تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۴ تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

دوشنبه ، 15 تیر 1394 ، 10:43

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق انتظار، در شروع بازار اکثر گروه ها روند معاملاتی متعادل را تجربه نمودند اما خیلی زود با عرضه¬های پر حجم حقوقی ها و افزایش قدرت فروشندگان شاهد نوسانات منفی در کل بازار بودیم.

در اواسط بازار مجددا با عقب نشینی محسوس فروشندگان، موج مثبتی در بازار شکل گرفت که به تدریج با نزدیک شدن به پایان ساعات معاملاتی و پر رنگ شدن شایعات منفی مذاکرات هسته ای و احتمال تمدید مجدد مذاکرات بر حجم عرضه ها افزوده شد و شاهد نوساناتی منفی در اکثر نمادهای بازار بودیم. در گروه بانکی فروشهای حقوقی با شیبی کمتر نسبت به دیروز ادامه داشت و موجب دادوستدهایی متعادل در روند معاملاتی در طول بازار  بوده است. در این بین بانک اقتصاد نوین و بانک سرمایه از اقبال بیشتر و معاملات مثبتتری برخوردار بوده اند. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محدودیت تازه¬ای برای موسسات اعتباری  ایجاد شده که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود را محدود کرده و آنها را به ایفای هر چه مؤثرتر نقش واسطه گری سوق می دهد.

در این راستا موسسات مکلف شدند فرم محاسبه نسبت خالص دارایی‌های ثابت را به صورت ماهانه تهیه و ابلاغ نمایند. همچنین مؤسسات اعتباری می‌بایست ظرف مدت سه‌ سال از تاریخ مذکور حداقل هر سال 33 درصد مازاد دارایی‌های ثابت خود را تا رسیدن به حد مقرر در این دستورالعمل که 75 % می باشد، واگذار نمایند. بانک دی با تثبیت روی سطوح مقاومتی مهم با وجود خبر مثبت شروع فعالیت این بانک در زمینه ارزی و بازگشایی سوئیفت در آینده ای نزدیک(به نقل از خبرگزاری تسنیم)، دادوستدهای منفی و احتمالا پول بک کوتاهی را تجربه نمود. گروه خودرویی وضیعتی مناسب¬تری داشتند و اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند. در این بین دادوستدهای پرحجم سرمایه گذاری رنا و فروش های پر حجم حقوقی آن از نکات قابل توجه بود و به نظر نماد ورنا فردا متعادل و حتی با نوسانات منفی مواجه گردد.

گروه لیزینگی نیز همانند گروه بانکی اکثرا متعادل با نوسانات منفی دنبال شدند که در این بین وایران از اقبال بیشتری در سایه حمایت سهامدار عمده خود(بانک سامان) برخوردار بود و در نتیجه رشد قیمتی را تجربه نمود. گروه حمل و نقل همچنان در کانون توجهات قرار دارد و نماد حفارس نیز مطابق با روزهای قبل با صف خرید پی گیری شد. در گروه ساختمانی نیز فقط نماد کرمان با رشد قیمتی و صف خرید شروع نمود و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل بودن اما در اواخر بازار با موج جدید تقاضا در این گروه اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند.

از گروه های منفی همراه با فشار فروش می توان به گروه پتروشیمی اشاره نمود که به غیر از نمادهای شاراک و مارون(که مثبت و همراه صف خرید بودند) اکثرا منفی پی گیری شدند. این گروه به غیر از ادامه افت قیمت های جهانی نفت و در نتیجه کاهش پلکانی قیمت محصولات پتروشیمی(در صورت لغو تحریم‌های بین‌المللی و رفع موانع داخلی و خارجی پیش روی سرمایه گذاران خارجی) با چالش بزرگی به نام «طرح جدید جذب سرمایه خارجی سابیک عربستان سعودی» باید دست و پنجه نرم کند. برای اجرای این طرح رویا پردازانه عربستان سعودی قصد دارد تا بازار سهام خود به ارزش ۵۷۰ میلیارد دلار را تا ۱۵ ژوئن به روی سرمایه گذاران خارجی در وال استریت ژورنال باز کند تا جامعه سرمایه گذاری بین‌المللی به بزرگترین اقتصاد شرق میانه و بورس در حال رشد منطقه دسترسی مستقیم داشته باشند.

عدم رفع ابهامات نحوه محاسبه قیمت خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی از ریسک های قابل توجه این صنعت به شمار می آید. نماد شاوان برخلاف جو گروه پر تقاضا و مثبت پی¬گیری شد. با توجه به صعود شارپ اخیر این سهم، به نظر فردا متعادل و منفی دنبال شود.
شپنا، فارس، وبملت، شتران و پترول بیشترین تاثیر منفی و اخابر، حکشتی و مارون بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و فرابورس را داشتند. وبصادر، وبملت، شبندر، ذوب، شتران و پترول پر بیننده ترین و بانک صادرات  و سرمایه گذاری رنا به ترتیب با حجم حدود110 و66 میلیون سهم پر حجم ترین نمادهای بازار بودند.

شرکت دريايي و کشتيراني خط دريابندر (حبندر) با رشد 14 درصد و گسترش صنايع پيام (لپيام) با افت حدود 12 درصد نوسانی ترین نمادهای امروز بودند. در انتها بازار سرمایه همچنان در سایه مذاکرات هسته ای هیجانی را دنبال می کند و از دادوستدهای منطقی و معقول فاصله گرفته که در این مواقع عدم خرید و فروش های مکرر و هیجانی و  نیز پایبند بودن به استراتژی شخصی و تعریف شده می¬تواند بهترین رویکرد باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد توسعه خدمات دريايي وبندري سينا
تحلیل تکنیکال نماد بانک صادرات ◄

مطالب مرتبط
بنر