اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس 20 آبان 94

پنجشنبه ، 21 آبان 1394 ، 09:14

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

بانک اقتصاد نوین

طبق آخرین پیش بینی منتشره برای سال مالی منتهی به 29/12/94 ؛ سود هر سهم بانک با سرمایه ای معادل 11،312 میلیارد ریال به مبلغ 262 ریال اعلام شده است. این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 35 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 24 درصد این مبلغ محقق شده است.سود محقق شده طی دوره شش ماهه ؛ نسبت به مشابه سال گذشته 60 درصد افت داشته است.
از دلایل تعدیل منفی شرکت نسبت به پیش بینی قبل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1) سود تسهیلات اعطایی مشاع با کاهش 19 درصدی به مبلغ 60،865 میلیارد ریال برآورد شده ؛ هم چنین سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها با کاهش 15 درصدی به مبلغ 2،458 میلیارد ریال لحاظ شده تا در نهایت با وجود کاهش 18 درصدی سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری ؛ سهم بانک از درآمدهای مشاع با کاهش 26 درصدی به مبلغ 5،912 میلیارد ریال محاسبه شود ؛
2) هزینه های مالی با افزایش قابل توجه از مبلغ 28 میلیارد ریال به مبلغ 439 میلیارد ریال رسیده ؛
3) سود تسهیلات اعطایی غیرمشاع با کاهش 18 درصدی به مبلغ 408 میلیارد ریال رسیده ؛
4) هزینه مطالبات مشکوک الوصول با افزایش 2 درصدی به مبلغ 1،143 میلیارد ریال رسیده است.
نکات با اهمیت :
•    مجموع درآمدهای مشاع بانک به تفکیک درمقایسه با بودجه قبل و هم چنین دوره شش ماهه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : ( ارقام به میلیارد ریال) مجموع درآمدهای مشاع برای سال 94 بالغ بر 63،323 میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به بودجه قبل 19 درصد افت را نشان می دهد.طی دوره شش ماهه ابتدایی سال نیز  47 درصد این مبلغ پوشش داده شده که نسبت به مشابه سال قبل 13 درصد افزایش یافته است.

 

 


•    مجموع تسهیلات اعطایی پیش بینی شده بانک برای سال 94 بالغ بر 291،459 میلیارد ریال می باشد که نسبت به بودجه قبل 13 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این ترکیب تسهیلات اعطایی نیز با تغییر مواجه شده، به طوریکه تسهیلات مبادله ای با افزایش 13 درصدی مواجه شده و در مقابل تسهیلات مشارکتی با افت 19 درصدی مواجه بوده است.
•    مجموع سپرده های بانک و هم چنین تسهیلات اعطایی آن در پایان سال 93 و سه ماهه اول و دوم سال 94 در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال) نرخ رشد مجموع سپرده های دریافتی بانک در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول با افت قابل توجهی همراه بوده است درحالیکه نرخ رشد تسهیلات پرداختی طی این دوره نسبت به سه ماهه اول سال افزایش داشته است.

 


•    درآمدهای غیر مشاع نیز به تفکیک درمقایسه با بودجه قبل و هم چنین شش ماه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال) مجموع درآمدهای غیرمشاع برآوردی بالغ بر 4،504 میلیارد ریال بوده که نسبت به بودجه قبل 4 درصد افزایش داشته است.هم چنین طی دوره شش ماهه 50 درصد این مبلغ محقق شده و نسبت به مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.در این میان نتیجه مبادلات ارزی با رشد 81 درصدی نسبت به بودجه قبل به مبلغ 597 میلیارد ریال درنظر گرفته شده و طی دوره شش ماهه 74 درصد آن محقق شده است.

 


•    مجموع هزینه های برآوردی برای سال 94 بالغ بر 7،335 میلیارد ریال می باشد که نسبت به بودجه قبل 2 درصد افزایش داشته است.طی دوره شش ماهه نیز 41 درصد آن پوشش داده شده است.در نمودار زیر هزینه های بانک به تفکیک درمقایسه با پیش بینی قبل و هم چنین شش ماهه ابتدایی سال نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال) نکته قابل توجه افزایش هزینه های مالی می باشد که به مبلغ 439 میلیارد ریال محاسبه شده و طی دوره شش ماهه 29 درصد آن محقق شده است.

 


نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات شش ماهه اول سال جاری بانک نشان از کاهش حجم عملیات بانکی و به خصوص کاهش در جذب سپرده ها می باشد علاوه بر ای ترکیب تسهیلات اعطایی نیز تغییراتی داشته که براساس آن سهم تسهیلات مبادله ای افزایش و سهم تسهیلات مشارکتی کاهش داشته است که مجموع این عوامل سبب کاهش سود تسهیلات اعطایی و درآمدهای مشاع شده است.از طرف دیگر افزایش هزینه های مالی منجر به کاهش سود خالص بانک در بودجه فعلی و پوشش نامناسب آن طی دوره شش ماهه گردیده است. نکته قابل ملاحظه در خصوص این بانک افزایش جزئی در هزینه مطالبات مشکوک الوصول نسبت به پیش بینی قبلی و پوشش 55 درصدی آن طی 6 ماهه اول سال است . قابل ذکر است که هزینه مطالبات مشکوک الوصول در پیش بینی شرکت با افت حدود 56 درصدی نسبت به واقعی سال 93 همراه است. این در حالیست که در گزارشات جدید پیش بینی اکثر بانک های بورسی شاهد  افزایش قابل ملاحظه در هزینه مطالبات مشکوک الوصول هستیم.



تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 20 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر