به بهانه عودت مبالغ پذیره نویسی بانک آریا

دوشنبه ، 15 ارديبهشت 1393 ، 12:21

 

در خبرهای امروز(دوشنبه) آمده بود  سهامداران بانک آریا که پولهای  آنان در بانک مرکزی بلوکه شده بود طبق مجوز دادستانی کل کشور مبالغ خود را  دریافت می‌کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در صورت دستور دادستانی و پیگیری‌های بانک مرکزی امکان پرداخت سود نیز وجود دارد، اما سازمان بورس هم طبق مقررات به وظیفه خود در قبال این افراد عمل خواهد کرد.

در این گزارش به نحوه پذیره نویسی سهام و راه های کاهش ریسک می پردازیم.

پذیره نویسی چیست؟
طبق ماده 38 قانون تجارت تشکیل شرکت‌های سهامی  محقق نمی‌شود، مگر بعد از این که تأدیه تمام سرمایه شرکت در شرکت‌هایی که بین عده مخصوصی تشکیل می‌شود و آنها سرمایه شرکت را تأمین می‌کند فی المجلس صورت گیرد.

به این معنی که اعلام تعهد پرداخت سرمایه توسط سهامداران در صورت جلسه‌ای که به امضای کلیه آنان می‌رسد قید شود، و هر کسی در مقابل نام خود میزان سرمایه تعهدی و مبلغی را که حاضر است فوراً پرداخت کند، نوشته و امضاء می‌کند. بنابراین پذیره نویسی در یک مرحله انجام شده و موسسان با انجام سایر تشریفات مبادرت به تأسیس شرکت می‌کنند. ولی در مورد شرکت‌هایی که موسسان برای جلب سرمایه آن به مردم مراجعه می‌کند، تعهد سرمایه تدریجاً و در ظرف مدت معینی انجام می‌گیرد و تعهد صاحبان سهام در یک زمان انجام نمی‌شود.

چون تا زمانی که آخرین قسمت سرمایه تعهد نشده باشد، نمی‌توان اقدام به تأسیس شرکت کرد. برای حفظ و نگهداری وجوه جمع آوری باید ترتیبی اتخاذ شود تا از حیف و میل و سوئ استفاده جلوگیری به عمل آید تا در صورت عدم تشکیل شرکت استرداد وجوه پرداختی به صاحبان آنها به آسانی میسر گردد.

قانون تجارت ایران برای پذیره نویسی مقررات خاصی تعیین نموده است و اغلب شرکت‌های سهامی که در ایران تشکیل شده‌اند، جنبه خصوصی داشته‌اند و پذیره نویسی فورا انجام گرفته است و فقط در مورد بعضی از شرکت‌ها مخصوصاً بعضی از بانک‌های خصوصی این رویه رعایت شده است. طرح قانون تجارت برای پذیره نویسی عمومی مقرراتی پیش بینی نموده که با اصول مقرر در سایر کشور‌ها مطابقت می‌کند.

نحوه پذیره نویسی سهام
پذیره نویسی مستلزم تهیه طرحی از طرف موسسان است که باید به امضای همه آنها رسیده باشد و در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم شود.[8] مرجع ثبت شرکت‌ها پس از مطالعه اظهار نامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح پذیره نویسی سهام و تطبیق مندرجات آنها با قانون ، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام را صادر می‌نماید. موسسین مکلفند این اعلامیه را در روزنامه تعیین شده آگهی نمایند و همچنین در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می‌گیرد در معرض دید علاقه مندان قرار دهند. اعلامیه پذیره نویسی سهام عبارت است از پیشنهادی که از طرف موسسین به پذیره نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت است. این اعلامیه باید در روزنامه رسمی و جراید مهم درج گردد و معمولاً یک نسخه از آن به اداره ثبت شرکت‌ها یا دفتر دادگاه بازرگانی یا هر مقام دیگری که برای ثبت شرکت در نظر گرفته شده است، فرستاده می‌شود. در اعلامیه پذیره نویسی باید مطالب زیر درج شود:
1-      نام موسسان یا نمایندگان آنها
2-      موضوع شرکت
3-      میزان سرمایه لازم برای شرکت
4-       مدت پذیره نویسی
5-      محل پذیره نویسی و پرداخت آن
6-      مدارک منضم به اعلامیه پذیره نویسی

اشکال در پذیره نویسی

بورس اوراق بهادار برای پذیرش شرکت ها در بورس و همچنین افزایش سرمایه قوانین دقیق و نظارت فراوانی دارد بنابر این امکان هدر رفتن سرمایه به حد اقل می رسد.

همچنین در صورت بروز هر گونه اشکال پول قابل پیگیری و باز پرداخت می باشد. همچنان که در مورد بانک آریا با وجود مشکلات فراون و گذشت زمان پول ها به صاحبان اصلی شان باز پرداخت میشود.

برای پذیره نویسی موفق لازم است در انتخاب شرکت و معرف آن دقت لازم را به عمل آورید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► زمان واریز اولین یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی
ارسال اسامی 575 بدهکار بانکی به قوه‌قضائیه ◄

مطالب مرتبط
بنر