معرفی اولیه رشته مهندسی عمران

شنبه ، 10 دی 1390 ، 15:20

مهندسی عمران
هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.


وظایف یک مهندس عمران
محاسبه و اجرای سازه‌های مختلف مانند ساختمانها(اعم از مسکونی، اداری و صنعتی با سیستم‌های سازه ای مختلف مانند آجری، بتنی و فولادی، و نیز طرح و اجرای سدها، پلها، حفر تونلها، راهها و سازه‌های آبی و زیر زمینی به طوری که در شرایط معمولی پایدار و در مواقع بحرانی ( مانند زلزله ) کمترین آسیب را داشته باشد. به عبارت ساده تر مهندس عمران در هنگام طراحی هر سازه سعی در ایجاد تعادل میان دو عامل ایمنی و اقتصاد را دارد.

اهمیت و جایگاه در جامعه
کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی به عنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی و ... نیز از آن سود می برند.


علاوه بر رشد و توسعه جوامع،پیشرفت علم و فن آوری نیز  ضرورت پرداختن و توجه دقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهای مختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها،راهها،پل ها،سدها،شبکه های آبرسانی شهرها و روستاها،ساختمان های  خاص نظیر نیروگاه های هسته ای و حرارتی و ... بخش بزرگی از مجموعه فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد.

► فرصت های شغلی رشته مهندسی عمران
استخدام های استان خوزستان-10 دی 90 ◄

مطالب مرتبط
بنر