بازدهی شاخص فرابورس از ۱۰۰ درصد عبور کرد

شنبه ، 30 آذر 1398 ، 14:21

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرگزاری تسنیم، در جریان معاملات فرابورس ایران در هفته پایانی پاییز شاخص کل فرابورس(آیفکس) با رسیدن به سطح 4531 واحد، بازدهی 100 درصدی نسبت به ابتدای سال را پشت سر گذاشت. ارزش بازار فرابورس نیز پس از سپری کردن 5 روز صعودی متوالی، توانست با عبور از مرز 4 میلیون و 738 هزار میلیارد ریال، رشد 84 درصدی نسبت به ابتدای سال را به ارمغان بیاورد. ارزش بازار فرابورس هم پس از سپری کردن 5 روز صعودی متوالی، توانست با عبور از مرز 4 میلیون و 738 هزار میلیارد ریال، رشد 84 درصدی نسبت به ابتدای سال را به ثبت برساند. این در حالی است که ارزش بازار فرابورس نسبت به ابتدای هفته جاری و آذرماه به ترتیب افزایش 3.5 و 15 درصدی را تجربه کرد.

مچنین در آخرین هفته آذرماه، ارزش معاملات انجام گرفته در فرابورس در مجموع بیش از 81 هزار میلیارد ریال بود و به این ترتیب روزانه شاهد 16 هزار میلیارد ریال خریدوفروش سهامداران حقیقی و حقوقی بودیم. با این حال ارزش معاملات در مقایسه با هفته گذشته با افت 28 درصدی مواجه شده است. حجم معاملات در این هفته نیز 9 میلیارد و 650 میلیون ورقه بود که این میزان جابه‌جایی اوراق بهادار در قالب یک میلیون و 732 هزار دفعه معامله انجام شده است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین ارزش معاملات بین تابلوهای مختلف مربوط به بازار دوم فرابورس بود که با بیش از 33 هزار میلیارد ریال معامله کار خود را به پایان رساند. همچنین در رتبه دوم ارزش معاملات، بازار ابزارهای نوین مالی قرار گرفت که با پذیرایی از 25 هزار میلیارد ریال معامله، هفته را به اتمام رساند. بازار پایه، بازار اول و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نیز به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم ارزش معاملات قرار گرفتند.

همچنین در هفته‌ای که گذشت گروه فلزات اساسی با 4 هزار و 296 میلیارد ریال ارزش معاملات خرد، سهم 8 درصدی از کل ارزش معاملات خرد بر دوش داشت و در رتبه نخست قرار گرفت. رتبه دوم هم به صورت مشترک به سه گروه مواد و محصولات دارویی، محصولات شیمیایی و محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر اختصاص یافت که هر کدام با حدود 4 هزار میلیارد ریال معامله در این هفته، هر یک سهم 7 درصدی از کل ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. همچنین در رتبه سوم ارزش معاملات خرد میان صنایع مختلف، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات جای گرفت که با بیش از 3 هزار میلیارد ریال معامله، سهم 6 درصدی از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

► گشایش نماد جدید در معاملات گواهی سپرده زعفران
شاخص کل بورس‌‌ آسیا در سراشیبی قرار گرفت ◄

مطالب مرتبط
بنر