تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۷ مهر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

چهارشنبه ، 8 مهر 1394 ، 13:56

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقلی، نمادهای خعتبار، خچرخش، خمحور، ختوقا، خفناور، خریخت، خکمک، حپترو، حفارس و ولصنم پرتقاضا، مثبت و اکثرا همراه با صف خرید دنبال شدند و بقیه هم گروهی ها اکثرا متعادل با گرایشی مثبت به کار خود پایان دادند. در این بین معامله بلوکی در درصدهای مثبت نماد وایران نمایان تر بود. رئیس سازمان مدیریت از تخصیص تسهیلات ۱،۰۰۰ میلیارد تومانی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا خبر داد(بورس پرس). رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حالی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به صنعت خودرو سخن گفته که امروزه بسیاری از واحد تولیدی برای انجام فعالیت خود نیازمند مبلغ ناچیزی سرمایه در گردش هستند(تسنیم).
گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی، اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند. نماد وکار، جابجایی بلوک حدود 7.5 میلیون سهمی از کد حقیقی به کد حقوقی و توقف به دلیل تعديل پيش بيني درآمد هر سهم را تجربه نمود و بانک صادرات همچنان تحت حمایت و بازارگردانی صندوق سپهر صادرات با معاملاتی متعادل و مثبت پی گیری شد و بقیه اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. از خبرهای حائز اهمیت می تواند به موارد زیر اشاره نمود. رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت بانک‌ها نیز در کنار صنایع و تولیدکننده‌ها موافق افزایش نرخ سود نیستند و نرخ بالای سود بانکی برای بانک‌ها یک معضل و تهدید جدی تلقی می‌شود(تسنیم). هیات مشاوره ماده 4 صندوق بین المللی پول با ارایه گزارشی در زمینه سیاست های بودجه ای و بهره وری در بانک مرکزی، احیای صندوق ذخیره ارزی را پیشنهاد کردند(ایرنا).
در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، نماد شسینا همچنان صف خرید، نمادهای شنفت و شفن صف فروش و نمادهای پارسان و پترول تحت حمایت سهامداران عمده متعادل و مثبت دنبال شدند و در اواسط بازار و با عقب نشینی محسوس خریداران در نماد شبندر، نوسانات منفی در گروه پالایشگاهی نمایان شد. بقیه نمادهای گروه های مذکور اکثرا متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند. نماد شمواد با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم(تعدیل منفی 35 درصدی) متوقف شد. شركت پتروشيمی مارون که با ارزش بازاری بالا پس از هلیدنگ خلیج فارس قرار دارد و در تولید پلی اتیلن سنگین، اتیلن گلایگول ها و پلی پروپیلن رتبه نخست کشور را دارا می باشد و از فروش 61 درصد داخلی و 39 درصد خارجی بهره می برد همچنان علیرغم حمایت سهامدار عمده با معاملات کم حجم و منفی دنبال شد.
در بازارهای بین المللی افت اندک قیمت های جهانی همچنان ادامه دارد، گروه های فلزی و معدنی اکثرا متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین نمادهای کچاد، کگل، فخوز، فولاژ، کمنگنز و کنور همچنان از فشار فروش بالایی برخوردار بودند و نماد فملی با افزایش حدود 1 درصدی، رشد حدود 9 واحدی شاخص کل را در پی داشت. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت که از تخصیص یارانه ۵۰ میلیارد تومانی به تولید خبر داده بود، گفت: تولید، سهمی از یارانه ۵۰ میلیارد تومانی نداشته است(تسنیم).
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای تکمبا، بکام، فلامی و بنیرو مثبت و بقیه اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. شرکت تولید برق دماوند که در آینده ای نزدیک مورد عرضه اولیه قرار خواهد گرفت قصد دارد سرمایه خود را به 500 میلیارد تومان(986 درصد افزایش سرمایه) از محل سود انباشته افزایش دهد.
گروه ساختمانی که طی معاملات روز گذشته مورد اقبال نوسانگیرها قرار گرفته بود با عقب نشینی محسوس خریدارن اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند که در این بین معاملات مثبت و صف خرید نمادهای ثغرب و ثتران چشم نوازی می نمود. نماد کرمان پس از به حد نصاب نرسيدن مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام، با محدوديت دامنه نوسان و رشد حدود 3 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. در گروه سیمانی نمادهای ستران، سشرق و سخاش مثبت و بقیه اکثرا منفی پی گیری شدند. بانک مسکن موافقت ضمنی خود را با پرداخت وام‌های 100 میلیون‌ تومانی به طرف عرضه یعنی انبوه‌سازان اعلام نمود. این تسهیلات قابل انتقال به خریداران است و سودی که برای آن در نظر گرفته شده 14 درصد است. این وام به پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و کارشناسان صلاحیت این پروژه برای اخذ وام را تایید کرده باشند(ایلنا).
اکثر نمادهای گروه دارویی با افزایش تقاضا، مثبت و نماد شتهران همچنان بعد از ماه ها رشد قیمتی با صف خرید و بدون اعمال گره معاملاتی دنبال شد. گروه غذایی و قندی اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین نمادهای قصفها، قزوین، غشصفا، غمهرا و غبهنوش مثبت و همراه صف خرید به کار خود پایان دادند. عرضه اولیه سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد غفارس یکشنبه پیش رو انجام خواهد شد.
با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها و حمایت های هرچند اندک سهامداران عمده و حقوقی شرکت ها، به نظر فردا نیز همین منوال دادوستدها (متعادل) دنبال شود. نخستين عرضه اوليه اسناد خزانه اسلامي در بازار ابزارهاي نوين فرابورس ايران چهارشنبه صورت می گیرد. درحالی دولت از طریق بانک ملی تاکنون حدود 300 میلیارد تومان از این اوراق را بابت طلب پیمانکاران تخصیص داده، که برای شروع 40 میلیارد تومان از این اوراق که شامل 400 هزار ورقه با قیمت اسمی 100 هزار تومانی می باشد را  با نماد معاملاتی " اخزا1"  در چهارشنبه برای اولین بار عرضه خواهد کرد(بورس پرس).

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۳۱ شهریور ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد نفت گاز پارسیان ◄

مطالب مرتبط
بنر