کاهش حملات سفته‌بازانه به بازار ارز با افزایش قدرت مداخله بازارساز/ انتظارات تورمی کاهش یافت

جمعه ، 22 دی 1402 ، 20:51
تحلیلگر بازار‌های مالی گفت: با تقویت ذخایر بانک مرکزی، سفته‌بازان کمتر جرئت سوءاستفاده و حملات سفته‌بازانه در بازار ارز دارند.

علی حیدری، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفتگو با خبرنگار ایبنا تاکید کرد: با استناد به عملکرد یک ساله دکتر فرزین در بانک مرکزی، دستیابی به کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد و کاهش رشد پایه پولی به کانال ۲۰ درصد دور از انتظار نیست.



این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: تاکنون بانک مرکزی با استفاده از ابزار‌هایی مانند مدیریت ترازنامه بانک‌ها، نرخ سود، عملیات بازار باز و نظارت بر بانک‌ها نرخ رشد نقدینگی را به طور صحیحی مدیریت کرده است.



وی اضافه کرد: خوشبختانه پس از نیم قرن بانک مرکزی و مجریان سیاست پولی نگاه بلندمدت به شاخص‌های اقتصادی و پولی دارند و این موضوع نشان از روشن بینی فرزین دارد.



حیدری بیان داشت: بعد از سال‌ها استقلال بانک مرکزی تحقق پیدا کرد و این موضوع خروجی سیاست‌های پولی بانک مرکزی را بهبود می‌بخشد، زیرا آنچه که مانع تاثیر گذاری سیاست‌های پولی و مالی این بانک می‌شود، تکالیف و دستورالعمل‌هایی است که از سوی دولت، مجلس و برخی نهاد‌ها به نظام بانکی تحمیل می‌شود.



این تحلیلگر بازار‌های مالی تصریح کرد: اکنون زمان استقلال بانک مرکزی است و این بانک با قدرت و توان نظارتی بیشتر می‌تواند سیاست‌های پولی و مالی را بهتر اجرا نماید و همچنین با بانک‌ها و موسسه‌های متخلف برخورد مناسب داشته و حتی می‌تواند بانک‌های متخلف را منحل کند تا از این طریق به ناترازی بانک‌ها خاتمه دهد.



وی اضافه کرد: دولت در دو سال گذشته موفقیت خوبی در فروش نفت داشته که پول حاصل از صادرات آن را هم به آسانی و به طور کامل دریافت می‌کند، بنابراین افزایش درآمد دولت حاصل از فروش نفت سبب کاهش استقراض از بانک مرکزی می‌شود، در ادامه این موضوع انتظارات تورمی را نیز کاهش داده است. با کاهش انتظارات تورمی بانک مرکزی راحت‌تر می‌تواند سیاست‌های خود را پیاده کند.



حیدری در پایان تاکید کرد: تقویت ذخایر بانک مرکزی موجب شد تا قدرت مداخله در بازار ارز افزایش یابد، در این شرایط سفته‌بازان کمتر جرئت سوء استفاده و حملات سفته بازانه در بازار ارز خواهند داشت.


نویسنده: مرتضی ابراهیمی

► ریزش ۱۳۰۶ واحدی شاخص کل بورس
سود سهام عدالت به کدام حساب بانکی واریز می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر