70 میلیون متقاضی یارانه چه می خواهند؟

شنبه ، 30 فروردين 1393 ، 07:35

 

درخبرها آمده بیش از 70 میلیون نفر برای دریافت یارانه فرم پرکرده اند و سایت رفاهی هر  روز از لحاظ تعداد بازدید ها و کاربران در فضای مجازی رکورد جدیدی به نام خود ثبت می کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، ثبت نام رسمی و براساس رقم پایانی شماره ملی سرپرستان خانوار روز گذشته(جمعه) به پایان رسید و امروز و فردا(شنبه و یکشنبه) تنها جاماندگان ثبت نام برای ثبت نام فرصت دارند.

 

 

به این ترتیب تعداد انصرافی ها کمتر از 10 درصد محاسبه می شودو بیشتر پیش بینی ها مبنی بر عدم انصراف بخش عظیمی از جامعه درست از آب در آمد اما چرا بخش گسترده ای از مردم علارغم اطلاع رسانی های گسترده ، درخواست و شکل گیری کمپین های انصرافی از دریافت یارانه 45 هزارتومانی انصراف ندادند؟

به نظر می رسد عدم انصراف عمومی  می تواند حاصل مسائل متعددی  باشد در این گزارش ما به یک وجه از آن می پردازیم.(برحق دانستن خود) این دیدگاه از دو حالت خارج نیست.

1. این مردم همگی نیازمند هستند و به همین دلیل ثبت نام کرده اند.

2. ثبت نام کنندگان یارانه نیازمند نیستند اما به هردلیلی دریافت یارانه  راحق خود می دانند.

به نظرمی رسد بخش عظیمی از جامعه پس از شعارهایی که مدت ها در سطح جامعه گسترده شد آمدن پول نفت برسر سفره هایشان را حق مسلم خود می دانند و به همین روی خواهان در یافت 45 هزار تومان هستند.

آنها در خصوص میزان درآمد و مخارج دولت چیز زیادی نمی دانند اما یقین دارند که سهمی در درآمد های ملی دارند که باید دریافت کنند.

از سوی دیگر سرمایه های اجتماعی نظیر آگاهی اجتماعی، مشارکت اجتماعی،اعتماد اجتماعی   هم به شکل محسوسی کاهش یافته در چنین شرایطی خود اظهاری راهکار مناسبی به شمار نمی آید.

این ثبت نام خود حاوی درس های متعددی بود که علارغم هزینه های ظاهری آن پیغام های زیادی برای مسئولان داشته است.پیغام هایی که برای تصمیم گیری های آتی می تواند بسیار راه گشا باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

 

► شهرام جزایری کی آزاد می شود؟
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،30 فروردین 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر