اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس6 آبان 94

پنجشنبه ، 7 آبان 1394 ، 09:06

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بیمه دانا
شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای درحدود 1،020 میلیارد ریال به مبلغ 89 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 51 درصد تعدیل مثبت همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 51 درصد این مبلغ محقق شده است.
از دلایل تعدیل مثبت شرکت می توان موارد زیر را برشمرد :
1) کاهش 19 درصدی هزینه کارمزد و کارمزد منافع و رسیدن آن به مبلغ (1،015) میلیارد ریال
2) افزایش 7 درصدی خسارت دریافتی از بیمه گران اتکایی
3) در پیش بینی قبلی کاهش ذخایر حق بیمه اتکایی مبلغ (51) میلیارد ریال لحاظ شده بود که در پیش بینی جدید به مبلغ 117 میلیارد ریال افزایش ذخایر حق بیمه اتکایی تبدیل شده است.
4) در پیش بینی قبلی کاهش ذخیره خسارت معوق بیمه اتکایی واگذاری مبلغ (253) میلیارد ریال که در پیش بینی جدید به افزایش ذخیره خسارت معوق بیمه اتکایی واگذاری به  مبلغ 29 میلیارد ریال تبدیل شده است.


نکات با اهمیت :
•    حق بیمه صادره با رشد کمتر از یک درصد به مبلغ 18،044 میلیارد ریال پیش بینی شده است.طی دوره شش ماهه نیز 42 درصد آن پوشش داده شده است.در نمودار زیر پیش بینی شرکت برای حق بیمه های صادره در سال 94 و هم چنین طی  دوره شش ماهه اول سال نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال) در پیش بینی سال 94، شخص ثالث و مازاد و دیه با سهم 42 درصدی از مجموع حق بیمه ها و پس از آنبیمه بهداشت و درمان با سهم 18 درصدی از مجموع حق بیمه ها ؛ بیشترین سهم از حق بیمه های صادره پیش بینی شده را دراختیار دارند.مجموع حق بیمه های صادره طی دوره شش ماهه اول سال بالغ بر 7،561 میلیارد ریال بوده که نسبت به مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته است.این رشد مربوط به افزایش 9 درصدی بیمه بهداشت و درمان و افزایش 16 درصدی شخص ثالث می باشد.


•    با وجود تغییر نکردن حق بیمه های صادره، ‌افزایش ذخایر حق بیمه، منجر به کاهش درآمد حق بیمه به میزان 1 درصد و رسیدن آن به مبلغ 15،586 میلیارد ریال شده است.
•    حق بیمه اتکایی واگذاری از مبلغ (2،950) میلیارد ریال به مبلغ (3،044) میلیارد ریال تغییر یافته است.این افزایش عمدتا در رشته های آتش سوزی با افزایش 38 درصدی و بهداشت و درمان با افزایش 6 درصدی رخ داده است.
•    خسارت پرداختی با افزایش 3 درصدی نسبت به بودجه قبل به مبلغ 10،356 میلیارد ریال لحاظ شده که طی دوره شش ماهه 46 درصد آن پوشش داده شده است.ضریب خسارت شرکت در بودجه قبلی 56 درصد که در بودجه فعلی به 57 درصد رسیده است.این در حالی است که طی دوره شش ماهه این ضریب برابر با 63 درصد بوده است.در نمودار زیر خسارت پرداختی شرکت در بودجه و هم چنین شش ماهه اول سال به تفکیک آورده شده است : (ارقام به میلیارد ریال) خسارت پرداختی مربوط به بیمه بهداشت و درمان طی دوره شش ماهه 78 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.از طرف دیگر خسارت پرداختی مربوط به بیمه شخص ثالث طی دوره شش ماهه 29 درصد مبلغ بودجه را پوشش داده است.

 

•    هزینه های کارمزد با کاهش 19 درصدی به مبلغ 1،015 میلیارد ریال رسیده است.عمده این کاهش مربوط به افت 38 درصدی کارمزد پرداختی بیمه شخص ثالث و افت 37 درصدی کارمزد پرداختی بیمه بدنه اتومبیل می باشد.
نتیجه گیری :
شرکت در پیش بینی جدید خود با توجه به تاثیر رویدادهای سیاسی در جامعه بین الملل و رفع موانع در تعاملات با سایر شرکت ها ؛ میزان سهم مشارکت در بیمه های کنسرسیوم ها را افزایش داده است.از طرف دیگر با اصلاح ذخایر فنی خود و هم چنین افزایش سهم واگذاری اتکایی اختیاری درخصوص رشته های بیمه ای که حاشیه سود پایین تری دارند سود خود را تعدیل کرده است. هم چنین انعقاد قرارداد با شرکت خودروسازی جهت پوشش بیمه ای خودروهای صفرکیلومتر که ریسک موجود در این رشته را کاهش می دهد اشاره کرد.
البته باید توجه داشت که اگر چه شرکت تعدیل مثبت قابل ملاحظه 51 درصدی را گزارش نموده است اما در طرف دیگر خسارت پرداختی شرکت افزایش داشته و در پی آن ضریب خسارت نیز افزایش یافته بطوریکه این نسبت 6 ماهه 63 درصد و بیشتر از نسبت ضریب خسارت در پیش بینی شرکت است. (ضریب خسارت برابر است با  تقسیم خسارت پرداختی بر حق بیمه صادره)


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص گروه قندی
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 6آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر