ایرانگردی در بانکی/ آنچه از ساری نمی دانید

شنبه ، 7 اسفند 1389 ، 08:44

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

ساري، مركز استان مازندران است كه مهم ترين منطقه‌ي استان به شمار آمده و يكي از جذاب‌ترين و زيباترين مناطق شمالي كشور ايران محسوب مي‌شود. بناي اوليه اين منطقه را به طوس نوذر نسبت مي‌دهند كه در قرن اول هجري به دست فرخان بن دابويه از ملوك گاوباره تجديد بنا شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر شهرستان ساري از طبيعتي گيرا، جذاب و بسيار ارزشمند برخوردار بوده و همواره مورد نظر حكام محلي قرار داشته است. به همين لحاظ عمارت‌ها و كاخ‌هاي قديمي در كنارطبيعت جذاب اين منطقه مهم ترين بناهاي ديدني اين منطقه را تشكيل مي‌دهند.

ساری مردمی خونگرم و مهمانواز دارد و اغلب فصول سال پذیرای گردشگرانی است که برای مردم این شهر رونق کسب و کار و گردش اقتصاد را به همراه می آوردند .

با این وجود اساس اقتصاد این منطقه را کشاورزی , دامپروری و صنایع دستی تشکیل می دهد. صنایع مختلف غذایی هم طی سالهای اخیر در این شهر مشغول فعالیت هستند.

اگرچه در نزدیکی شهر ساری سواحل زیبایی چون خزر آباد وجود دارد اما تنها جاذبه گردشگری این شهر سواحل آن نمی باشد.

دیدنی های ساری

پارک جنگلی میرزا کوچک خان


این پارك زیر نظر سرجنگل داری ساری اداره می شود و در كیلومتر 18 جاده آمل به تهران واقع شده است. درحال حاضر پارك مزبور مورد استفاده مسافران بین راهی و شهروندان آملی قرار می گیرد و دارای امكانات تفرجگاهی مانند: آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس دستشویی، اجاق، میزو نیمكت است. این پارك در ایام تعطیل مورد استفاده اهالی شهرهای همجوار مانند آمل و بابل قرار می گیرد. رودخانه هراز كه از ضلع شرقی این پارك می گذرد، جلوه خاصی به آن بخشیده است.

 

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

این پناهگاه كه درحدود 55 هكتار وسعت دارد، درشمال شرقی ساری با فضایی از جنگل های جلگه ای قرار گرفته، از سال 1346 به صورت محل تكثیر گوزن زرد ایرانی درآمده است. در این پناهگاه ضمن حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی كه تعلیف آنها دستی صورت می گیرد همه ساله تعدادی از گوزن های تولید شده را به زیست گاههای اصلی، یعنی حواشی رودخانه دز و كارون منتقل می كنند. تعدادی از گوزنهای این پناهگاه به جزیره اشك در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده اند.

امام زاده عباس


يكي از مزارات با شكوه و زيباي شهرستان ساري ، حرم امامزاده عباس (ع) است كه در شرق شهر ساري بلوار امام رضا خيابان امامزاده عباس واقع شده است.

در گذشته اين آرامگاه در دهكده آزادگله از دهكده هاي اندرود شهرستان ساري واقع بود اما اكنون به جهت گسترش شهر ، اين منطقه جزء شهر ساري ميباشد .

امامزاده عبّاس از رواة محدثین شیعه بشمار میآید و تفسیر علی بن ابراهیم قمی (ع) را روایت کرده است . او به احتمال قوی در زمان امام هادی (ع) به دنیا آمده  و در عصر غیبت صغری ( 250 - 310ه.ق ) نشو نمو یافته و به مراتب علمی دست پیدا کرده است ، سپس جهت استفاده بیشتر به قم مهاجرت و از اساتید فّنِ حدیث کسب علم نموده و خود راوی اخبار زیادی بوده است.

 

عمارت قاجاری منوچهر خان کلبادی


عمارت منوچهرخان کلبادی واقع در محله ی آب انبار نو حدود یکصدوسی سال پیش بدستور سردار جلیل از امراء ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد.امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید.
منوچهرخان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره ی قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاقهای دو طرفه است.
شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاقهای این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است.مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش میباشد.

پارک جنگلی شهید زارع

پارك زيبا و ديدني شهيد زار ع در 3 كيلومتري شرق شهر ساري و در جانب جاده ساري به بهشهر قرار دارد و بعلت مجاورت با تپه‌هاي جنگلي كم ارتفاع در دامنه البرز، بسيار زيبا و چشمگير است براي استفاده گردشگران نيز داراي امكاناتي براي اقامت كوتاه مدت مي‌باشد. مخصوصاً بهترين مكان براي كساني است كه مي خواهند به صورت رايگان شب اقامت داشته باشند.

 

 


آبشار داراب كلا ,غارهيلدو ,مجموعه تالابي سراندون و بالندون ,آب انبار ميرزا مهدي  ,آب انبار نو ,امام زاده يحيي ,امام زاده هاي قاسم، ‌گنبد سرت، فخرالدين,امام زاده عيسي بن كاظم و بقعه شاطرگنبد,برج رسكت ,برج سلطان زين العابدين مجموعه صفوي فرح آباد از دیگر دیدنی های ساری می باشد.

 

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

 

► ایرانگردی در بانکی/ آشنایی با ناشناخته ترین جاذبه های کرمان
ده جاذبه برتر گردشگری در چین (1) ◄

مطالب مرتبط
بنر