تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۲۳ تیر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 24 تیر 1394 ، 11:11

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بازار امروز بسیار سردرگم و با اتفاقات عجیب همراه بود. با توجه به خبرهای مثبت منتشره در روز قبل، در ابتدای مرحله پبش گشایش اکثر نمادها در قیمت حداکثری پر تقاضا بودند که رفته رفته در سمت عرضه ها نیز سفارش فروش افزایش پیدا کرد به طوری که در شروع بازار معاملات متعادل و مثبت پی گیری شدند. البته صف خرید 240 میلیونی نماد خبهمن در مرحله پیش گشایش نیز جالب توجه بود. با گذشت زمان اندکی از شروع بازار، بر حجم عرضه ها افزوده شد و کلیت بازار به سمت داد و ستدهایی در بازه های منفی سوق پیدا کرد.

روند نزولی بازار ادامه پیدا کرد به طوریکه در مقاطعی فشار فروش در گروه های بانکی و خودرویی شکل گرفت و کلیت بازار را همراه با خود به سمت منفی کشاندند. در نیمه پایانی بازار با مخابره اخبار مثبت و حصول توافق و انتشار این خبر از منابع رسمی و معتبر ، تقاضا اندکی افزایش یافت و برخلاف تصور همگان با چرخشی عجیب دوباره به مدار منفی برگشت به طوریکه در بعضی از بانک ها شاهد صف فروش بودیم. فروش حقوقی ها گرچه به شدت دیروز نبود اما امروز هم همچنان ادامه داشت.
در گروه بانکی پس از حجم بالای تقاضا در دقایق ابتدایی بازار، با گذشت زمان از میزان تقاضا کاسته و بر میزان عرضه افزوده شد. میزان عرضه ها به قدری بود که تمام نمادهای گروه بانکی به سمت منفی حرکت کردند و به نوعی فشار فروش القا می شد به طوریکه بانک صادرات معاملاتی در بازه ی منفی 3 و همچنین بانک حکمت محدوده منفی 4 را نیز تجربه کردند. از تنها نماد مثبت این گروه  در بازار سراسر منفی اواسط بازار به پست بانک ایران می توان اشاره کرد. البته با انتشار خبرهای مثبت از شدت منفی ها کاسته شد و در دقایقی بعضی از نمادها نوسانات متبتی را پشت سر گذراندند ولی به سرعت این رشد تقاضا فروکش کرد و اکثر نمادهای گروه به مدار منفی برگشتند. نمادهای وپست و وپاسار تنها نمادهای سبز گروه بودند.
گروه خودرویی هم به مانند گروه بانکی با معاملاتی مثبت کار خود را آغاز نمودند به طوریکه نمادهای خبهمن و خپارس با صف خریدهای میلیونی همراه بودند. اما در ادامه با افزایش عرضه ها و همراه با جو کلی بازار به سمت منفی سوق پیدا کردند. در این گروه، به غیر از نمادهای منفی خساپا و ورنا و صف خرید نماد خریخت اکثر نمادهای این گروه تا اواسط بازار، معاملاتی منفی و متعادل را سپری کردند. با پیچیدن خبر حصول توافق در بازار، معاملات این گروه به سرعت تحت تاثیر قرار گرفت و اکثر نمادهای این گروه در محدوده مثبت داد و ستد شدند و به کار خود پایان دادند. البته از معاملات مثبت و پرحجم(111 میلیونی) نماد خبهمن با وجود عرضه های شدید حقوقی هم نباید غافل شد. گروه بهمن پس از تجربه کردن صف خرید در شروع بازار و عرضه شدن آن در ادامه، نهایتا با صف خرید 13 میلیونی به کار خود ادامه داد. همچنین امروز شاهد بازگشایی موفق نماد خاور با رشد 10 درصدی بودیم. در گروه لیزینگی هم معاملات پر فراز و نشیب و بود و با نوسانات زیادی همراه بود. در این گروه به غیر از نماد ولغدر مابقی نمادهای گروه، با صف خرید بسته شدند.
گروه حمل و نقلی هم در غیاب اکثر شرکتهای گروه به دلیل برگزاری مجامع، معاملاتی نوسانی را دنبال کرد. نماد حکشتی بارها از مثبت به منفی و برعکس تغییر رویه می داد و نهایتا با منفی کمرنگ به کار خود پایان داد. نماد حتوکا هم با همه نوسانات امروز نهایتا با صف خرید بسته شد. دیگر نماد فعال این گروه شرکت توکاریل بود که با منفی به معاملات خود پایان داد.
گروه ساختمانی از معدود گروه هایی بودند که با خبر حصول توافق، حتی به طور موقت هم تحت تاثیر روانی قرار نگرفته و همچنان معاملات منفی خود را سپری کردند. اکثر نمادهای گروه معاملات منفی خود را تا پایان بازار حفظ کردند.
گروه پتروشیمی با گذراندن معاملاتی منفی در اوایل بازار، با انتشار خبر توافق به سرعت به سمت معاملاتی مثبت حرکت کردند و نمادهای وپترو، زاگرس و شیراز پس از تشکیل صف خرید، تا پایان بازار هم تقاضای خود را حفظ کردند. نماد تاپیکو هم بسیار مورد توجه بازار قرار گرفت به طوریکه بارها صف خرید تشکیل داد و با عرضه صف توسط حقوقی مواجه گشت و نهایتا هم با درصد بالای مثبت به کار خود پایان داد. این شرکت با در اختیار داشتن پروژه ستاره خلیج فارس با راه اندازی پروژه و رفع تحریمها آینده ای درخشان خواهد داشت.
در گروه پالایشگاهی هم نماد شپنا پس از منتشر کردن مستندات مربوط به درخواست افزایش سرمایه در روز قبل، همچنان با افزایش تقاضا روبروست و این روزها معاملاتی مثبت را تجربه می کند. نماد شبریز هم دیگر نماد این گروه است که با افزایش تقاضا در میانه های بازار با صف خرید بسته شد. نماد شاوان هم بعد از رشد شارپی در روزهای گذشته، دومین روز متوالی را با نوساناتی منفی دنبال می کند. مابقی نمادهای گروه متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند.
بازار فردا منطقا باید مثبت و پرحجم دنبال شود اما همانطور که بازار امروز حتی با انتشار خبر حصول توافق(خبری که بازار سرمایه مدت هاست انتظار آن را می کشید) به صورتی عجیب، با بی توجهی صرف اهالی بازار مواجه گشت، بازار فردا هم مبهم، سردرگم و عاری از رویه مشخصی دنبال خواهد شد. البته همانطور که در گزارشات قبلی ذکر شده بود، بازار بسیاری از صعودهای کوتاه مدت وابسته به مذاکرات را در روزهای قبل پیش خور کرده است.



تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۲۳ تیر ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد سرمایه گذاری غدیر ◄

مطالب مرتبط
بنر