اقتصاد خانواده/ اولویت بندی رمز موفقیت

شنبه ، 13 مهر 1392 ، 08:54

خانواده کوچکترین جزء از جامعه است که همه ما عضو آن هستیم و در موفقیت آن نقش داریم. مدیریت موفق خانواده تا حد بسیار زیادی به مدیریت صحیح منابع و مصارف بستگی دارد. درکنار مسائل مختلف عاطفی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی ،اقتصاد به عنوان یک عنصر اصلی و تاثیر گذار بسیار مهم است.

به گزارش بانکی دات آی آر، برخی از کارشناسان عدم رقابت در مسیر چشم و همچشمی ها، اعتدال در هزینه کردها و تشریک مساعی والدین، چگونگی هزینه ها را مهمترین راهکارهای دست یابی به مدیریت اصولی هزینه ها در خانواده عنوان می کنند.

هر خانواده باید برای خود هدف یا اهداف واحدی داشته باشد و تمام توان و تلاشش بر این باشد که اهداف اعضای خانواده را همسو وهم جهت نماید. داشتن اهداف متضاد و متفاوت می تواند مشکلات خانمان براندازی را در فرآیند سازگاری خانواده ایجاد و خانواده را دچار دوگانگی یا چندگانگی نماید.

 

 

منابع مالی خانواده های متوسط محدود است ازاین رو، خانواده باید از میان خواسته های خود انتخاب به عمل آورد. نیاز به انتخاب در تمامی طول و سطوح مختلف زندگی وجود دارد و خانواده ای موفق خواهد شد که به یک انتخاب واحد برسد.

برای بالا بردن مطلوبیت، کسب درآمد بیشترلازم نیست. بلکه می توان با اتخاذ روشهای علمی، که هزینه را کاهش می دهد، مطلوبیت خانواده را بالا ببریم. کمک کردن هزینه هرگز به معنی بدتر زندگی کردن نیست.

همراه برنامه های بلندمدت، در خانواده باید برنامه های کوتاه مدت و میان مدت هم تهیه شود. در برنامه میان مدت که در راستای برنامه بلند مدت تنظیم می شود خانواده باید نیازها و امکانات خود را شناسایی کند تا بهترین شیوه را اتخاد کند.

بی توجهی به مدیریت صحیح هزینه ها در خانواده گاهی بحران ساز می شود به گونه ای که کانون گرم خانواده را به فروپاشی تهدید می کند.

هر خانواده، سازمان و بنگاه اقتصادی کوچکی است که نیاز به مدیریت بر منابع دارد که در بخش مدیریت اقتصادی به شرایط عادی، غیرعادی و بحرانی تقسیم می شود. درهر مجموعه برای رسیدن به اهداف مشخص شده، ضرورت برنامه ریزی دقیق و منظم به خوبی احساس می شود و خانواده نیز به عنوان مجموعه ای متشکل از والدین و فرزندان با نیازهای متعدد و متنوع نیاز به برنامه ریزی و مدیریت بویژه در عرصه اقتصادی برای اداره و مدیریت صحیح در آن دارد.

نقش و جایگاه مدیریت و برنامه ریزی در خانواده مقوله ای نیست که کسی آن را نشناسد بلکه چالش زمانی آغاز می شود که نخواهیم زیر بار آن برویم و هریک از ما بخواهد خود را از برنامه های محافظ منافع خانواده مجزا بداند.

هرگاه فرهنگ گفتگو و احترام به خود و احترام به دیگران در ما نهادینه شود خود به خود علاقمند به همکاری در رسیدن عزیزانمان به اهدافشان هستیم . پس قدم به قدم به پذیرفتن یک نقشه راه می شویم که همه مارا به منزل مقصود خواهد رسانید.

برای رسیدن به این مهم اصولی لازم است که چنانچه در زمان مناسب و سن مناسب آموخته شود درونی شده و خود به خود اجرایی می شود.

ازجمله اصولی که می تواند به مدیریت صحیح و بهره وری خانواده کمک کند هفت اصل ساده و آشنا اما حیاتی است که همگام با بالا بردن مهارت های خانواده در این اصول به نتیجه دلخواه نزدیک خواهیم شد.

خانواده ها باید از کودکی اصل وحدت هدف، اصل وحدت مدیریت، اصل تقسیم کار، اصل مشورت، اصل برنامه ریزی، اصل نظم وانضباط، اصل تصمیم گیری را به کودکان و نوجوانان خود آموزش دهند.

از کسی پوشیده نیست عادات خوب از کودکی در محیط خانواده و سپس در محیط مدارس در افراد نهادینه می شود.

چنانچه در محیط ادارات و مدیریت کلان شهری نیز نظم اجرایی و پذیرش برنامه های هدفمند با قدرت و بدون استثنا اعمال شوند یک تعامل دو سویه در خانواده و اجتماع منجر به بالا تر رفتن بازده عمومی در تمام زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► تولید برخی خودروها افزایش یافت
سرعت سیستم خود را منفجر کنید! ◄

مطالب مرتبط
بنر