تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۰ خرداد ۹۴

چهارشنبه ، 20 خرداد 1394 ، 15:50

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق پیش بینی، بازار متعادل تر از دیروز شروع شد اما با افزایش حمایت های سهامداران عمده بخصوص گروه های بانکی و خودرویی (بانک ملت، خبهمن و...) و با عقب نشینی محسوس فروشنده های خسته بازار، گرایش بازار بسمت مثبت شدن پیش رفت و در نهایت بعد از مدتها مشاهده بازار فرسایشی منفی، کلیت بازار متعادل و مثبت بکار خود پایان داد.

البته مواردی همچون عدم افزایش حجم معاملات، نزدیک شدن به زمان اعلام نتیجه نهایی مذاکرات (10تیر ماه) و بیشتر شدن حواشی و شایعات آن، شروع استیضاح وزیران دولت یازدهم توسط مجلس با استیضاح وزیر آموزش و پرورش و مرحله بعد احتمالا وزیر اقتصاد (به دلیل مدیریت ضعیف اقتصادی و ورشکستگی اکثر بنگاه های اقتصادی) و در نهایت با توجه به آغاز مجدد هفتمین دور از مذاکرات هسته ای برای نگارش متن توافق جامع، همگی از کمررنگ بودن احتمال استمرار مثبت بازار سرمایه تا برطرف شدن موارد مذکور حکایت دارد و در حالت واقع بینانه به نظر، هفته پیش رو مجددا بازاری متعادل با گرایش منفی را نظاره گر باشیم.

خبر احتمال تمدید مذاکرات، اینبار از سوی خبرگزاری واشنگتن پست منتشر شد که در صورت وقوع به نوبه خود خبر بسیار منفی برای اقتصاد کل کشور بخصوص بازار سرمایه می باشد. در گروه خودرویی خبر پیش فروش 900 دستگاه کامیون شرکت ولوو سریHدر سایپا دیزل طی سال گذشته و پیش فروش نسل جدید آن، حکایت از بازگشت ولوو و رنو به ایران دارد که در نتیجه، گروه مذکور با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه گردید. در گروه پالایشگاهی، ونفت و شرانل با اقبال بیشتر و در گروه پتروشیمی، شخارک و مارون از اقبال بیشتری برخوردار بودند در این بین مبین با رنج های مثبت احتمالی هلدینگ خلیج فارس مثبت بکار خود پایان داد. مخابرات نیز بواسطه عدم حراج بلوک مهم مورد اشاره در گزارشات قبلی و بخصوص افزایش تعرفه های مجدد انواع مکالمات بخصوص در بخش تلفن ثابت با رشد قیمتی و اقبال بکار خود پایان داد و زمینه رشد بیشتر شاخص کل را  در کنار نماد بانک ملت فراهم آورد.

در بازارهای جهانی، چین به دلیل امیدواری های مبنی بر اجرای محرک های اقتصادی مناسب  و با معرفی فرصت های سرمایه گذاری خود در زمینه های اوراق بهادار و اوراق مشتقه، سبب رشد نفت و اکثر فلزات جهانی گردید که به دنبال آن قیمت سهام برخی شرکت های تولید کننده داخلی بخصوص سنگ آهنی ها در اواخر بازار با اقبال مواجه گردید.

در انتها در صورت عدم رخداد سیاسی خاص برای روز کاری آینده، شروعی مثبت را پیش بینی می کنیم که با توجه به مفروضات فوق انتظار متعادل شدن بازار را در ادامه هفته داریم و همچنان جو احتیاط حکم فرما خواهد بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۰ خرداد ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد پارس خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر