اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 11 آبان 94

سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 14:25

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

نفت پاسارگاد

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 600 میلیارد ریال به مبلغ 2،437 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 29 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 40 درصد این مبلغ محقق گردیده است.پیش بینی تقسیم سود به میزان 75 درصد سود خالص می باشد.
از دلایل تعدیل منفی شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) فروش به میزان 26 درصد افت پیدا کرده و مبلغ 18،172 میلیارد ریال برآورد شده ؛ این مورد در کنار کاهش 25 درصدی بهای تمام شده و رسیدن آن به مبلغ 16،089 میلیارد ریال ؛ منجر به کاهش 28 درصدی سود ناخالص شرکت گردیده است.حاشیه سود ناخالص نیز از 12 درصد در بودجه قبل به میزان 11 درصد در بودجه فعلی تغییر یافته است.
2) افزایش هزینه های مالی به میزان 53 درصد و رسیدن آن به مبلغ 265 میلیارد ریال
3) کاهش درآمدهای متفرقه به میزان 6 درصد  و رسیدن آن به مبلغ 357 میلیارد ریال که عمدتا به دلیل کاهش سود بانکی است.
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات شرکت براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است ؛ 85 درصد آن از محل فروش قیر 70/60 و 15 درصد آن نیز از محل فروش قیر 100/85 پیش بینی شده است.

 

 

•    مقار تولید پیش بینی شده شرکت به تفکیک محصولات آن (5 محصول اصلی آن) در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماهه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع تولیدات شرکت به میزان 1.8 میلیون تن برآورد شده که نسبت به بودجه قبل 12 درصد افت را نشان می دهد.هم چنین تولید دوره شش ماهه با پوشش 44 درصدی بودجه  به میزان 831 هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

 


•    مقدار فروش شرکت نیز به تفکیک محصولات آن (5 محصول اصلی آن) در مقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع فروش پیش بینی شده برای سال 94 به میزان 1.8 میلیون تن می باشد که نسبت به بودجه قبل 14 درصد کاهش را نشان می دهد.مقدار فروش دوره شش ماهه ابتدایی سال با پوشش 43 درصدی بودجه به میزان 788 هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 3 درصد رشد داشته است.

 

 



•    33 درصد مبلغ فروش دوره شش ماهه اول از محل صادرات بوده است و مبلغ 2,519 میلیارد ریال از این محل درآمد کسب نموده است. 
•    میانگین نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به بودجه قبل و هم چنین شش ماهه محقق شده در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به تن) در بودجه فعلی تمامی محصولات با افت قیمتی نسبت به بودجه قبل همراه شده است.

 

 


•    فروش محصولات شرکت عمدتا از طریق بورس کالا صورت می گیرد که براساس محصول هر  یک از کارخانه های قیرسازی شرکت، قیمت های متفاوتی در بورس کالا ارائه شده است. با توجه به اینکه 6 ماهه حدود 29 درصد مبلغ فروش مربوط به فروش قیر 70/60 فله ای کارخانه تهران بوده است لذا روند قیمتی هر تن از این محصول در بورس کالا در نمودار زیر نمایش داده شده است.


•    93 درصد مبلغ بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد.90 درصد مبلغ مواد مصرفی نیز مربوط به تهیه وکیوم می باشد. متوسط نرخ وکیوم مصرفی با 14 درصد کاهش نسبت به بودجه قبل به مبلغ 7،634،122 ریال به ازای هر تن لحاظ شده است.طی دوره شش ماهه نیز متوسط نرخ این ماده مصرفی 7،628،550 ریال به ازای هر تن بوده است.
نتیجه گیری :
مقدار تولید و فروش شرکت اگرچه در شش ماه ابتدایی سال نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته اما نهایتا در بودجه فعلی با کاهش همراه شده است. هم چنین نرخ های فروش با افت همراه شده است.افزایش هزینه های مالی نیز در کنار مشکلات فروش شرکت منجر به تعدیل منفی آن گردیده است.پوشش سود عملیاتی شرکت نیز طی دوره شش ماهه 38 درصد بوده که با تحقق درآمدهای غیر عملیاتی پوشش سود خالص به 40 درصد رسیده است.وکیوم باتوم که توسط بورس کالا عرضه می شود با احتساب هزینه های توزیع و بارگیری نسبت به نرخ های جهانی که همسو با کاهش قیمت نفت افت داشته اند کاهش پیدا نکرده است و درنتیجه آن  مزیت نسبی و صرفه اقتصادی صادرات قیر را محدود ساخته است به طوری که مقدار فروش صادراتی شرکت طی دوره شش ماهه ابتدایی سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 39 درصد افت داشته است.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال شاخص گروه دارویی
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 11 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر