ارزش قراردادهای بخش مسکن در کشورهای عربی خلیج فارس از ابتدای امسال تا کنون نسبت به شش ماه نخست ۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است .

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف نیوز ، پیمانکاران و سرمایه گذاران هنوز از مشارکت در پروژه های ساختمان سازی کشورهای عربی خودداری می کنند . ارزش قراردادهای بخش مسکن در کشورهای عربی طی ۵ ماه نخست ۲۰۰۹ به کمتر از ۳۲ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به ۶۰ میلیارد دلار شش ماه نخست ۲۰۰۸ بیش از ۴۶ درصد افت داشته است . 

ارزش قراردادهای مسکن در کشورهای عربی طی شش ماه دوم ۲۰۰۸ نیز به ۴۵ میلیارد دلار رسید . در حال حاضر بیش از ۳۸۷ میلیارد دلار از پروژه های ساختمان سازی در کشورهای عربی متوقف شده یا به طور کلی لغو شده است . یک پیمانکار محلی در این باره گفت ، کمتر پیمانکاری حاضر می شود در چنین شرایطی در پروژه های ساختمانی کشورهای عربی مشارکت کند . 

این مشکل بزرگی است . تنها کشوری که با رشد نسبی بخش مسکن از ابتدای امسال روبرو بوده عربستان است که ارزش قراردادهای مسکن در این کشور از ابتدای امسال به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است . این رقم نسبت به شش ماه نخست ۲۰۰۸ بیش از ۲۳۰ درصد رشد نشان می دهد . سیاستهای دولت عربستان در توسعه زیر ساختهای اجتماعی ، حمل و نقل و دفاعی تاثیر زیادی در افزایش قراردادهای ساختمان سازی داشته است . 

سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با کاهش شدید قیمت مسکن و پروژه های ساختمانی روبرو هستند . در امارات ارزش این قراردادها ۷۲ درصد کاهش داشته و بخش مسکن این کشور به شدت از بحران اقتصادی و مالی آسیب دیده است .
در بین شهرهای امارات نیز دوبی با بیشترین کاهش ارزش قراردادهای ساختمان سازی روبرو است . ارزش قراردادهای ساختمانی دوبی طی ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد افت داشته است . قراردادهای ساختمانی قطر نیز در این مدت با افت چشمگیر ۹۲ درصدی روبرو شده است و ارزش این قراردادها به کمتر از ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است . 

این رقم در شش ماه نخست ۲۰۰۸ به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسید . ارزش قراردادهای ساختمانی در بحرین نیز با ۸۶ درصد کاهش به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است .