راه حل وزیر مسکن برای خانه دار شدن چیست ؟

پنجشنبه ، 14 شهریور 1392 ، 10:32
قیمت مسکن در 8 ساله گذشته به صورت نجومی بالا رفت.بالا رفتنی که بسیاری آن را حباب دانستند اما این حباب در طول این  سالها هر روز رشد کرد و رشد کرد تا جایی که کم کم خانه دار شدن را برای قشر کثیری از جامعه به رویا تبدیل کرد.

حتی مسکن مهر با تمام حرف و حدیث هایش هم نتوانست را را برای خانه دار شدن قشر متوسط و ضعیف هموار کند.

حالا با روی کار آمدن دولت جدید ، مسکن یکی از چالش های اساسی مردان اقتصادی حسن روحانی است.


این روز ها اما خبر از ارزانی مسکن است و اتمام پروژه های نا تمام مسکن مهر.با این حال مسکن هنوز در گرانی سیر می کند و بسیاری به عنوان یک رویای دور دست به خانه دار شدن می نگرند.

درحــالــی‌کــه گزارش‌های میدانی از نقاط مختلف حاکی از آن است که قیمت مسکن در یک سال اخیر بیش از شش‌برابر شده و قیمت زمین هم همپا با آن بیش از 10برابر شده است، رییس اتحادیه مشاوران املاک افزایش قیمت اخیر مسکن را 20درصد می‌داند و معتقد است این رشد غیرطبیعی که منجر به شکل‌گیری حباب در بازار مسکن شده است، در هفته‌های اخیر حدود 9‌درصد کاهش یافته و تنها 11درصد آن باقی‌مانده است.

مصطفی قلی‌خسروی، با اشاره به این نکته که گزارش‌های میدانی از سطح شهر، مشاوران املاک و همیاران مسکن در محلات در زمانی که قیمت مسکن به شدت افزایش یافت حاکی از این بود که قیمت مسکن 20‌درصد حباب دارد، تاکید کرده که در هفته‌های اخیر شاهد روند کاهشی در بازار مسکن بوده‌ایم.

این  سخنان در حالی است که که به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار مسکن، اولین تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی، ناامنی از آینده است. این عامل در کنار گرانی مصالح ساختمان و هزینه‌های سرسام‌آور شهرداری و دارایی موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده است.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر و در دولت دهم سیاست‌های دستوری موجب تشدید جو ناامنی در بازار مسکن شد و هر چند که با روی کار آمدن دولت روحانی کمی از این نا امنی و التهاب کاسته شده اما هنوز ارزانی مسکن رقم نخورده است.

وزير راه و شهرسازي اما سرمايه‌گذاري متقاضيان در صندوق‌هاي پس‌انداز مسکن و دريافت تسهيلات چند برابر را سياست مناسبي براي خانه‌دار شدن مردم می داند.

عباس آخوندي استفاده از تسهیلات را راهی برای خانه دار شدن عنوان کرده و گفته : اگر عرضه و تقاضا به صورت همزمان تقويت شوند قيمت خانه افزايش نمي‌يابد.

به گفته وي اينکه به مردم بگوييم کجا و چگونه زندگي کنند در حقيقت محدود کردن حق انتخاب آنها در بخش مسکن است درحالي که بايد با توانمند کردن شهروندان و تقويت همزمان عرضه و تقاضا، حق انتخاب مردم را افزايش دهيم.

وزير راه و شهرسازي اضافه کرده : سياستي که افراد مبلغي را در صندوق‌هاي پس‌انداز مسکن سرمايه‌گذاري مي‌کنند و سپس پنج تا شش برابر آن مبلغ تسهيلات دريافت مي‌کنند در اکثر کشورهاي دنيا تجربه شده و سياست مناسبي است.

وي در پاسخ به اينکه پس از پرداخت تسهيلات، چگونه مي‌توان مانع افزايش ناگهاني قيمت‌ها در بازار خريد و اجاره مسکن شد؟ گفته: افزايش قيمت، زماني اتفاق مي‌افتد که عرضه و تقاضا نامتعادل باشند لذا اگر عرضه و تقاضا به صورت همزمان تقويت شوند قيمت خانه افزايش نمي‌يابد.


آخوندي همچنین با اشاره به اينکه محدود کردن سرمايه‌گذاري سبب وارد شدن سرمايه‌ به بازار‌هايي مانند سکه، ارز و مسکن مي‌شود، گفت: اگر اقتصاد ملي تقويت شود و افراد داراي تمکن مالي سرمايه‌هاي خود را وارد بخش‌هاي توليدي کنند شاهد استفاده از مسکن به عنوان کالايي سرمايه‌اي نخواهيم بود.

به این ترتیب به نظر می رسد دولت یازدهمی ها معضلات مساله مسکن را درک کرده اند و باید به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

پارسینه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► پول بهتر است یا ثروت؟
هواپیمای بدون سرنشین پیک موتوری شد! + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر