تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱۸ مهر ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

يكشنبه ، 19 مهر 1394 ، 14:37

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

رشد جهانی فلزات پایه دلیل اقبال گروه فلزی معدنی
در گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقلی، ادامه صف خرید و رشد قیمتی نماد حفارس را با وجود p/e بالای آن شاهد بودیم که از ریسک بالای نماد حکایت دارد. اکثریت گروه ها و نمادهای بزرگ، متعادل و مثبت شروع شدند اما در نیمه دوم دادوستدها با عقب نشینی محسوس خریداران، شاهد نمایان شدن نوسانات منفی بودیم که گروه خودرویی و قطعه ساز از فشار فروش به مراتب بالاتر و در نتیجه افت قیمتی بیشتری برخوردار بودند. 5 شرکت خودروساز ژاپنی برای بازگشت به بازار ایران آماده می شوند و قصد دارند بلافاصله پس از لغو تحریم ها مونتاژ تولیدات خود در ایران را آغاز کنند(تسنیم). مدیرعامل کشتیرانی به وال استریت ژورنال گفت: احتمال ورود کشتی‌های ایران به بنادر آمریکا برای نخستین بار از سال ۱۳۵۷ وجود دارد. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از 158 فروند کشتی شامل فله‌بر، کانتینربر و کشتی‌های تانکر، یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این شرکت که از جمله اولین‌ شرکت‌های تحت تحریم‌ در سال 2008 بود پس از توافق امسال و در آغاز سال 2016 به بازارهای جهانی بازگردد(بورس پرس).
گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری اکثرا شروعی متعادل و مثبت داشتند که با گذشت زمان دادوستدها و افزایش عرضه ها آنها نیز متعادل به کار خود پایان دادند که در این بین معاملات مثبت نمادهای کوثر، وانصار و وتوسم نمایان تر بود. معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از این موضوع که بانک مرکزی 60 درصد سهمیه پرداخت تسهیلات مسکن بافت فرسوده را به بانک‌های خصوصی داده است،گفت: در جلسه‌ای که با نوبخت داشتیم از سهمیه پرداخت 100 هزار فقره از 300 هزار فقره تسهیلات بافت فرسوده به بانک مسکن موافقت شد(فارس).
گروه پالایشگاهی بواسطه رشد قیمت های جهانی نفت، اکثرا رشد قیمتی را تجربه نمودند که در این بین نمادهای شتران، شاوان و شراز از اقبال بیشتری برخوردار بودند اما گروه پتروشیمی اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند که در این بین نماد شکربن با افزایش تقاضا، صف خرید را تجربه نمود. گروه های مذکور نیز در نیمه دوم بازار نوسانات منفی را تجربه نمودند که برخی نمادها همچون شبریز، شنفت و شفارا از فشار فروش بیشتری برخوردار بودند. در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت با 90 سنت افزایش، به 53 دلار و 95 سنت و قیمت نفت آمریکا با یک دلار و 35 سنت افزایش، به 50 دلار و 78 سنت رسید. در بازارهای بین المللی قیمت هر بشکه نفت برنت با 90 سنت رشد به 53 دلار و 95 سنت و قیمت نفت آمریکا با یک دلار و 35 سنت افزایش به 50 دلار و 78 سنت رسید. صورت‌های مالی پتروشیمی‌های گازی با تغییر نرخ گاز تحویلی و رسیدن نرخ خوراک به ۱۳ و قیمت سوخت به ۴ سنت نشانگر آن است گرچه سودآوری این واحدها تا حدی کاهش یافته اما هنوز این پتروشیمی‌ها سودآوری فوق‌العاده دارند(بورس پرس).
با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات پایه و گران بها در بازارهای بین المللی، اکثر نمادهای گروه فلزی معدنی با اقبال، افزایش قیمت و صف خرید مواجه شدند اما همچنان سنگ آهنی هایی همچون نمادهای کچاد و کگل با فشار فرش مضاعفی پی گیری شدند. یکی از دلایل اصلی رشد قیمت ها، افت قیمت های جهانی دلار به دلیل تعویق افزایش نرخ های بهره آمریکا(به دلیل رکود و تضعیف اقتصاد کشورهای بزرگ اقتصادی) می باشد. نماد فولاد جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شد. مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت خبر داد: بودجه 150 میلیارد تومانی برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد کردیم و منتظر تصویب آن هستیم(ایسنا).
در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین معاملات مثبت نمادهای تکمبا و فاذر و منفی بترانس نمایان تر بود. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت از روز گذشته با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، کار خود را با حضور 417 شرکت داخلی و 315 شرکت خارجی که از 19 کشور جهان حضور دارند در زمینه‌های ماشین‌آلات و خطوط تولید، تجهیزات کارگاهی، ابزارآلات پیشرفته، خدمات فنی و مهندسی و خدمات پس از فروش آغاز کرد. حال و روز تولیدکنندگان در نمایشگاه صنعت چندان خوب نبود که از دلایل آن می توان به فشارهای مالیاتی تا نرخ بالای سود بانکی، همچنین عدم رقابت پذیری جنس با کیفیت و گران ایرانی با جنس ارزان چینی اشاره کرد(فارس).
در گروه های ساختمانی و سیمانی، نمادهای ثمسکن، ثعمرا، سشرق، سدور و سکارون منفی و نمادهای سفارس، سکرما، کرمان و آ س پ مثبت و بقیه اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. با گذشت هفت ماه از سال 1394، تنها هشت درصد از بودجه 6400 میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی تخصیص یافته و این در حالی است که تا پایان امسال برنامه این وزارتخانه پرداخت 3210 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران است(ایسنا).
در گروه غذایی، نماد غمارگ به دلیل خبر افزایش سرمایه 200 درصدی با افزایش تقاضا، معاملاتی مثبت و صف خرید مواجه گردید. نمادهای غمرا، غبهنوش و غشصفها همچنان صف خرید و بقیه اکثرا کم حجم، متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.  در گروه دارویی نماد دامین صف خرید شد و شرکت کی بی سی با تعدیل مثبت 30 درصدی به بازگشایی نزدیک تر شد. دلیل تعدیل مثبت مذکور عمدتا به دلیل افزایش حجم فروش می باشد. نماد قهکمت با توجه به اعلام تعدیل منفی 36 درصدی آماده بازگشایی شد که به دلیل منطبق نشدن خریداران و فروشندگان، بازگشایی به روز بعد موکول گردید. نماد دتوليد جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام متوقف شد. گروه آی تی همچنان کم حجم و متعادل با گرایشی مثبت دنبال شدند اما معاملات منفی همراه صف فروش نماد رتاپ نمایان بود.
در پایان معاملات امروز شاخص کل با 7.12 واحد رشد به ارتفاع 61,397 واحدی رسید که در این بین نمادهای فملی، ومعادن و مارون بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای بترانس و خودرو بیشترین تاثیر منفی را داشتند. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه معاملات و دادوستدها و عقب نشینی محسوس خریداران در اواخر بازار، احتمالا فردا همچنان بازاری کم حجم و منفی را نظاره گر باشیم.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه ۱۸ مهر ۹۴
تحلیل تکنیکال نماد تاپیکو ◄

مطالب مرتبط
بنر