بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می شود؟

شنبه ، 11 آبان 1392 ، 09:39

طی روز های اخیر بازار مسکن به تبعیت از رخوت و سستی پاییزی با رکود مواجه شده و تعداد معاملات تا اندازه ای کاهش یافته و در مقابل قیمت اجاره بها افزایش یافته است.

به گزارش بانکی دات آی آر، کارشناسان عوامل مختلفی را در این روند موثر می دانند عده ای بر این عقیده اند که طی روزهای آینده مسکن ارزان خواهد شد از این رو دست نگه داشته اند و منتظر تغییرات بازار مانده اند.

البته برخی از کارشناسان این روند رکودی را طبیعی می دانند و معتقدند تجربه ثابت کرده که تقاضا برای خرید مسکن در پاییز کاهش می یابد.

محمد از فعالان بازار و اصالتا تبریزی است. او می گوید: مردم معمولا در بهار و به ویژه تابستان میل بیشتری به اسباب کشی دارند. البته امسال از اول سال مقداری سکون و رکود را داشته ایم که با کاهش دما افزایش یافته است.

منوچهر خواجه‌دلویی معاون سابق امور مسکن در وزارت مسکن درباره پیش‌بینی ثبات‌نسبی قیمت مسکن با رسانه ها مصاحبه کرده و معتقد است: سربه‌سر شدن شاخص تورم با شاخص قیمت مسکن در تهران طی مهرماه امسال، درجه تبعیت قیمت ملک از نرخ تورم را به حد تعادل خود نزدیک کرده و با توجه به خوش‌بینی‌‌های اقتصادی نسبت به برنامه‌های دولت برای مهار تورم، چنانچه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند، قیمت مسکن نیز دچار افت نسبی خواهد شد در غیر این‌صورت، تداوم وضع موجود به معنی «عدم تغییر سطح فعلی قیمت» مورد انتظار است.

عده ای هم مخالفت تاکیدی وزیر مسکن با طرح مسکن مهر را در این امر موثر می دانند و معتقدند برای آن باید جایگزین مناسبی تعریف شود وگرنه بازار مسکن با مشکل مواجه خواهد شد.

یکی از این افراد رییس کانون سراسری انبوه‌سازان  است که معتقد است: اگر دولت نوید ثبات و پایداری قیمت مسکن را به متقاضیان مسکن بدهد، جو روانی موجود نیز خنثی می‌شود و معاملات از سر گرفته می‌شود. از سوی دیگر برخی از اعضای کمیسیون مجلس نسبت به طرح جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تشکیل صندوق سپرده‌گذاری مسکن معتقد هستند به هر حال اقدامی باید صورت بگیرد تا مردم پشتوانه‌ای در بازار مسکن داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که برنامه‌های تولید و عرضه مسکن و اقتصاد کشور آرام ‌بخش بازار مسکن باشد.

واکنش علی اکبر آقایی درباره طرح صندوق پس‌انداز مسکن به عنوان جایگزین طرح مسکن مهر حاکی از این موضوع است که همزمان باید طرحی جایگزین طرح مسکن مهر شود تا تولید مسکن از سرعت بالایی بهره‌مند باشد، زیرا اگر وقفه‌ای در تولید مسکن ایجاد شود به طور یقین تقاضا در بازار مسکن با مشکل مواجه خواهد شد.

وی بر این مساله تاکید دارد که صندوق پس‌انداز مسکن نمی‌تواند به سرعت نتیجه دهد، چراکه احتمال دارد همه اقشار کم درآمد دارای اندوخته مالی کافی نباشند تا بتوانند با سپرده‌گذاری صاحب وام شوند و سپس توانایی خرید مسکن را  داشته باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► این خودرو با سرعت 88کیلومتر پرواز می‌کند
فرزند دار شدن چقدر آب می خورد؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر