تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۵ شهریور ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

دوشنبه ، 16 شهریور 1394 ، 12:51

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.


گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل، گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی اکثرا بعد از شروعی متعادل با گرایشی مثبت، با عقب نشینی محسوس خریداران مواجه شدند و در نهایت اکثرا منفی به کار خود پایان دادند که خودرویی با فشار عرضه ها از افت قیمتی بیشتری برخوردار بود.

همچنین صف خرید نمادهای وکار، حتوکا و معاملات مثبت نمادهای آسیا، وخارزم، وتوصا، وغدیر، ولبهمن و وسینا و معاملات منفی نمادهای میهن، خمحرکه، خکاوه، خاذین، خزامیا، حتاید، سدبیر، وبوعلی و وامید نمایان تر بود. برای سومین بار در 11 ماه اخیر 150 میلیون و 244 هزار و 245 سهم سرمایه گذاری رنا با تغییراتی در شرایط فروش، یکشنبه آینده 22 شهریور روانه میز معاملات می شود. قرارداد سرمایه گذاری و احداث سیلوی نگهداری غلات با سرمایه گذاری 11 میلیارد تومانی بین شرکت تایدواتر خاورمیانه و مدیریت بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد منعقد گردید. دبیر شورای عالی بورس( فطانت)انتشار ۱،۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای طلب پیمانکاران در نیمه دوم سال خبر داد.

اعضای دولت یکی از مواد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با موضوع اساسنامه صندوق تثبیت بازار پرداختند و آن را به تصویب رساندند. صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرا دستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و همچنین اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و نیز به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند. وزیر امور خارجه چک به همراه هیئت تجاری ۵۵ نفره در قالب ۴۸ شرکت برای توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک به ایران آمدند(خبرگزاری تسنیم).

در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، نماد شبهرن با صف خرید، نماد های شبریز، شنفت، شسينا، شفارس و شپارس با صف فروش و بقیه اکثرا منفی پی گیری شدند که در این بین دادوستدهای مثبت نمادهای شاراک، شخارک و شپنا چشم نوازی می نمود. در نماد مبین جابجایی 21 میلیون سهمی و معاملاتی متعادل و منفی آن را شاهد بودیم.

در گروه های فلزی و معدنی، نمادهای کمنگنز، کبافق و فلوله با صف خرید و نمادهای فملی، فباهنر، وتوکا و فرآور مثبت و بقیه منفی دنبال شدند. معاملات مثبت نماد فملی در کنار نماد شبهرن علیرغم افت اکثر گروه ها و نمادها، رشد حدود 9.5 واحدی شاخص کل را در پی داشت. افتتاح فاز دوم طرح توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه و خبر افزایش تولید و استحصال 7 میلیون تن خاک، 160 هزار تن کنسانتره مس با عیار 28 درصد، درخواست مدیرعامل شرکت ملی مس از معاون اول رئیس جمهور برای تبدیل فعالیت‌های این شرکت به هلدینگ و افزایش ظرفیت تولید مس کشور به ۴۰۰ هزار تن(فارس)، دلیل معاملات مثبت نماد فملی می باشد.
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای رتکو، بشهاب و لخزر صف خرید و بقیه اکثرا متعادل پی گیری شدند. همچنین کاهش 43 درصدی سود شرکت كابل‌ البرز به دلیل هزینه های مالی سنگین را مشاهده نمودیم.

در گروه ساختمانی، نماد ثنوسا صف خرید شد، بقیه گروه منفی و گروه سیمانی اکثرا کم حجم اما مثبت به کار خود پایان دادند که در این بین جابجایی و معاملات 16 میلیونی نماد سفارس در درصدهای مثبت چشم نوازی می نمود. شرکت بين المللي توسعه ساختمان(ثاخت) با توجه به تعديل پيش بيني درآمد، با افت حدود 3 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. همچنین خبر افزایش سرمایه 105 درصدی(معادل 63 میلیارد تومان) شرکت عمران و توسعه شاهد(ثعمرا) از محل مطالبات، آورده نقدی و سود انباشته همچنان معاملات مثبتی را برای آن ایجاد نموده است.

در گروه های قندی، غذایی، کاشی و سرامیک، کانی های غیر فلزی و لاستیک سازی، نمادهای قزوین و قصفها با گره مثبت، رشد حدود 15.5 درصدی را تجربه نمودند اما متعادل نشدند و همراه نمادهای کگاز، غدشت، قنقش و قشیر با صف خرید به کار خود پایان دادند. بقیه شرکت های گروه معاملاتی کم حجم، متعادل و منفی را تجربه نمودند که در این بین گروه لاستیک سازی از اقبال بیشتری برخوردار بود. خبر حذف ارز مبادله ای واردات کاغذ شامل انواع ورق، کارتن، کاغذ بسته بندی به منظور حمایت از صنعت چاپ و کاغذ، صف خرید نماد چکارن را در پی داشت.

در گروه های آی تی و دارویی، نمادهای سیستم، دروز، شتهران و دعبید همچنان صف خرید، اکثر دارویی ها و نمادهای مفاخر و افرا کم حجم و مثبت و بقیه متعادل با گرایشی منفی پی گیری شدند. ایران کیش با توجه به خبر افزایش سرمایه از 65.5 به 200 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی به منظور اجرای ساختار مالی و طرح توسعه، معاملاتی متعادل را تجربه نمود.
با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها، احتمالا فردا معاملاتی متعادل و منفی را در اکثر گروه ها (به خصوص گروه های به اصطلاح بزرگ) و در نتیجه افت شاخص کل را شاهد خواهیم بود.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۵ شهریور ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو ◄

مطالب مرتبط
بنر