ سیاست تثبیت به کنترل نقدینگی منجر شد

چهارشنبه ، 20 دی 1402 ، 20:51
حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران در خصوص قانون جدید بانک مرکزی و لزوم افزایش اختیارات و استقلال عمل برای مدیریت بهتر بازار ارز به خبرنگار ایبنا گفت: از ابتدای سالجاری شاهد بودیم که سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد قیمت دلار بدون هیچ نوسان مدت‌دار و طولانی در یک کانال مشخص و قابل پیش بینی باقی بماند و فقط برای چند روز بنا به دلایل منطقه‌ای با یک نوسان کاذب مواجه شود. بر این اساس بانک مرکزی با توجه به مسئولیت مهم و سنگین مدیریت و کنترل بازار ارز، باید از اختیارات و استقلال کافی برخوردار باشد.


وی به تاثیر افزایش اختیارات بانک مرکزی طبق قانون جدید در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی علاوه بر مدیریت و کنترل بازار ارز که به خودی خود از اهمیت فراوانی برخوردار است، وظایف و مسئولیت‌های دیگری مثل کنترل نرخ رشد نقدینگی، حفظ ارزش پایه پولی و رایزنی و دیپلماسی بین المللی برای آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده نیز دارد. به همین دلیل هر چه توان و اختیارات اجرایی و قانونی بانک مرکزی را افزایش دهیم، گامی بلند در راستای برون رفت از مشکلات اقتصادی و ارزی برداشته ایم.


رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با تایید سیاست‌های بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی با تدوین و اجرای سیاست‌های تثبیت موفق به کنترل رشد نقدینگی و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز شد. در واقع بانک مرکزی ضمن انجام اقدامات مذکور، از تامین مالی و به طور خاص بخش مولد نیز غافل نشد و این دلیلی است برای لزوم استقلال بیشتر بانک مرکزی که بتواند شرایط را بیش از پیش بهبود بخشد.


عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: یکی از دلایل تاکید کارشناسان بر افزایش اختیارات بانک مرکزی این است که تاکنون شاهد بسیاری از اقدامات موقتی بودیم که پایدار نبودند و تاثیر محدود و مقطعی داشتند؛ در نتیجه بانک مرکزی می‌تواند با تکیه بر توان کافی، اقدامات خود را برای ثبات بازار ارز با همان اراده و جدیت ادامه دهد و در نهایت به رشد و شکوفائی اقتصاد کشور کمک کند.

► پیش‌بینی نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۴
هر گونه برداشت غیرقانونی از اموال بانک‌ها اختلاس محسوب می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر