روند صعودی بورس آغاز شد؟/پیش بینی بازار سهام امروز15 مرداد

يكشنبه ، 15 مرداد 1402 ، 12:58
اقتصادنیوز: اکنون می توان گفت که بورس وضعیت بهتری پیدا کرده و این احتمال وجود دارد که بازار از روند نزولی خارج شود.

به گزارش اقتصادنیوز ، دیروز معاملات خوبی در بازار سهام انجام شد. نتیجه این معاملات، رشد 39000 واحدی شاخص کل بود. چنین رشدی مدت ها بود در بازار اتفاق نیفتاده بود. طی 3 ماه گذشته، هر بار که بازار مثبت می شد، شاهد رشدهای کوچک در شاخص کل بودیم اما دیروز رشد نسبتا خوبی در بازار ثبت شد که می تواند امیدوارکننده باشد.


بورس در شرایطی قرار دارد که بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار خیلی بیشتر از این پایین نخواهد رفت. حتی کارشناسانی که بدبینانه به بازار نگاه می کنند هم معتقدند شاخص کل نهایتا از این جایی که هست، 100 الی 150 هزار واحد پایین تر می رود اما در برگشت، بازدهی بسیار خوبی نصیب سرمایه گذاران می کند.


عده ای از کارشناسان هم معتقدند دوره افت بازار به پایان رسیده و حالا که شاخص به بالای 2 میلیون واحد بازگشته، نهایتا تا حدود 50 هزار واحد دیگر افت می کند و پس از آن رشد خواهد داشت.

نکته مثبت بازار دیروز

چیزی که اکثر کارشناسان به آن اجماع نظر دارند، رشد خوبی است که احتمالا بازار تا پایان سال خواهد داشت. با این وجود بهتر است قدم به قدم با بازار پیش رفت و شرایط، هر روز دوباره به روز رسانی شود.


در شرایط فعلی، رشدی که دیروز اتفاق افتاد امیدواری ها را نسبت به بورس بالا برده است. البته اکثر کارشناسان منتظر زمانی هستند که عرضه ها در بازار افزایش خواهد داشت. به همین دلیل هنوز حرکت رو به بالای بازار شروع نشده، بیش واکنشی نسبت به مثبت ها مشهود است و دیروز هم شاهد بودیم که بارها صف های خرید بسیاری از نمادها عرضه شد.

چیزی که منجر به امیدواری می شود این است که صف های خریدی که دیروز عرضه می شدند، دوباره با تقاضای خوبی همراه می شد و این نمادها دوباره به صف خرید رسیدند.


احتمال افزایش عرضه ها

چنانچه امروز و فردا هم شاهد چنین اتفاقی باشیم می توان امیدوار بود که بازار مسیر نزولی خود را به طور کامل طی کرده و در حال آماده شدن برای یک روند صعودی است.


رشد ارزش معاملات تا بیش از 5100 میلیارد تومان، یکی از نشانه های خوب در معاملات دیروز بود. از طرفی دیروز در دقایق پایانی معاملات حدود 530 نماد مثبت وجود داشت و در مقابل، تنها 150 نماد منفی معامله می شدند.


با این حساب تقاضای موجود در بازار دیروز، به ابتدای معاملات امروز نیز کشیده خواهد شد و احتمالا بازار امروز را مثبت آغاز خواهیم کرد. اما احتمالا عرضه ها به مرور افزایش خواهد یافت که چنانچه ارزش معاملات بالا برود، مانع عقب نشینی شاخص ها خواهد شد.


► روند صعودی بورس آغاز شد؟/پیش بینی بازار سهام امروز15 مرداد
ریزش نفتی در بورس تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر