نگراني كنگره از بي‌توجهي بانك آمريكايي به تحريم ايران

پنجشنبه ، 5 دی 1387 ، 14:46

 

كنگره آمريكا قصد دارد در مورد اقدام يكي از بانك‌هاي اين كشور در اعطاي وام كلان به شركت‌هاي مرتبط با ايران از اين بانك سوال كند.
 
به گزارش "جهان" به نقل از آژانس خبري يهود، بانك صادرات و واردات آمريكا كه يك نهاد مستقل از دولت آمريكا است و از طريق دادن اعتبار براي انجام معاملاتي كه موسسات مالي ديگر از آن امتناع مي‌كنند، باعث رونق اقتصاد آمريكا مي‌شود، توافق‌نامه‌اي را در زمينه پرداخت 900 ميليون دلار وام به شركت‌هاي آمريكايي كه تجهيزات مجتمع صنايع ريلاينس در هند را تامين مي‌كنند، به امضا رسانده‌ است، اين در حالي است كه مجتمع صنايع ريلاينس كه يك شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين است، بخشي از محصولات خود را به ايران صادر مي‌كند.
 
 
در ادامه اين گزارش آمده است: اين بانك تاكنون به سوالات سنا در اين زمينه پاسخ داده است،اما در نامه‌اي كه توسط هشت تن از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا نوشته شده است، مشخص شده است كه پاسخ‌هاي اين بانك از روي بي‌اعتنايي و بي‌تفاوتي بوده است.
 
اين آژانس خبري در ادامه گزارش خود آورده است: نمايندگان در بخش ديگري از اين نامه نگراني عميق خود را از عدم توجه كافي اين بانك به منافع ملي آمريكا ابراز كرده‌ و نوشته‌اند: اين بانك در تعهدات خود تنها به مسائل مالي و تجاري مي‌انديشد، اين در حالي است كه اين بانك بايد به مسائل مهم در سياست خارجي آمريكا نيز توجه كند و از اين شركت هندي بخواهد كه صادرات خود را به ايران متوقف كند.
 
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است:كنگره در سال‌هاي اخير طرح‌ها و قوانيني را در مورد معامله با ايران وضع كرده تا بلكه بتواند از اين طريق ايران را زمين‌گير كند، اين قوانين مورد حمايت كميته رسيدگي به امور اسرائيليهاي آمريكا نيز قرار گرفته است.
 
آژانس خبري يهود در پايان به نقل از برد شرمن نماينده جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان و يكي از امضا‌كنندگان اين نامه مي‌نويسد: ما مي‌توانيم از طريق تشويق شركت‌هاي معامله‌كننده با قطع معامله و همكاري با اين كشور، اهرم‌هاي خود را براي فشار بر ايران افزايش دهيم.

منبع: سایت خبری جهان نیوز

► دولت تاكيد بر پرداخت نقدي يارانه‌ها دارد
بانك مركزي و توليد ◄

مطالب مرتبط
بنر