اگر چه اغلب پادشاهان، همراه با مقام، ثروت خود را نیز به ارث می برند،  اما آنها نیز از گزند بحران مالی جهانی در امان نیستند و مانند ملت خود با تبعات این بحران دست به گریبان هستند.

به گزارش نظام آباد در فهرست جدید ثروتمندترین پادشاهان جهان که مجله ی تجاری فوربز آن را تهیه کرده، نسبت به فهرستی که سال گذشته تهیه شد، تغییرات محسوسی به چشم می خورد که ان را می توان ناشی از بحران اقتصادی دانست که از سال گذشته در جهان گسترش یافته است.

ثروتمندترین پادشاهان در طول سال گذشته، در مجموع ،۲۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده اند. در میان تمام پادشاهان جهان تنها پادشاه مراکش، سلطان محمد ششم، موفق شده در طول سال گذشته از تبعات بحران اقتصادی در امان بماند و به ثروت خود بیافزاید. او اکنون ۱ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته ثروتمند تر شده و با یک پله صعود ،در  مقام هفتم فهرست ثروتمندرین پادشاهان جهان قرار گرفته است.

امارت امیر نشین دبی بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای ساخت جزایر مصنوعی سه گانه نخلی که انها را ” هشتمین عجایب جهان” نیز می نامند هزینه کرد و  توانست خریداران زیادی را از براد پیت و آنجلینا جولی  تا دیوید و ویکتوریا بکام به سمت خلیج فارس جذب کند. اما اکنون رکود بازار مسکن در جزایر نخلی وکاهش ساخت و ساز در ان – ناشی از بحران مالی جهانی- به این امارت ضررهای بسیاری وارد کرده است.

در نتیجه ثروت امیر دبی، محمد بن راشد آل مکتوم، در سال گذشته،۶ میلیارد دلار کاهش یافته و این امر موجب شده تا او به مقام پنجم ثروتمندترین پادشاه نزول کند. همسایه او نیز،  امیر ابوظبی ،در وضعیت چندان خوبی قرار ندارد. سقوط بهای نفت موجب شده تا ثروت  شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان ۵ میلیارد دلار کاهش یابد و او در فهرست مجله ی فوربز، از مقام دوم به مقام سوم سقوط کند.

بهومیبول آدولیادج،  پادشاه ویتنام  که امسال نیز در صدر ثروتمند‌ترین پادشاهان دنیا قرار گرفته است، ثروتی به ارزش ۳۰ میلیارد  دلار دارد که به دلیل رکود بازار مسکن ، افت بازار سرمایه و تنش ها سیاسی در این کشور ، نسبت سه سال گذشته ۵ میلیارد کاهش یافته است.

هانس آدام دوم، پادشاه لیختن اشتاین  با ۳٫۵ میلیارد دلار ثروت همچنان در مقام ششم قرار دارد و نسبت به سال گذشته ۱٫۵ میلیارد دلار  از ثروت خود را به دلیل مشکلات مالی موجود در کشورش از دست داده است.

شاهزاده آلبرت دوم از موناکو با ثروتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در مقام نهم قرار دارد. ثروت او نیز به دلیل رکود بازار مسکن و کاهش بهای آثار هنری و صنایع دستی، نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

ثروت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان ، در طول سال گذشته به دلیل شرایط بد اقتصادی ۴ میلیارد دلار کاهش یافته و امسال با یک پله سقوط در رده ی چهارمین پادشاه ثروتمند جهان قرار گرفته است. او با وجود مشکلات مالی عدیده در کشورش، یک مراسم شاهانه برای رئیس جمهور آمریکا برگذار  و بالاترین نشان  افتخار عربستان که یک مدال طلا ست  را به او اهدا کرد.

شاهزاده بئاتریس ویلهلمینا آرمگارد از هلند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار از ثروت خود را از دست داده است در مقام چهار دهم قرار گرفته است. گفتنی است که پادشاهان دیگری که نامشان در فهرست ۱۵ نفره فوربز ذکر شده، تغییری چشمگیری در دارایی آنها ایجاد نشده است. فهرست کامل فوربز به این شرح است:

۱-    پادشاه تایلند با دارایی حدود ۳۰ میلیارد دلار

———————————————————————————————–
۲-    سلطان حاج حسن البولکیا پادشاه برونئی با ۲۰ میلیارد دلار ثروت

—————————————————————————————————-
۳-    شیخ خلیفه بن زیاد آل نهیان امیر امارات با ۱۸ میلیارد  دلار ثروت

——————————————————————————————————-
۴-    عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه ‌ عربستان با ۱۷ میلیارد دلار ثروت

—————————————————————————————————
۵-    شیخ محمد بن راشد آل مکتوم امیر دبی با ۶ میلیارد دلار ثروت

————————————————————————————————
۶-    هانس آدام دوم، پادشاه لیختن اشتاین با ۳٫۵ میلیارد دلار ثروت

————————————————————————————————–
۷-    پادشاه محمد چهارم از مراکش ۲٫۵ میلیارد دلار ثروت

———————————————————————————————–
۸-      شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر با ۲ میلیارد دلار ثروت

———————————————————————————————-
۹-    شاهزاده آلبرت دوم از موناکو با ۱ میلیارد دلار ثروت

——————————————————————————————–
۱۰-    شاهزاده کریم آقاخان با ۸۰۰ میلیون دلار ثروت

——————————————————————————————–
۱۱-    سلطان قابوس بن سعید آل سعید پادشاه عمان با ۷۰۰ میلیون دلار ثروت

————————————————————————————————-
۱۲-    شاهزاده الیزابت دوم پادشاه انگلیس با ۴۵۰ میلیون دلار ثروت

————————————————————————————————-
۱۳-    شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت با ۴۰۰ میلیون دلار ثروت

——————————————————————————————–
۱۴-    شاهزاده بئاتریس ویلهلمینا آرمگارد از هلند با ۲۰۰ میلیون دلار ثروت

———————————————————————————————-
۱۵-    مسواتی پادشاه سوازیلند با ۱۰۰ میلیون دلار ثروت