معرفی اولیه رشته سخت افزار

يكشنبه ، 27 آذر 1390 ، 12:32

 

تحلیل اطلاعات برای تشخیص و توصیه آنها و همچنین طراحی لی اوت کامپیوترها و بررسی تغییرات تجهیزات جانبی وظیفه ی اصلی مهندسین کامپیوتر است.تحلیل نیازهای کاربرها و توصیه ی نرم افزار مناسب برای آنها،ساخت،تست و اصلاح نمونه ی موجود،کار با مدل ها با شبیه سازی توسط کامپیوتر،مشورت با سایر کارکنان و ارزیابی رابطه ی بین سخت افزار و نرم افزار،تحلیل نیازهای کلی سیستم،طراحی و توسعه سخت افزارهای کامپیوتری و پشتیبانی وسایل جانبی شامل سی پی یو ها،ریزپردازنده ها،مدارهای یکپارچه،چاپگرها و دیسک های سخت،ارزیابی فاکتورها مانند هزینه ها و ارزیابی امنیت سیستم ها و ...،نظارت بر عملکرد تجهیزات و اعمال تغییرات  برای اطمینان از درست کار کردن سیستم،طراحی میزان قدرت مورد نیاز سیستم،ذخیره،بازیابی و دستکاری داده ها،تست کردن سخت افزارا و پشتیبانی از لوازم جانبی موجود،توانایی اعمال مهندسی مجدد در صورت لزوم،گسترش آموزش برای کاربران در صورت لزوم.به روز کردن دانش کامپیوتر برای عقب نماندن از دنیای سریع پیشرفت کامپیوترها.
رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می پردازد، از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیبیابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و … همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری کامپیوتر انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است.


ماهیت کار
مهندسین سخت افزار رایانه در مورد قطعات سخت افزاری رایانه به تحقیق پرداخته و آنها را طراحی ، اختراع و آزمایش میکنند و بر مراحل تولید و نصب این قطعات نظارت میکنند. منظور از سخت افزار . چیپهای رایانه ای ، مدارها ی چاپی ، سیستمهای رایانه ای و قطعات وابسته به آنها مانند ماوس ، صفحه کلید ، مودم , چاپگرها و… میباشد. کار آنها به کار مهندسین الکترونیک بسیار شبیه است اما برخلاف آنها فقط در زمینه .رایانه و تجهییزات وابسته به آن کار میکنند
علاوه بر اختراع و طراحی ، مهندسین سخت افزار رایانه ممکن است وظیفه نظارت بر تولید و نصب رایانه ها و تجهییزات وابسته را نیز به عهده داشته باشند . رشد و پیشرفت سریع در فن آوری رایانه به مقدار زیادی نتیجه تلاش این مهندسین درکار پژوهش ، اختراع و طراحی میباشد. .برای همراه بودن با تغییرات فن آوری ، این مهندسین ناچارند که دائما دانسته های خود را با مطالعه به روز درآورند.

گرایش ها:
•    رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.
•    گرایش سخت افزار
•    در برگیرنده فعالیت های آموزشی، پژوهشی و صنعتی در خصوص قطعات، بردها، تجهیزات و در نهایت سیستم های کامپیوتری در مقیاس های مختلف است و یکی از شاخه های مهم آن به نام معماری رایانه (طراحی و ساخت کامپیوتر) می باشد.
•    گرایش نرم افزار
هدف از گرایش نرم افزار کامپیوتر، آموزش و پژوهش در زمینه زبانهای مختلف برنامه نویسی، سیستم های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم ها می باشد.



► فرصت های شغلی رشته سخت افزار
استخدام سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي در تهران(تا 30 آذر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر