راهکارهایی که جابز و سیبش را ماندگار کرد

استیو جابز، مرد همیشه ماندگار دنیای فناوری، در حالی به خاطر بیماری اش به ۳۵ سال فعالیت خود پایان داد که در طول این سال های طولانی همواره با روش ها و راه حل های غیرعادی خود درخشیده است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، دنیای فناوری هموراه از جابز به نیکی یاد خواهد کرد، چرا که این مدیر موفق با راهکارهای منحصربه فرد خود سیب دنیای فناوری را در صدر رقابت با همه رقبایش و حتی در مقاطعی از زمان بالاتر از شرکت های فعال در حوزه های دیگر نگه داشت.

در این گزارش شما را با تعدادی از این روش ها و راهکارها آشنا می کنیم.

۱.    همکاری با دشمن

حتی قابل تصورهم نیست که روزی کوکاکولا و پپسی را در حالی کنار هم ببینیم که باهم همکاری می کنند. اما این اتفاق و این همکاری برای اپل و مایکروسافت در سال ۱۹۹۷ محقق شد.

آن روزها اپل نیاز مبرمی به پول داشت و جابز برای اینکه این مشکل را حل کند به سراغ بیل گیتش و مایکروسافت رفت و با این کار مایکروسافت ۱۵۰ میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرد.

۲.    زیبایی و ظرافت

تفاوت جابز به عنوان یک فروشنده بزرگ با دیگر همتایانش در این بود که به بعد زیبایی شناختی محصولاتش هم توجه کرد.

یکی از روزهای سال ۱۹۹۸ بود که جابز با گرد هم آوردن همکارانش در نشستی به آنها گفت مشکل شرکت ما این است که محصولاتش زیبایی و ظرافت ندارند.

حالا اپل صاحب زیباترین فناوری است، از آی مک های رنگی گرفته تا آی پدهای شفاف و صیقلی.

۳.    تغییر چشم انداز
اپل در ابتدا تنها یک شرکت کامپیوتری بود ولی جابز به خوبی می دانست که برای رسیدن به قله های افتخار باید قلمرو اندیشه ها و افکارش را گسترده تر کند.

پس جابز و همکارانش کار را گسترش دادند و محصولاتی مثل mp3 و آی فون را روانه بازار کردند.
کار اپل تا حدی گسترش پیدا کرد که جابز نام شرکتش را در سال ۲۰۰۷ از شرکت کامپیوتری اپل به شرکت اپل تغییر داد.

۴.    از میان برداشتن موانع

فروشگاه ها و مغازه های متفرقه نمی توانستند گزینه مناسبی برای جابز وسیب هایش باشند.

مرد ماندگار دنیای فناوری برای این مانع هم راه حلی داشت، ایجاد فروشگاه های اپل در سراسر جهان؛ فروشگاه های که هم اکنون دربیشتر نقاط دنیا فعالیت دارند.

۵.    حدس زدن نیاز مشتری

جابز به جای اینکه محصولی را تولید کند و بعد منتظر بازخورد آن باشد یا صرفا به گروهی خاص و حرف های آن متکی باشد، نیاز مشتری را حدس می زد و به نوعی به مشتری اش می گفت که الان شما چه می خواهید.

همین شد که سال گذشته وقتی پس از رونمایی از آی پد، این محصول ۲۰ میلیون فروخت، کسی چندان تعجب نکرد.

۶.    یکپارچه سازی

خلاقیت و نوآوری در ذات تمام محصولات اپل هویدا و پدیدار است و این موضوع هم اتفاقی و تصادفی نیست.

چشم انداز جابز برای تمام محصولاتش همین بود و با یکپارچه سازی و اتصال نقطه ها به هم مجموعه ای را ساخت که به این راحتی از هم گسیخته نخواهد شد.

۷.    همه فن حریفی

از جمله دلایل موفقیت مکینتاش این بود که جابز از متخصصان کامپیوتری استفاده کرد که هنرمند، شاعر، جانورشناس و تاریخدان هم بودند یا دست کم سررشته ای از رشته ها و کارهای دیگر هم داشتند.

۸.    تشویق دیگران به داشتن اندیشه های متفاوت

اپل و اپلی ها همواره متفاوت فکر کرده اند و این همان رازی است که آنها را همیشه یک سر و گردن بالاتر از دیگران قرار داده است.

البته آنها این خصلت را محدود به خود نکردند و همواره درجهت اشاعه و گسترش آن کوشش به خرج داده اند.

۹.    خود را به زحمت و دردسر نینداختن

البته این به معنای تلاش نکردن نیست بلکه مفهومش این است که جابز به جای اینکه خود را درگیر پیچیدگی ها و کارهای دست و پاگیر کند، سادگی را پیشه کرد و سعی کرد تا از ساده ترین راه ممکن که صرفا کوتاه ترین آن نیست، استفاده کند.

۱۰.    فروش رویاها نه محصولات

جابز با کارهایش همه را محسور خود کرد، چرا که مشتریان صرفا خریدار محصولات اپل نیستند بلکه پول خدماتی را می پردازند که روزی برایشان رویا بوده و حالا جابز و همکارانش به آن رنگ واقعیت بخشیده اند.

۱۱.    جرات و جسارت

جابز در کنفرانسی در دانشگاه استمفورد گفت: ” به قلب و آنچه دلتان می گوید اطمینان کنید، قلب شما الان می داند که شما می خواهید به چه چیزی برسید.”

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *