چرا سیاست بر بورس تاثیرگذار است؟

دوشنبه ، 26 خرداد 1393 ، 08:20

 

بورس یک نهاد اجتماعی مستقل است که از حوادث و رویداد های مختلف سیاسی،اجتماعی و اقتصادی تاثیر می پذیرید.اما این تاثیر پذیری از چه روی است و آیا تاثیر واقعی است یا روانی؟

به گزارش بانکی دات آی آر،بورس،یک بازار  است که انواع دارایی در ان خرید و فروش قرار می گیرد.البته بازاری که ما ار ان،با عنوان بورس صحبت می کنیم،با بازارهای متداول مثل بازار طلا،بازار طلا،بازار خودرو،بازار فرش و...که اغلب شما با انها اشنا هستید.تفاوت های عمده ای دارد.شاید بتوان رسمی بودن،شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را مهمترقن تفاوت های بورس با بازارهای سنتی دانست.به این معنا که:

اولا بورس،برخلاف بازارهای سنتی،یک بازار کاملا رسمی است و خرید و فروش در ان،بر اساس قوانین،مقرارت و ضوابط مشخص و نظام مند انجام می شود.

تفاوت دوم بورس با بازارهای سنتی،شفافیت بالای بورس است،به این معنا که وقتی که فردی تصمیم به خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس می گیرد،به راحتی و تنها صرفا با دسترسی به اینترنت،می تواند به همه اطلاعات مربوط به ان شرکت دسترسی داشته باشد و بعد از بررسی کامل این اطلاعات،درباره خرید یا فروش سهام ان شرکت تصمیم گیری کند،در حالیکه بازارهای سنتی از چنین شفافیتی برخوردار نیستند.

تفاوت سوم بورس با بازارهای سنتی هم به برخورداری فعالان بورس از پشتوانه قانونی مربوط است:زیرا به دلیل اهمیت فوق العاده بورس در نظام اقتصادی کشور،قانون گذار قوانین،مقرارت و ساختارهای لازم را برای حفظ حقوق سرمایه گذاران در بورس در نظر گرفته است تا سرمایه گذاران،با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقاتی مثل سواستفاده،کلاهبرداری و...در این بازار سرمایه گذاری کنند؛مزیتی که در بازارهای سنتی وجود ندارد.

با این وجود واضح است که بورس مثل سایر بازارها از رویداد های مختلف تاثیر بپذیرد و شاخص بورس تحت تاثیر عوامل،تصمیمات و قوانین مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بالا و پایین شود.

نکته اینجاست که گاهی بازار از عوامل روانی و حدس و گمان ها مختلف تاثیرات کاذب می گیرد و بی مورد دچار حباب یا ریزش قیمت ها می شود.

درست مثل ماجرایی که طی چند روز گذشته به وقوع پیوسته و انتظار می رود پس از گذشت زمان اوضاع به شرایط پیشین باز گردد.

با این وجود تاثیرات رویداد های اینچنینی بر بورس امری است که از طریق شفاف سازی اخبار و اطلاع رسانی به موقع قابل پیشگیری است امری که این بار در این خصوص موفق نبوده ایم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► هشدار به سپرده ‌گذاران با نرخ‌ های سود بالا
بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،26 خرداد 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر