بزرگترین بند تجاری جهان کجاست؟!

پنجشنبه ، 16 آبان 1392 ، 10:01
به گزارش خبرنگار بندر آنلاین، بزرگترین بندر تجاری جهان، بندر شانگهای چین است که به اندازه 470 زمین فوتبال مساحت داشته و سالانه 736 میلیون تن کالا در این بندر جابجا می شود.

گفتنی است این بندر، برای افزایش ظرفیت های اقتصادی چین بنا نهاده شد و امروزه پرترافیک ترین و شلوغ ترین بندر جهان است.

پورت اپراتورهای بندر شانگهای چین سالانه بیش از 32 میلیون TEU کانتینر در این بندر جابه جا می کنند. این در حالی است که این میزان در بندر شهید رجایی ایران (معروف به بندر عباس) که در حدود 90 درصد عملیات کانتینری کشور در ترمینال کانتینری این بندر انجام می شود، سالانه در حدود فقط 2.8 میلیون TEU کانتینر است.

حدود 2 سال پیش مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده بودند، فاز دو طرح توسعه بندر شهید رجایی 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با بهره برداری از فاز دو میزان عملیات کانتینری در این بندر به 6 میلیون TEU خواهد رسید.

اما عملاً بعد از 2 سال، آن 10 درصد باقی مانده از طرح توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی، توانسته 90 درصد پیشرفت حاصله را زیر سایه خود ببرد و در این وانفسا نه تنها پیشرفتی در افزایش عملیات کانتینری حاصل نشده بلکه براساس گزارش منتشره از سوی مجله معتبر بین المللی مدیریت کانتینر "بيشترين ميزان كاهش در مقدار عملیات سالانه متعلق به بندر شهید رجایی بوده و این بندر در جدیدترین رده بندي جهانی از رتبه‏ چهل و هشتم دنيا، به جايگاه پنجاه و هشتم در پايان سال 2012 سقوط كرد."

اکنون انتظار می رود مسئولان امر، راهکاری را برای خارج کردن این بندر از روند نزولی در میزان عملیات کانتینری اتخاذ کنند؛ حال طرح توسعه این بندر بماند پیشکش!

پیش تر نیز اشاره شد که: یکی از مهمترین دلایل افت شدید فعالیت و حجم کاری در بندر شهید رجایی، خروج 30 خط کشتیرانی معتبر جهان از این بندر به دلیل در فهرست تحریم قرار گرفتن اپراتور اول کانتینری بندر شهید رجایی یعنی شرکت تایدواتر بوده است. سازمان بنادر ناتوان در خارج کردن شرکت "تایدواتر خاورمیانه" از بندر شهید رجایی، به مراجع قضایی پناه برده ولی تاکنون موفق نشده است.

جالب اینکه بدانید روابط عمومی شرکت تایدواتر در واکنش به اظهارات معاون وزیر در سازمان بنادر که پیش تر گفته بود: فعالیت این شرکت در بندر شهید رجایی غیر قانونی است، در سایت خود نوشتند: نمی رویم، مطمئن باشید!

و جالب تر اینکه بدانید این شرکت مخالف جدی و اصلی ورود اپراتور دوم به بندر شهید رجایی بوده است.

اما هم مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و هم مسئولان شرکت های فعال بندری باید توجه کنند که اگر هدف از کار کردن شبانه روزی، ساختن ایرانی آباد، برای ایران و ایرانی است، نباید طرح های توسعه ای به خاطر بعضاً لج و لج بازی زمین بماند چرا که در چنین روزهایی که ما درگیر مسائل حاشیه ای هستیم، بنادر جهان با سرعتی شتابان رو به جلو حرکت می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► رستورانی که همه کارکنانش دو قلو هستند + عکس
خنده دار اما ضروری درباره اینترنت ◄

مطالب مرتبط
بنر