چرا دخل و خرج حقوق بگیران با هم همخوانی ندارد؟

سه شنبه ، 30 مهر 1392 ، 08:39

افزایش روز به روز نرخ تورم و در مقابل عدم افزایش حقوق و دستمزد حقوق بگیران و کارگران متناسب با این افزایش نرخ همواره از معضلات اقتصادی  کشور بوده است که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

از سوی دیگر کاهش ارزش پول ملی که در طی 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به پایین ترین حد خود در طول تاریخ انقلاب رسید کار را برای حقوق بگیران  و مردم طبقه متوسط و ضعیف سخت تر کرده است.

هر چند که این روزها اخبار خوش تورمی به گوش می رسد و به نظر می رسد تورم از پلکان صعود در حال پایین آمدن است اما با این حال گرانی و مشکلات اقتصادی به قوه خود باقی است.



در هر حال، آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش تورم میانگین در شهریورماه، روند افزایشی تورم متوقف شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، از آبان‌ماه اقتصاد ایران شاهد کاهش شاخص تورم خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود با فرض تداوم روند کنترلی تورم در ماه‌های آتی، نزول نرخ تورم تا سال 94 ادامه یابد و چشم‌انداز تورم تک‌رقمی تا پایان این سال نیز برآورد شود.

این در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان، عواملی مانند تغییر در انتظارات به دنبال تحول در روابط خارجی و نیز راهکارهای دولت در جبران کسری بودجه، بر روند تورمی پیش روی اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

البته شاید این پیش بینی ها هنوز زیاد خوشبینانه باشد چرا که بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی هزینه تامین خوراک به‌عنوان نیازهای اولیه خانوار در طول یک‌سال گذشته، بیش از 60‌درصد افزایش داشته ولی در مقابل بررسی درآمد خانوار نشان می‌دهد در این مدت دستمزد تعیین‌شده تنها 24‌درصد رشد یافته است و این یعنی خرج و دخل خانوارها با هم نمی خواند!

بررسی قیمت‌های خرده‌فروشی در هفته منتهی به 19 مهر 92 نشان می‌دهد؛ قیمت اقلام اساسی خانوار به‌طور میانگین 4/60درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه‌برتر شده است.

نماد معیشت مردم دو شاخص اشتغال و قدرت خرید است و اقتصاددانان و کارشناسان برای بررسی وضعیت معیشت مردم به این دو شاخص رجوع می‌کنند. شاخص اشتغال به معنی این است که تمامی خانوارها دارای شغل باشند و قدرت خرید هم بیانگر این نکته است که مردم درآمد خود را بتوانند صرف نیازهای خود کنند.

کاهش هرروزه ارزش پول ملی نیز به معنای کاهش قدرت خرید مردم است. زمانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند تورم به 1/40درصد رسیده یعنی درآمد خانوار به هر میزانی که باشد، معادل بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است.

با وجود آنکه در سال‌های گذشته کارفرمایان و دولت دستمزدها را 24‌درصد افزایش داده‌اند اما تورم 30‌درصدی سال 91 به بیش از 40‌درصد در سال 92 و تورم خوراکی‌ها در این یک سال به 60درصد رسیده است.

به این ترتیب، خانوارها در خرج و برج خود مانده اند چرا که با حقوق های ثابت  و گرانی های هر روزه کاری از دست آنها بر نمی آید جز تحمل فشارهای اقتصادی و حذف کردن گروهی از کالا ها از سبد خانواده.

حالا با توجه به اخبار امید بخش اقتصادی، باید منتظر ماند و دید بالاخره دخل و خرج حقوق بگیران هماهنگ خواهد شد یا خیر؟
پارسینه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► آی‌فون تازه اپل، سریع‌ترین گوشی سال لقب گرفت!
دستگیری عامل تخریب خودپرداز بانک ها ◄

مطالب مرتبط
بنر