شرکت های بی فرهنگ چه شکلی اند؟

شنبه ، 24 خرداد 1393 ، 07:21




آیا به دنبال شغلی می گردید؟ گذشته از اینکه فرهنگ شرکتی ناخوشایند از لحاظ روانی کارمندان را اذیت می کند، روی حرفه آنها تأثیر بسیار بدی می گذارد.

آیا به دنبال شغلی می گردید؟ گذشته از اینکه فرهنگ شرکتی ناخوشایند از لحاظ روانی کارمندان را اذیت می کند، روی حرفه آنها تأثیر بسیار بدی می گذارد. افراد موفق دوست دارند برای برنده ها کار کنند و ثابت شده که یک فرهنگی شرکتی خوب افراد را به سوی عملکرد مالی بلندمدت سوق می دهد. وقتی برای شرکتی با فرهنگ شاد کار می کنید، به احتمال زیاد در زندگی نیز خوشحالتر خواهید بود.

ولی در این نقطه، این سوال مطرح است که چطور بفهمیم فرهنگ یک شرکت چگونه است، در حالیکه فقط یک بار برای مصاحبه به آن شرکت رفته ایم؟ باور بکنید یا نکنید، فرهنگ شرکتی نشانه هایی دارد. برای مثال شرکت های تبلیغاتی هر ساله با مشتریان بالقوه زیادی مصاحبه می کند. با گذشت زمان، لیستی از نشانه های فرهنگ شرکتی پیدا می کنید. البته هیچ کدام از این نشان ها به تنهایی نباید شما را ناامید کند. ولی اگر برای مثال ۵ تا از آنها را مشاهده کردید، باید متوجه شوید که فرهنگ آن شرکت خوب نیست. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

۱۰ نشانه اینکه شرکت شما مشکل فرهنگی جدی دارد

۱. درباره داشتن فرهنگ شرکتی خوب از خود تعریف می کنند. مثال می زنیم: اینکه میز پینگ پونگ خوبی داشته باشید خیلی خوب است، ولی اینکه درباره آن لاف بزنید و خودنمایی کنید خوب نیست. دنیای شرکتی تقریباً همیشه داشتن فرهنگ را با داشتن فرهنگ شرکتی خوب یکی می داند. اگر کارفرمای بالقوه شما روی فرهنگ شرکتی خود تأکید می کند، این ممکن است نشانه آن باشد که فقط حرف داشتن فرهنگ را می زند و عملی در کار نیست.

۲. محل شرکت خیلی شلوغ و نامرتب است. وقتی می بینید که داخل راهروهای شرکت جعبه های زیادی گذاشته و رها کرده اند و در اتاق جلسه، صندلی ها خاک خورده اند، بدانید که کسی به این مکان اهمیت نمی دهد و دلیل خوبی برای این مسئله وجود دارد.

۳. فقط رئیس ها دفتر کار دارند. ما همیشه نسبت به مکانی که هر کسی بجز رئیس برای خودش فضای بسته ای دارد، مشکوک می شویم. این معمولاً نشان دهنده آن است که در این شرکت ساختاری سلسله مراتبی وجود دارد که در آن مدیریت و کارمندان با هم تضاد دارند.

۴. هیچ کس در مورد فرهنگ شرکتی حرف نمی زند. شرکت ها باید بر اساس فرهنگ شان خودشان را معرفی کنند. اگر فردی که با شما مصاحبه می کند، فقط در مورد صلاحیت و شایستگی شما حرف می زند، از خودتان بپرسید که چرا در مورد محیط کاری به شما چیزی نمی گوید.

۵. رهبری نشان دهنده فرهنگ بد است. فرهنگ همیشه از بالا به پائین جاری می شود. شاید شما فرصت حرف زدن با مدیریت ارشد شرکت را پیدا نکنید، ولی حتماً ویدئو یا خبری از او می شنوید. اولین واکنش شما نشان می دهد که چقدر از کار کردن در این شرکت لذت خواهید برد.

۶. مصاحبه کننده با شما درباره کمال و تعالی شرکت حرف می زند. هر سازمان و شرکتی به دنبال ترقی و پیشرفت است. این را همه می دانند. شرکتی که روی کمال و برتری تأکید می کند، ممکن است کارمندان را به سوی استانداردهای دست نیافتنی سوق دهد. بدین ترتیب بجای آنکه روی شغلتان تمرکز کنید، درباره شغلتان نگران خواهید بود.

۷. همه چیز عجیب به نظر می رسد. محل کار شاد باید همهمه و هیاهو داشته باشد. بعضی ها باید سر پا باشند و بعضی دیگر در حال قدم زدن و حرف زدن با دیگری باشند. نباید خسته به نظر برسند یا حوصله شان سر رفته باشد یا استرس داشته باشند. بنابراین نگاهی به اطرافتان بیندازید و از خودتان بپرسید که آیا میانگین کارمندان شاد به نظر می رسند یا خیر.

۸. ارزش های شرکتی روی دیوار نصب می شوند. اگر این مسئله را به چشم دیدید، اصلاً زحمت رفتن به مصاحبه را به خودتان ندهید. نزدیک ترین خروجی را پیدا کنید و از آنجا خارج شوید.

۹. ساعت ۵ بعدازظهر است و همه زیر کوهی از کار مدفون شده اند. اگر برایتان مقدور است ساعت مصاحبه را بعدازظهر بگذارید. ساعت ۵ بعدازظهر این فرصت به شما دست می دهد تا ببینید که آیا شرکت برای کارمندان تعادل کار و زندگی را فراهم می کند یا خیر. اینکه دو سه نفر تا دیروقت کار کنند اشکالی ندارد، ولی قطعاً تا آن ساعت خیلی ها باید به خانه رفته باشند.

۱۰. اگر از شما پرسیدند آیا سوالی دارید یا نه، این سوال را بپرسید: «بعد از ساعت ۵ بعدازظهر چقدر زمان با کارمندان خود می گذرانید و در این زمان چه کار می کنید؟» جواب های درست باید اینها باشند: چای می خوریم، گپ می زنیم، بازی می کنیم.... جواب های غلط اینگونه هستند: هر چیزی که به کار مربوط باشد.

شاید خیلی ها بگویند که محل کار جایی برای کار کردن است و ما این را قبول داریم، ولی این مورد امروزه همه جا وجود دارد. اگر شما در کار پیدا کردن مشکل دارید، احتمالاً باید این کار را فوراً قبول کنید. ولی اگر انتخاب های زیادی دارید، باید شغلی را قبول کنید که فرهنگ شرکتی خوبی داشته باشد. بدین ترتیب شادتر خواهید بود و از انتخاب خود راضی خواهید شد. حداقل بودن در شرکتی با فرهنگ خوب این مزیت را دارد که بخاطر شکایت و ناله درباره رئیس تان در توئیتر یا فیسبوک، بدنام نمی شوید!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 


► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،24 خرداد 93
5 ویژگی یک شرکت خوب ◄

مطالب مرتبط
بنر