اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 9 آبان 94

يكشنبه ، 10 آبان 1394 ، 10:01

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

سیمان تهران

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 1،750 میلیارد ریال به مبلغ 220 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 61 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 40 درصد این مبلغ محقق شده است.پیش بینی تقسیم سود برای سال 94 به میزان 90 درصد سود خالص می باشد.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) کاهش فروش به میزان 30 درصد و رسیدن آن به مبلغ 2،108 میلیارد ریال ؛ اگرچه بهای تمام شده نیز با افت 14 درصدی به مبلغ 1،891 میلیارد ریال برآورد شده اما نهایتا کاهش بیشتر مبلغ فروش منجر به افت سود ناخالص به میزان 72 درصد شده است ؛با این کاهش حاشیه سود ناخالص از میزان 26 درصد در بودجه قبل به میزان 10 درصد در بودجه فعلی رسیده است؛
2) کاهش 19 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری و رسیدن آن به مبلغ 527 میلیارد ریال عمدتا مربوط به کاهش سود نقدی شرکت های سیمان ایلام و سیمان هگمتان می باشد که شرکت به ترتیب 50 درصد و 74 درصد مالکیت آن را در اختیار دارد.
3) افزایش 27 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به مبلغ 395 میلیارد ریال
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات شرکت براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است :



•    مقدار تولید پنج محصول اصلی شرکت در مقایسه با پیش بینی قبل و هم چنین دوره شش ماهه اول در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع تولید پیش بینی شده به میزان 2.3 میلیون تن می باشد که نسبت به بودجه قبل 26 درصد کاهش پیدا کرده است.هم چنین طی دوره شش ماهه 50 درصد این میزان پوشش داده شده است.مقدار تولید دوره شش ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 34 درصد افت را نشان می دهد.

 


•    مقدار فروش پنج محصول اصلی شرکت در مقایسه با پیش بینی قبل و هم چنین دوره شش ماهه اول در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مقدار فروش شرکت به میزان 2.3 میلیون تن دیده شده که نسبت به بودجه قبل 26 درصد کاهش داشته است.طی دوره شش ماهه 49 درصد این میزان پوشش داده شده است.هم چنین مقدار فروش دوره شش ماهه نسبت به مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش یافته است.

 



•    میانگین نرخ های فروش محصولات شرکت در بودجه فعلی با افت همراه شده است.در جدول زیر این تغییرات در 5 محصول اصلی شرکت و هم چنین نرخ های فروش شش ماهه اول نمایش داده شده است : (ارقام ریال به تن) کاهش نرخ در بودجه فعلی به سبب لحاظ کردن تخفیف در نرخ مصوب انجمن صنفي کارفرمايان می باشد.



•    درآمدهای متفرقه از مبلغ 27 میلیارد ریال در بودجه قبل به مبلغ 140 میلیارد ریال در بودجه فعلی افزایش یافته است.این افزایش مربوط به پیش بینی فروش دارایی های شرکت می باشد.
نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات شش ماهه شرکت حاکی از افت تولید و فروش محصولات نسبت به برنامه اعلامی و هم چنین دوره مشابه سال قبل دارد که به جهت رکود موجود در این صنعت و مشکلات فروش آن ها دور از انتظار نبوده است.میانگین نرخ های فروش نیز به جهت مشکلات فروش با کاهش و تخفیف برای شش ماه دوم سال درنظر گرفته شده است.افزایش 47 درصدی حساب های دریافتنی در پایان دوره شش ماهه نسبت به پایان سال 93 نیز نشان از افزایش فروش اعتباری شرکت می باشد.نهایتا کاهش درآمدهای سرمایه گذاری و افزایش هزینه های مالی تعدیل منفی 61 درصدی را برای این شرکت رقم زده است.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیال نماد فولاد مبارکه اصفهان
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 9 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر