تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۶ شهریور ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

سه شنبه ، 17 شهریور 1394 ، 09:10

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در بین گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقلی، گروه خودرویی و قطعه سازی از فشار فروش بیشتر و معاملات منفی تری برخوردار بودند. نمادهای خزر، خنصیر، ولغدر، ولصنم و ولبهمن معاملاتی مثبت و نمادهای حفارس، حتاید، خاذین، ختور، خپارس(پرحجم) و خزامیاد معاملاتی منفی و صف فروش و بقیه اکثرا معاملاتی متعادل و منفی را تجربه نموند. نماد حسینا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام متوقف شد.
گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی، اکثرا متعادل و منفی پی گیری شدند. نمادهای وبملت، اتکای، وکار، وتجارت، وبهمن، واتی، وتوصا و وبیمه معاملاتی مثبت و صف خرید و نمادهای وامید، ونیکی، ونیرو، دانا، ونوین و وانصار معاملاتی منفی و صف فروش را تجربه نموند. بقیه گروه ها اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند.
در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، معاملات مثبت نمادهای وپترو، شبهرن، شپلی، شپدیس، شاراک، شفن، شیراز و شیران  معاملاتی منفی و صف فروش نمادهای مارون، پترول، شمواد، شتران، شنفت و شبریز و معاملات متعادل و منفی بقیه شرکت ها را مشاهده نمودیم. شركت متانول کاوه با هدف احداث بزرگترین واحد تولید متانول در جهان با درجه کیفی A–A و ظرفیت ٧٠٠٠ تن در روز در بندر دیر واقع در بوشهر تاسیس و در حال حاضر فاز ساخت و ساز خود را پشت سر می گذارد.
سرمایه گذاری پتروشیمی متانول کاوه با تشکیل کنسرسیومی با عاملیت بانک تجارت و مشاركت بانك های ملت، تجارت و صنعت و معدن انجام شده است. شركت سوییسی متانول کازاله به همراه شركت فنی مهندسی پیدک با ملیت ایرانی و فعال در حوزه نفت، گاز و صنایع پتروشیمی به عنوان پیمانكار مهندسی اولیه، مهندسی جزئیات و تداركات پروژه در این پروژه مشاركت دارند و پیش بینی می شود تا پایان سال ٢٠١٥ فاز اجرایی آن به پایان برسد. ظرفیت فعلی کشور حدود ٣,٥ میلیون تن در سال است که در صورت اجرا و پایان این طرح ها، در سال های آتی به حدود ٢٠ میلیون تن در سال خواهد رسید. مصرف فعلی کشور در حال حاضر حدود ٢٣٠ هزار تن در سال است که عمدتاً در تهیه MTBE و فرمالدئید به کار می رود که با راه‌اندازی طرحهای صنایع پتروشیمی (نظیر اسید استیک) و دیگر صنایع پایین دستی این میزان به حدود ٤١٠ هزار تن در سال ١٣٨٩ افزایش خواهد یافت.
در گروه های فلزی و معدنی، کاهش ارزش دلار سبب رشد قیمت های جهانی فلزات پایه شد. نمادهای کمنگنز و وتوکا از معدود  سهام مثبت و بقیه اکثرا منفی دنبال شدند. شرکت ذوب آهن اصفهان درگزارشی ضعیف سود 86 ریالی را به زیان 742 ریالی تبدیل نمود تا از شرایط بحرانی صنعت فولاد کشور بیشتر رو نمایی نماید و نماد معاملاتی آن متوقف شد. علت تعدیل منفی 962 درصدی مذکور کاهش شدید فروش و افزایش سنگین هزینه های مالی و پرسنلی می باشد. افزایش سرمایه 50 درصدی فولاد(20 درصد از محل سود انباشته و مابقی از محل مطالبات و آورده نقدی) منتشر شد..
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، لخزر همچنان صف خرید بود بقیه معاملاتی منفی را تجربه نموند. با اجرای مصوبه‌ای از دولت دهم، آستان قدس رضوی مالک ۴۷ درصدی مپنا، سهامدار اصلی شركت‌های بزرگ مدیریتی و پیمانكاری صنایع آب و برق ایران شد .با واگذاری سهام شرکت مهاب قدس به آستان قدس رضوی، 49.98 درصد سهام شركت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا که در مالکیت شركت مهاب قدس بود، در عمل به آستان قدس رضوی واگذار شد.
در گروه های ساختمانی و سیمانی، نمادهای وآذر، آ س پ، ثباغ، ستران، سفانو و سشمال مثبت و بقیه معاملاتی منفی و صف فروش را تجربه نموند. نمادهای ثمسکن و سفارس برای مجمع فوق العاده متوقف شدند. پیش‌نویس دستورالعمل «انتشار اوراق مشاركت رهنی به پشتوانه تسهیلات اولیه مسكن» برای راه‌اندازی بازار(رهن ثانویه) به مراحل اجرایی نزدیک تر شد. در مدل(رهن ثانویه) این تسهیلات به‌واسطه املاک در رهن، زودتر از موعد نقد می‌شود و قدرت وام‌دهی بانک افزایش می‌یابد(دنیای اقتصاد).
در گروه های قندی، غذایی، کاشی و سرامیک، کانی های غیر فلزی و لاستیک سازی، نمادهای غمارگ، غشاذر، غالبر، پکویر، کساپا، کهمدا معاملاتی مثبت و صف خرید و بقیه اکثرا معاملاتی منفی و متعادل را تجربه نموند. گروه قندی همگی مثبت و صف خرید شدند و عرضه اولیه 15 درصد شرکت مواد ویژه لیا(شلیا) با قیمت 136 تومان در قیمت مناسبی انجام شد. گروه های آی تی و دارویی نیز همچنان کم حجم، متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین صف خرید نماد مرقام چشم نوازی می نمود.
طبق پیش بینی معاملاتی متعادل و منفی در اکثر گروه ها بخصوص گروه های به اصطلاح بزرگ را مشاهده نمودیم امری که همچنان از کمبود نقدینگی بازار حکایت دارد و می تواند همچنان تا اواخر سال ادامه اشته باشد. در این بین متورم شدن هزینه های مالی اکثر شرکت ها مزید بر علت می باشد. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها، احتمالا فردا بازاری متعادل تر از امروز و با حجم دادوستدهای کمتری را نظاره گر باشیم.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.







 

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۶ شهریور ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد سرمايه گذاري خوارزمي ◄

مطالب مرتبط
بنر