امروز ۲۰ شهریور، هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس بانک ملی ایران است. بانکی بزرگ که در شهریور ماه ۱۳۰۷ پس از سال‌ها مجاهدت مردم و فعالان اقتصادی با هدف رهایی اقتصاد کشور از سلطه بانک‌های روس و انگلیس تاسیس شد و تا امروز پرتوان و قوی در جهت رشد و توسعه کشور و تامین خواسته‌ها و نیازهای مالی مردم گام برداشته است. به همین مناسبت نیم‌نگاهی به فعالیت این بانک در سال ۹۱ خواهیم داشت:
بانک ملی ایران در حالی ۸۵ ساله شده است که کارنامه عملکردی این بانک در سال ۱۳۹۱، بسیار مطلوب و درخشان بود. این عملکرد موفقیت‌آمیز به گونه‌ای بود که شاید بتوان گفت در تاریخ این بانک بی‌سابقه یا کم‌سابقه بوده است. همه اینها در حالی است که فضای فعالیت این بانک در سال گذشته با مسائلی نظیر تحریم‌های بین‌المللی و هجمه‌های غیر منصفانه مواجه بود.
رشد منابع و سپرده‌های این بانک در سال ۹۱ یکی از شاخصه‌های اصلی این موفقیت بود به طوری که منابع این بانک در سال ۹۱ رشد ۴/۳۲ درصدی را تجربه کرد در حالی که رشد نقدینگی کشور در سال گذشته ۲۷ درصد بود.
همچنین از آبان ماه سال ۹۱ تا پایان اسفند ماه سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و ارزیابی روزانه عملکرد، مطالبات غیر جاری این بانک به میزان ۵۵ هزار میلیارد ریال کاهش داشته است.
یکی از مهمترین موفقیت‌های کسب‌شده توسط بانک ملی ایران در سال ۹۱، تسویه بدهی‌های بانک ملی ایران به بانک مرکزی به مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که در نوع خود می‌تواند جزو بزرگترین دستاوردهای این بانک محسوب شود که هم به کنترل نقدینگی و هم به اقتصاد ملی کمک کرد.
یکی از بزرگترین موفقیت‌های بانک ملی ایران در سال ۹۱ افزایش سرمایه این بانک از ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به میزان ۹۹ هزار و ۶۰ میلیارد ریال است. این افزایش سرمایه، جایگاه اول این بانک را در میان بانک‌های کشور به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داد.
این در حالی است که در سال گذشته بانک ملی ایران با موفقیت توانست صورت‌های مالی سال ۹۰ خود را با سود مناسب به تصویب مجمع بانک برساند.
در حوزه خدمات الکترونیکی نیز بانک ملی ایران نوسازی چهره خود و توجه ویژه به علایق و سلایق نسل جوان را در دستور کار قرار داد. افتتاح واحدهای تمام الکترونیک و ۲۴ ساعته شهاب ملی یکی از سیاست‌های محوری این بانک است که به طور جدی دنبال می‌شود و تاکنون تعداد زیادی از این واحدها در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. در کنار این موضوع، سرویس‌های جدیدی نظیر رعد ملی با هدف حذف کارت‌های بانکی و آذرخش ملی توسط این بانک اجرا شده و یا در حال راه‌اندازی است که با تکمیل و توسعه آن، انقلابی در سیستم بانکداری الکترونیک کشور ایجاد خواهد شد. بانک ملی ایران در سال گذشته همچنین برای اولین بار در کشور، نخستین سایت آموزشی، تفریحی با موضوع پول و بانک را تحت عنوان جزیره آرزوها برای سنین زیر ۱۲ سال راه‌اندازی کرد که در جهت افزایش دانش عمومی، اقتصادی و بانکداری نوجوانان فعالیت می‌کند.
فعالیت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی در کنار فعالیت‌های اقتصادی یکی از اقدامات ماندگار این بانک در سال ۹۱ بود. بانک ملی ایران موفق به احداث و نوسازی ۵۶ مدرسه و واحد آموزشی در ۱۴ استان کشور شد. از دیگر خدمات اجتماعی ارائه شده توسط بانک ملی ایران، آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد (دیه) می‌باشد که این بانک در پایان سال گذشته موفق شد با پرداخت ۱۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال زمینه آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان لرستان و شهرستان ورامین را فراهم نماید.
بانک ملی ایران در سال گذشته مبلغ یک میلیارد ریال نیز به ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک کرد.
طرح و پیگیری ساخت ۱۰۰ مسجد ۷۰ متری در مناطق با جمعیت مناسب و فاقد مسجد از دیگر فعالیت‌های بانک ملی ایران در سال ۹۱ بود.
همه این موفقیت‌ها در حالی صورت گرفت که این بانک در جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف در سال گذشته نیز پیشتاز بود.
معرفی برند بانک ملی ایران به عنوان نشان منتخب ملی در اجلاس جهانی نشان منتخب، دریافت چهارمین تندیس دیموند برای چهارمین سال متوالی در کنفرانس مدیریت نظام توزیع و پخش، اخذ۴ تندیس زرین تعالی بانکداری الکترونیک در ششمین کنفرانس بانکداری الکترونیک، دریافت ۲ نشان برتر در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کسب عنوان بانک برتر در استقرار نظام کنترل داخلی در بیست و دومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، کسب دو رتبه برتر در جشنواره انتشارات روابط عمومی، دریافت تندیس و لوح سپاس کنفرانس روابط عمومی، صنعت و تولید ملی، قهرمانی در دهمین المپیاد ورزشی شبکه بانکی و قهرمانی در هشتمین المپیاد فرهنگی و ورزشی ایثارگران سیستم بانکی تنها بخشی از افتخارات کسب شده توسط این بانک در سال ۹۱ می‌باشد.
با این همه بانک ملی ایران از تلاش و حرکت باز نایستاده و در سال جاری که توسط مقام معظم رهبری، سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام‌گذاری شده است، سعی دارد با ایجاد شور و نشاط در حرکت بالنده خود و در پیش گرفتن برنامه‌هایی با محوریت بهره‌وری و ارائه خدمات نوین و برجسته، همسو با اهداف دولت محترم «تدبیر و امید» بیش از پیش به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش خود را ایفا نماید.