اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 27 آبان 94

يكشنبه ، 1 آذر 1394 ، 09:01

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شرکت ایران دارو در گزارش حسابرسی خود برای شش ماهه ابتدای سال 1394 خبر از پوشش 50 درصد از سود پیش بینی شده کل سال داده است و البته هیچ تغییری در پیش بینی قبلی خود نداده است.

در ادامه به بررسی بیشتر این گزارش که نکاتی چند به شرح زیر در آن مشاهده می گردد میپ ردازیم:

•    میزان فروش شش ماهه تغییری بسیار جزئی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته و تنها 2.5میلیارد ریال یعنی حدوداً 1درصد کاهش داشته است در حالیکه بهای تمام شده کالای فروش رفته، افزایشی 7درصدی را تجربه کرده است که این موجب کاهش 12درصدی سود ناخالص گردیده است. البته فروش و بهای تمام شده سه ماهه دوم سال 1393 نسبت به سه ماهه اول 11درصد افزایش نشان میدهد.

•    هزینه های عملیاتی با توجه به افزایش سطح عمومی حقوق و دستمزد در سالجاری، افزایش 26 درصدی را نشان می دهد. در حالی که سایر هزینه های عملیاتی در شش ماهه اول امسال به کمتر از 1.5میلیارد ریال رسیده است که نشان دهنده کاهش 65درصدی این هزینه هاست.

•    بیش از 40درصد مبلغ فروش ایران دارو را کپسول و 25درصد را انواع قرص تشکیل میدهد و مابقی به سایر داروها تعلق دارد که در شش ماهه نخست امسال تنها در پودر وی ام پروتئین و انواع اسپری و لوسیون افزایش مشاهده میشود و سایر محصولات با کاهش فروش مواجه شده اند. در مقادیر تولید و فروش نیز تنها در لوسیون و اسپری افزایش مشاهده میگردد و افزایش مبالغ فروش بیشتر ناشی از افزایش قیمتی است که از طرف معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اعمال شده است که در برخی محصولات به 20درصد نیز بالغ می گردد. نمودار زیر مقایسه ای بین مبالغ فروش انواع محصولات در دوره مورد بررسی را نشان میدهد.(ارقام به میلیون ریال)

 

 

•    ایران دارو طی مجمع فوق العاده ای که در 21شهریورماه برگزار شد افزایش سرمایه 50میلیارد ریالی را از محل آورده نقدی به اجرا گذاشته است و سرمایه خود را به 160 میلیارد ریال رسانده است که البته فعلا مهلت استفاده از حق تقدم ها به پایان نرسیده است.
•    مهمترین افزایشی که در صورتهای مالی شش ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل مشاهده می شود، افزایش    8 برابری درآمد حاصل از سرمایه گذاریهاست که ناشی از فروش سرمایه گذاریها میباشد و  به حدود 20 میلیارد ریال رسیده است در حالیکه در شش ماهه ابتدای سال گذشته کمی بیش از 2 میلیارد ریال بوده است. در مقابل، افزایش حدود 7میلیارد ریالی هزینه های مالی ایران دارو، این هزینه را به حدود 30میلیارد ریال رسانده است.

نتیجه گیری
ایران دارو در بودجه سال جاری خود، دستیابی به فروش 659میلیارد ریالی و سود خالص 145 میلیارد ریالی را هدفگذاری کرده است که نسبت به سال مالی 1393،به ترتیب 25 و 40 درصد افزایش را نشان می دهد. پوشش 50 درصدی شش ماهه اول سالجاری، مقداری کاهش در درصد پوشش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد ولی باید به تاثیرات افزایش سرمایه در جریان و همچنین افزایش نسبی قیمتهای فروش در شش ماهه دوم در افزایش فروش و سود توجه داشت. لذا علیرغم اینکه انتظار آنچنانی برای تعدیلات مثبت در گزارش های نه ماهه و یکساله وجود ندارد ولی پوشش همین سود پیش بینی شده، رشد قابل توجه شرکت را در سال جاری منعکس خواهد کرد. ضمن اینکه دیران دارای یکی از کمترین نسبتهای پی بر ای در گروه دارو می باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد حمایت مقاومت
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 27 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر