اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 24 آبان 94

دوشنبه ، 25 آبان 1394 ، 08:58

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

نفت سپاهان

سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/94 براساس اطلاعات حسابرسی شده شش ماهه ؛ با سرمایه ای معادل 1،050 میلیارد ریال به مبلغ 1،530 ریال پیش بینی شده است.این رقم نسبت به پیش بینی حسابرسی نشده قبل با 6 درصد تعدیل منفی همراه شده است.هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 46 درصد این رقم محقق شده است.پیش بینی تقسیم سود به میزان 80 درصد سود خالص می باشد.
مواردی که منجر به تعدیل منفی شرکت گردیده به شرح زیر می باشد :
1) افزایش 54 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به مبلغ 849 میلیارد ریال
2) کاهش 86 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی و رسیدن آن به مبلغ 30 میلیارد ریال
3) کاهش کمتر از 1 درصد فروش و رسیدن آن به مبلغ 11،361 میلیارد ریال
نکات با اهمیت :
•    براساس مبلغ فروش بودجه ترکیب فروش محصولات شرکت به شرح نمودار زیر می باشد :

 


•    مقدار تولید و فروش شرکت به ترتیب به میزان 714 هزار تن و 678 هزار تن پیش بینی شده که نسبت به بودجه قبل 158 تن افزایش در تولید لحاظ شده است.مقدار فروش نیز بدون تغییر بوده و تنها تغییر جزئی در ترکیب فروش صورت گرفته و سهم روغن نهایی از 13 درصد به 14 درصد افزایش یافته است.در نمودار زیر میزان فروش دوره شش ماهه درمقایسه با بودجه و مشابه سال گذشته نشان داده شده است : (ارقام به تن) مجموع فروش دوره شش ماهه به میزان 327 هزار تن بوده که با پوشش 48 درصدی بودجه ؛ 22 درصد رشد را نسبت به مشابه سال گذشته داشته است.

 


•    از مجموع مبلغ فروش پیش بینی شده برای سال 94 حدود 36 درصد آن داخلی و 64 درصد آن صادراتی می باشد.طی دوره شش ماهه نیز فروش با پوشش 51 درصدی بودجه به مبلغ 5،786 میلیارد ریال بوده که 35 درصد آن داخلی و 65 درصد آن صادراتی بوده است. از محل صادرات مبلغ 113 میلیون دلار حاصل شده که با نرخ 33،280 ریال تسعیر شده است.
•    میانگین نرخ های فروش محصولات نسبت به پیش بینی قبل تغییراتی داشته که در جدول زیر نمایش داده شده است : (ارقام ریال به تن)

 

 

•    95 درصد بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد. 81 درصد مواد مصرفی در بودجه نیز به لوبکات اختصاص دارد. میانگین نرخ مصرفی آن در بودجه نسبت به شش ماهه ابتدایی و هم چنین بورس کالا در جدول زیر نشان داده شده است : (ارقام ریال به تن) نرخ نفت خام در بودجه 45 دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

 



•    گفتنی است که درآمدهای متفرقه شرکت با رشدی قابل توجه از مبلغ 82 میلیارد ریال در بودجه قبل به مبلغ 573 میلیارد در بودجه فعلی رسیده است.300 میلیارد ریال این مبلغ مربوط به پیش بینی شرکت برای وصول بخشی از مطالبات مشکوک الوصول راکد و سنواتی می باشد که در شش ماهه ابتدایی سال مبلغی از این محل شناسایی نشده است.

•    تسهیلات دریافتی شرکت در پایان دوره شش ماهه بالغ بر 3،738 میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال 93 رشد قابل توجه 188 درصدی داشته است.
نتیجه گیری :
پس از تعدیل منفی 35 درصدی که در پیش بینی قبلی شرکت صورت گرفته ؛ در پیش بینی فعلی نیز شاهد کاهش 6 درصدی سود خالص شرکت هستیم.با وجود تغییر نکردن مقدار تولید و فروش شرکت ؛ نرخ های محصولات متاثر از کاهش بهای جهانی نفت و انتظار برای نوسانات آتی آن با کاهش همراه شده است.پوشش فروش داخلی شرکت طی دوره شش ماهه اول سال 42 درصد بوده در حالیکه فروش صادراتی 51 درصد مقدار بودجه را پوشش داده است.با توجه به این موضوع و عدم کشش بازار داخلی هدف شرکت به سمت بازارهای صادراتی معطوف شده است.طی دوره شش ماهه نیز سود ناخالص پوشش 41 درصدی داشته که با شناسایی 47 درصدی هزینه های عمومی بودجه طی این دوره، پوشش سود عملیاتی شرکت به 39 درصد کاهش پیدا کرده و نهایتا با احتساب سودهای غیر عملیاتی، سود خالص پوشش 46 درصدی را گزارش نموده است.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد کربن ایران
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 24 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر