اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۱۰تیر ۹۴

چهارشنبه ، 10 تیر 1394 ، 16:08

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

براساس آخرین پیش بینی، شرکت پاکسان سود هر سهم سال مالی منتهی به 30/09/ 94 را مبلغ 682 ریال اعلام نموده که نسبت به پیش بینی قبلی 20 درصد تعدیل منفی داشته است. شرکت در 3 ماهه نخست مبلغ110 ریال معادل 16 درصد از پیش بینی را پوشش داده است.
براساس بررسی صورت گرفته علل کاهش سود شرکت به شرح زیر می باشد:
-    کاهش 11 درصدی فروش که عمدتا به دلیل کاهش حجم مقداری فروش محصولات است. افت مقدار فروش نیز ناشی از بازار فشرده رقابتی و همچنین عدم امکان تامین به موقع مواد اولیه پالم و پالم کرنل با توجه به محدودیتهای اعمال شده توسط مراجع ذیربط می باشد.
-    حاشیه سود ناخالص شرکت در پیش بینی اولیه ارائه شده در آذر ماه 93 حدود 22 درصد بوده است که با تغییرات اعمال شده در آخرین پیش بینی به 20 درصد رسیده است. این نسبت براساس اطلاعات واقعی 3 ماهه حدود 19 درصد گزارش شده است.
سایر نکات با اهمیت
•    بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به پیش بینی قبلی 9 درصد کاهش یافته است که با توجه به افت فروش محصولات و در نتیجه کاهش مواد اولیه مصرفی رخ داده است. همچنین نرخ مواد اولیه خریداری شده در پیش بینی جدید نسبت به پیش بینی قبلی کاهش داشته است. با افت قیمت نفت و در پی آن افت محصولات پتروشیمی، نرخ بسیاری از مواد اولیه روند کاهشی داشته است.
•    هزینه مالی حدود 28درصد کاهش داشته که براساس اظهارات شرکت  به دلیل استفاده بهینه از منابع مالی و تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی و همچنین پیش بینی کاهش نرخ سود تسهیلات می باشد.
•    شرکت افزایش سرمایه 300 درصدی از محل سود انباشته (80درصد) و مطالبات و آورده نقدی با هدف اصلاح ساختار مالی و تأمین سرمایه در گردش در مجمع فوق العاده بهمن ماه 92 تصویب نمود، که مراحل پذیره نویسی آن نیز به پایان رسیده و شرکت در انتظار دریافت مجوز اداره ثبت شرکتها جهت ثبت افزایش سرمایه می باشد.
•    فروش 3 ماهه مبلغ 755 میلیارد ریال می باشد که 86 درصد آن داخلی و مابقی صادراتی بوده است. از محل صادرات مبلغ 3.1 میلیون دلار حاصل گردیده که با نرخ 34،430 ریال تسعیر شده است. فروش محصولات صادراتی با متوسط نرخی کمتر از فروش داخلی صورت می گیرد که به نظر می رسد شرکت به منظور تأمین بخشی از نیازهای ارزی خود اقدام به فروش صادراتی می نماید. همچنین ممکن است شرکت با توجه به اشباع بازار داخلی به منظور پوشش هزینه های سربار اقدام به فروش محصولات در بازارهای برون مرزی حتی با قیمت های پایین تر از داخل کشور نموده باشد.
•    طی دوره 3 ماهه، 385 میلیارد ریال جهت تهیه مواد اولیه هزینه شده که 27درصد آن به مبلغ 3.4 میلیون دلار وارداتی و  با  نرخ 30،028 ریال( به صورت ترکیبی از نرخ مبادله ای و آزاد) تسعیر شده است. این در حالی است که در سالهای گذشته بیش از 40 درصد مبلغ مواد اولیه وارداتی بوده است. مصارف ارزی شرکت همواره بیش از منابع ارزی بوده این در حالیست که بخشی از ارز مورد نیاز به صورت مبادله ای تآمین می گردد. بنابراین در صورت تک نرخی شدن ارز، این شرکت از این موضوع متضرر خواهد شد.



نتیجه گیری:
با توجه به بازار رقابتی، شرکت به منظور فروش محصولات خود نیازمند اتخاذ سیاست های پیچیده تری همچون ارائه تخفیفات فروش، افزایش دوره بازپرداخت مشتریان و گسترش برنامه های تبلیغاتی است. موارد مذکور سبب می شود شرکت به منظور تامین نیاز سرمایه در گردش ، اقدام به اخذ تسهیلات بانکی نماید که خود منجر به افزایش هزینه های مالی خواهد شد. نکته مثبت، افزایش سرمایه شرکت در سنوات گذشته می باشد که در اصلاح ساختار مالی و افت هزینه های مالی شرکت مؤثر خواهد بود. اما همچنان ریسک عدم وصول مطالبات، از دست دادن بخش هایی از بازار و افزایش هزینه های تبلیغاتی پا برجاست.
افت نرخ محصولات پتروشیمی، بهای تمام شده شرکت را کاهش داده که نهایتا می توانست حاشیه سود ناخالص شرکت را بهبود دهد.  اما با توجه به عملکرد نامطلوب شرکت در زمینه فروش نهایتا سودآوری شرکت با افت همراه بوده است. لذا مادامی که شرکت در زمینه فروش محصولات، اقدامات مؤثری را به کار نگیرد با افت سودآوری و خطر تنزل در صنعت مواجه خواهد بود.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص بانک ها
تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۰ شهریور ۹۴ و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر