استقلال بانک مرکزی محقق می‌شود؟

سه شنبه ، 29 مرداد 1392 ، 09:26
تیم اقتصادی دولت هنوز کامل نشده است. بانک مرکزی که در سال‌های اخیر به‌شدت از نفوذش کاسته شده بود در دولت جدید فعلا رییس تازه‌ای انتخاب نکرده است. اما انتشار آمار رشد اقتصادی سال 90 طی روزهای اخیر نشان داد که رویه این بانک در دولت روحانی از چه قرار خواهد بود و آیا دولت استقلال ازدست‌رفته در دولت احمدی‌نژاد را دوباره بازیابی می‌کند.

از طرفی دیگر شواهد و قراین نشان می‌دهد که سیف برای مدیریت بانک مرکزی از نظر دولت نهایی است و احتمالا طی روزهای آینده اعلام می‌شود. درواقع ترکیب ستاد اقتصادی دولت به این شکل خواهد بود: نوبخت (درصورت احیای دوباره سازمان مدیریت) رییس سازمان مدیریت، طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و ولی‌الله سیف نیز رییس بانک مرکزی.

این ترکیب هم مورد مخالفت و انتقاد است و هم مورد تایید. مخالفان معتقدند رییس بانک مرکزی باید اقتصاددان باشد و تخصص بانکداری درواقع نوعی بنگاه‌داری است. در مقابل تکلیف برنامه توسعه پنجم است که تاکید دارد ریاست بانک مرکزی باید از مجربین بانکداری کشور باشد. موافقان هم به تجربه و مدیریت سیف اشاره می‌کنند.

به‌هر‌رو ریاست آینده بانک مرکزی در مقابل چالش‌های سختی قرار دارد از جمله اینکه نحوه عملکردش در مقابل دولت چگونه است؟ آیا قایل به استقلال کامل است یا استقلال نسبی را دنبال می‌کند؟ کنترل نقدینگی را چگونه سامان می‌دهد؟ و سیاست‌های پولی‌اش چگونه و بر چه قراری است؟

شرق

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► لومیا 520 پرفروش‌ترین گوشی ویندوزی دنیا
پول های ایرانیان در سفر چگونه خرج می شود؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر