اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 10 آبان 94

دوشنبه ، 11 آبان 1394 ، 11:49

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

نفت ایرانول

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 1،000 میلیارد ریال به مبلغ 2،567 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 28 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 36 درصد این مبلغ محقق گردیده است.پیش بینی تقسیم سود برای سال 94 به میزان 75 درصد سود خالص می باشد.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) کاهش فروش به میزان 17 درصد و رسیدن آن به مبلغ 12،253 میلیارد ریال ؛ اگرچه بهای تمام شده نیز با کاهش 15 درصدی همراه شده و به مبلغ 8،365 میلیارد ریال رسیده اما نهایتا کاهش بیشتر مبلغ فروش منجر به افت 20 درصدی سود ناخالص شده است.حاشیه سود ناخالص از میزان 33 درصد در بودجه قبل به میزان 32 درصد در بودجه فعلی رسیده است.
2) افزایش هزینه های اداری به میزان 12 درصد و رسیدن آن به مبلغ 1،075 میلیارد ریال
3) افزایش هزینه های مالی به میزان 27 درصد و رسیدن آن به مبلغ 433 میلیارد ریال
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است :

 


•    مقدار تولید محصولات درمقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه اول سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به مترمکعب) مقدار تولید انواع روانکار با افزایش  5 درصدی نسبت به بودجه قبل به میزان 552،728 مترمکعب پیش بینی شده است. طی دوره شش ماهه حدود 52 درصد این مقدار پوشش داده شده است.هم چنین مقدار تولید این محصول طی دوره شش ماهه نسبت به مشابه سال قبل 9 درصد افت داشته است.

 


•    مقدار فروش محصولات درمقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه اول سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به مترمکعب) حجم فروش شرکت در بودجه فعلی افزایش یافته است به طوری که فروش محصول روانکار با افزایش حدود 5 درصدی به میزان 549،545 مترمکعب برآورد شده است.طی دوره شش ماهه 52 درصد این مقدار به فروش رسیده است.هم چنین فروش دوره شش ماهه این محصول نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

 


•    نرخ های فروش شرکت تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت و نرخ های صادرات و هم چنین رکود بازار داخلی با کاهش همراه بوده است.در جدول زیر میانگین نرخ های فروش محصولات نسبت به بودجه قبل و هم چنین نرخ های شش ماهه اول نشان داده شده است.( ارقام ریال به مترمکعب)گفتنی است که بهای نفت خام از ابتدای مارس 2015 تا کنون نزدیک 22 درصد افت داشته است.

 


•    قابل ذکر است که طی دوره شش ماهه فروش به مبلغ 5،682 میلیارد ریال بوده که 64 درصد این مبلغ داخلی و 36 درصد آن صادرات بوده است.از محل صادرات مبلغ 61.7 میلیون دلار حاصل گردیده که با نرخ 33،225 ریال به ازای هر دلار تسعیر شده است.
•    84 درصد بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهند.مواد مصرفی نسبت به بودجه قبل 17 درصد افت داشته است.میانگین نرخ مصرف لوبکات و وکیوم باتوم که به ترتیب 54 درصد و 17 درصد مبلغ مواد مصرفی بودجه را تشکیل می دهند نسبت به بودجه قبل و شش ماهه اول در جدول زیر نمایش داده شده است : (ارقام ریال به مترمکعب)به جهت کاهشی که در بهای نفت و در پی آن خوراک دریافتی شرکت صورت گرفته ؛ بهای تمام شده با کاهش نسبت به بودجه قبل همراه شده است.

 


•    طی دوره شش ماهه، سود ناخالص و سود عملیاتی به ترتیب پوشش 42 درصد و 44 درصد داشته اما به جهت پوشش 54 درصدی هزینه های مالی ؛ حدود 36 درصد سود خالص بودجه طی این دوره محقق شده است.

نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات دوره شش ماهه ؛ نشان می دهد که اگرچه حجم فروش با افزایش همراه بوده اما به جهت کاهش نرخ های فروش در پی کاهش بهای نفت و رکود بازار ، مبلغ فروش در بودجه فعلی افت پیدا کرده است.در این میان بهای تمام شده نیز اگرچه در پی کاهش بهای خوراک دریافتی با افت همراه بوده اما به دلیل کاهش بیشتر فروش ؛ سود ناخالص شرکت کاهش یافته است.به جهت مشکلات شرکت در فروش محصولات تسهیلات دریافتی و در پی آن هزینه های مالی با افزایش روبرو شده و نهایتا مجموع این عوامل منجر به تعدیل منفی 28 درصدی آن در سود خالص شده است.


تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد تایدواترخاورمیانه
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 10 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر