تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲ تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 3 تیر 1394 ، 13:44

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

کلیت بازار طبق انتظار شروعی متعادل با گرایشی مثبت داشت اما با گذشت زمان دادوستدها با افزایش محسوس خریداران و تقاضا، کم کم جو درصدهای مثبت و صف های خرید نمایان گشت و به غیر از لحظات کوتاهی که بازار با حجم عرضه ها متعادل شد، اکثریت زمان معاملات در اختیار خریداران و جو مثبت حکم فرما بود که این روند در تمامی گروه ها چه دلاری و چه غیر دلاری جریان داشت. با توجه به رخدادهای روزهای اخیر و افزایش حجم معاملات، به نظر فعالین بازار سرمایه به استقبال حصول توافق هسته ای رفته اند و خریدهای پله ای در دستور کار آنها قرار گرفته است.

نکته مثبت معاملات امروز، دوری از هیجانات کاذب در خریدهای مذکور و در نتیجه طی شدن روندی منطقی بود. نکته قابل توجه دیگر حضور پر رنگ حقیقی ها و کاهش چشمگیر فروش مجدد حقوقی ها بعد از رشد قیمت های اخیر می باشد. به نظر حقوقی های فروشنده روزهای اخیر اکثرا به غیر از شناسایی ضرر با کمبود نقدینگی مواجه می باشند و از این حیث تحت فشار و مجبور به فروش بوده اند.

گروه پالایشگاهی بعد از بازگشایی موفق دیروز، طی معاملات امروز نیز با صف های خرید پرحجم و عرضه های قطره چکانی رشد قیمتی را تجربه نمودند. انتقال حدود2 میلیون سهم شپنا، از کد حقوقی صندوق توسعه بازار به کد شخصی در انتهای بازار دیروز و حتی خارج از زمان دادوستدها به شایعات و حواشی این گروه پرحاشیه دامن زده است. در گروه پتروشیمی، پالایشگاهی و شیمیایی از معدود نمادهای متعادل و منفی بازار می توان به نماد هلدینگ خلیج فارس، زاگرس و جمع آوری صف فروش سنگین شنفت بعد از مدتها و نمایان شدن نوسانات مثبت آن اشاره نمود.

ادامه جابجایی مدیران میانی سازمان بورس با صدور6 حکم جدید از سوی رئیس سازمان بورس دنبال گردید که در این بین انتقال مدیر عامل قبلی سرمایه گذاری سایپا (آقای عیسی حسین پناه) به سمت مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با استقبال فعالین بازار درنماد سایپا و رشد قیمتی و در انتها صف خرید آن پیگیری گردید. در گروه خودرویی و زیر مجموعه ها، قطعه سازان ولیزینگی ها یی همچون وایران، خوساز و خنصیر از اقبال کمتر و نوسانات منفی برخوردار بودند و بقیه گروه خودرویی و زیر مجموعه ها اکثرا رشد قیمتی و صف خرید را تجربه نمودند.

در گروه  معدنی و فلزات، کچاد در سایه حمایت های سهامدار عمده و نماد ذوب با توجه به خبر افزایش سرمایه و گروه روی، بخصوص در اواخر بازار از اقبال بیشتر و دادوستدهای مثبت تری برخوردار بودند. افزایش قیمت های جهانی دلار بواسطه انتشار آمار مناسب در بخش مسکن آمریکا و اخبار مثبت در بخش تولید چین و احتمال حل شدن بحران یونان در اتحادیه اروپا با پرداخت مجدد وام های بین المللی و در نتیجه رشد اندک اکثر فلزات رنگین و کاهش اندک قیمت نفت را نظاره گر بودیم.

از معدود گروه های کم اقبال بازار امروز گروه ساختمانی، کاشی و سرامیک، غذایی، قندی و حتی گروه فلزی می توان اشاره نمود که گروه قندی و غذایی  اکثرا دادوستدهای منفی را تجربه نمودند. پیرامون مذاکرات هسته ای خبرهایی در خصوص احتمال تمدید چند روزه زمان ضرب الاجل برای دست یابی به توافق نهایی شنیده می شود که خود از قوت گرفتن احتمال توافق هسته ای حکایت دارد و همین امر جو مثبت این روزهای بازار سرمایه را افزایش داده است.

در انتها به نظر همچنان تا قبل از پایان زمان ضرب الاجل (حدود7 روزکاری دیگر) و حتی با تمدید چند روزه زمان مذاکرات بازار سرمایه به عنوان حساس ترین بازار به رخدادهای سیاسی و اقتصادی کل کشور همین منوال دادوستدها  را مشاهده خواهیم نمود. البته باید در نظر داشت که با نزدیک شدن به روزهای پایانی، هیجانات  و نوسانات افزایش خواهد یافت

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲ تیر ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد سرمایه گذاری امید ◄

مطالب مرتبط
بنر