5 جدال بزرگ دنیای فناوری + عکس

چهارشنبه ، 5 مهر 1391 ، 08:16

دنیای فناوری این روزها عرصه رقابت است، رقابتی جانانه که هیچ کس حاضر نیست از حضور در آن کوتاه بیاید و همواره حوادث، جنجال ها و ماجراهای زیادی هم به همراه داشته است.

گزارش پیش رو تنها پنج نمونه از مهترین رقابت ها را برای شما شرح می دهد.

1.  سامسونگ علیه اپل

1-samsung-v-apple-001-narenji-ir.jpg

 

میان اپل و هماورد کره جنوبی اش هیچ عشق گمشده ای را نمی توان یافت. حتی اگر این دو به عنوان شرکای تجاری به کار خود ادامه دهند، جنگ میان آنها از هنگام عرضه آیفون در ۲۰۰۸ آغاز شده است. هنگامی که سامسونگ برای مقابله با این محصول، تبلیغ « Apple Eater » را منتشر کرد.

و از آن زمان همه چیز در سرازیری سقوط و انحطاط افتاد. در نوامبر ۲۰۱۱ سامسونگ تبلیغ دیگری تهیه دید که مصرف کنندگان اپل را به صورت افراد بدون تفکر به تصویر کشید که توسط ماشین اعتیاد اپل گول خورده اند. شاید دلیل این کار، نشانه روی به سوی طرفداران دو آتشه اپل بود که همیشه در جبهه مقدم دفاع از این شرکت ایستاده اند. سامسونگ این رویه را با انتشار تبلیغی در مسابقات سوپربول 2012 در ابتدای سال جاری میلادی بسط و توسعه داد. و به تازگی هم مانند شیوه قدیمی خود، کمی قبل از معرفی آیفون 5 تبلیغ دیگری را در تقبیح طرفداران دو آتشه اپل منتشر کرده است.

 

2. اپل علیه مایکروسافت

2-microsoft-v-apple-001-narenji-ir.jpg

این یکی داستانی طولانی دارد که فقط به نسخه کوتاه شده ای از آن بسنده می کنیم: همان طور که استیو جابز در مصاحبه ۲۰۰۷ خود داستان را بازگو کرده، نرم افزار مایکروسافت بر روی برخی نسخه های Apple II نصب بوده و پس از آن مایکروسافت MS-DOS را در سال ۱۹۸۱ برای کامپیوترهای شخصی IMB عرضه کرد. پس از آنکه اپل در سال ۱۹۸۵ مکینتاش را معرفی کرد، مایکروسافت با ویندوز تبدیل به یک رقیب تجاری برای اپل شد. یک سیستم عامل با عناصری که بسیار شبیه به مکینتاش طراحی شده بودند. با گذشت زمان، مایکروسافت ویندوز 95 را معرفی کرد و بیش از ۹۰ درصد بازار کامپیوترهای شخصی را در دست گرفت. حال این شرکت سلطان بلامنازع این سرزمین بود.

هرچند که اپل هیچ گاه نتوانست سهم خود از بازار پی سی را بازیابی کرده و بهبود بخشد، اما پس از بازگشت جابز، نمایش خارق العاده ای را در دهه ۲۰۰۰ به نمایش گذارد و پایه گذار انقلاب عظیمی در صنعت موبایل شد.

مایکروسافت هم که تبلت خود را ۱۰ سال قبل از رونمایی آیپد به نمایش گذارده بود، گاه گاهی از این رقابت تنگاتنگ ضربات سختی خورده است. از این رو بیل گیتس در واکنشی کاملا سرد و بی رمق نسبت به آی پد گفته بود: « It’s OK »

 

3.  اپل علیه آی بی ام

apple-v-ibm-001-narenji-ir.jpg

قبل از آن که مایکروسافت تبدیل به رقیب اپل شود، اپل بیگ بلو را موی دماغ خود می دید. زیرا این شرکت جایگزینی برای کامپیوترهای اپل معرفی کرده بود: PC در سال ۱۹۸۱. جابز احساس انزجار بسیار شدیدی نسبت به IBM داشت. در آن سال، وی شرکت آی بی ام را در یک تبلیغ تلویزیونی ، با «برادر بزرگتر» داستان 1984 مقایسه کرد. وی همچنین در یک اظهار نظر در دهه ۸۰ گفته بود: «اگر به هر دلیلی، ما مرتکب یک اشتباه بزرگ شویم و IBM برنده شود، احساس شخصی من این است که ما برای ۲۰ سال وارد عصر تاریکی ( Dark Ages ) دنیای کامپیوتر خواهیم شد.

 

4. اپل علیه دل

4-dell-v-apple-001-narenji-ir.jpg

موسس و مدیرعامل شرکت Dell، مایکل دل هنگامی در رادار استیو جابز قرار گرفت که در سال ۱۹۹۷ طی یک اظهار نظر بسیار مشهور، اعلام کرد که اگر وی مسوولیت اپل را بر عهده داشت «آن را تعطیل می کردم و پول ها را به سهام داران بر می گرداندم» هرچند که دل بعدها از درک اشتباه این جمله توسط دیگران گفت. جابز که در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ از دل برای مقابله با آی بی ام استفاده می کرد، این بار باید پاسخ می داد: «به شکل قابل توجهی در حال حاضر تنها اپل و دل مشغول پول درآوردن از این صنعت هستند. آنها با حضور در Wal-Mart و ما با ابداعات مان.»

 

5. اپل علیه گوگل

5.-Google-v.-Apple-001-narenji-ir.jpg

در سال های بعد گوگل جای دل را گرفت. کمپانی ای که با سیستم عامل اندروید یک بار دیگر خشم جابز را شعله ور ساخت. چیزی که جابز آن را یک دزدی کامل از روی iOS اپل می دانست. جابز به آیزاکسون گفته بود: «من قصد دارم اندروید را نابود کنم، زیرا این یک محصول دزدی است. من خواهان یک جنگ اتمی داغ بر علیه آن هستم… اگر لازم باشد تا آخرین نفس خواهم جنگید و تا آخرین سکه از اندوخته بانکی ۴۰ میلیارد دلاری اپل را خرج خواهم کرد تا این اشتباه را اصلاح کنم.» و البته این کینه و عداوت باعث نشد که گوگل هنگام مرگ جابز در ۲۰۱۱ صفحه اول خود را به ادای احترام به جابز اختصاص ندهد.

نارنجی

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► در قاب تصویر/ اینجا بزرگترین زباله دان وسایل الکتریکی است
هشدار به سپرده گذاران تعاونی اعتباری ایرانیان ◄

مطالب مرتبط
بنر