فرمول قیمت گذاری خودرو ایران لو رفت!

دوشنبه ، 16 تیر 1393 ، 08:12



بالاخره برای چندمین بار فرمول قیمت گذاری خودرو در ایران توسط شورای زحمت کش رقابت ارائه شد. اما همچنان سوال اینجاست که خودروسازان محترم و از جان و مال گذشته و دائم به فکر مردم و منافع ملی این فرمول را قبول می کنند یا خیر!

رییس محترم شورای رقابت هم به مردم زورگو و زیاده طلب ایران که سالیان متمادی از بهترین خودروهای ساخت وطن با نازلترین قیمت و با بالاترین کیفیت استفاده کرده اند و اصلا هم جان و مالشان را از دست نداده اند توصیه نموده اند که مردم تحمل کنند و تا ۲ ماه خودرو نخرند. البته اینکه با این صبر و تحمل چه اتفاقی می افتد را بیان ننمودند. اما منابع آگاه حدس می زنند که با این اقدام خودرو سازان ایران به گریه می افتند و با التماس خودروهای خود را به نصف قیمت حراج می زنند. مگوئید نه صبر کنید تا اتفاق بیفتد!

البته اینکه جدول جدید قیمتها چگونه تهیه شده است مهمترین موضوع روز محافل علمی، هنری؛ ورزشی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی است. دستیابی به فرمول مهم و پیچیده قیمت گذاری خودرو در ایران که بسیاری از صاحبنظران آن را به فرمول جاذبه نیوتن تشبیه می نمایند و برخی نیز عقیده دارند نیوتن هم نمی توانست چنین مسئله پیچیده ای را حل نماید و لذا این فرمول از آن فرمول هم پیچیده تر است و احتمالا در آینده ای نه چندان دور جهان را تکان خواهد داد و بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و زیست محیطی جهان را حل خواهد کرد.

همچنین منابع آگاه خبر می دهند که متاسفانه فرمول پیچیده و فوق سری قیمت گذاری خودرو ایران بدست شرکتهای نچندان بزرگ و متقلب آمریکایی و اروپایی افتاده است. این موضوع بسیاری از صاحبنظران اقتصاد خودرو ایران را نگران کرده است، چرا که این فرمول فقط در شرکتهایی که مدیران آنها دارای تعهد اخلاقی، شیفته احترام به مشتری، تلاشگر منافع ملی وبین المللی، عاشق محیط زیست، عدم مالکیت کارخانه قطعه سازی، فاقد کارت واردات قطعات چینی و دارای فرزندانی دست و چشم پاک هستند می تواند منشاء خیر و برکت، پیشرفت و توسعه همه جانبه کشورشان باشد. لذا دستیابی شرکتهای خودرو ساز اروپایی و آمریکایی به این فرمول که اکثریت آنها هیچکدام از خصوصیات بالا را دارا نیستند بسیار خطرناک پیش بینی می شود.

به همین دلیل بدین وسیله از سازمان های جهانی درخواست می گردد تا مانع استفاده خودروسازان اروپایی و آمریکایی و حتی آسیای شرقی از این فرمول منحصر بفرد گردند و حق استفاده از این فرمول کاملا بومی و ملی شده را صرفا برای منافع شهروندان ایرانی به رسمیت بشناسد. البته پیشنهاد می گردد که در صورتیکه این شرکتهای اجنبی مدیران خود را به دوره های آموزشی، پرورشی و تربیتی که ۲ خودرو ساز گنده ایران برگزار می کنند بفرستند و در صورت قبولی در این دورها، امکان صدور بخشی از این فرمول و اجازه استفاده مشروط برای آنها در نظر گرفته شود.

در ادامه به چند مورد از اقداماتی که این شرکتها ممکن است با استناد به این فرمول انجام دهند اشاره می شود:

۱- رعایت کامل شرایط انحصاری در تولید، قیمت گذاری و عرضه تولیدات بی کیفیت خود
۲- تولید خودرو های اسما ایمن، کم مصرف و دوست دار محیط زیست
۳- اجاره و یا خریداری کردن پارکینگها و تمام فضاهای خالی ممکن جهت انبار کردن خودروهای خود (که تماما فاقد یک قطعه مانند جاسیگاری هستند) و همزمان فروش فوری خودرو و عدم تحویل آن. البته خوشبختانه در این کشورها جاده مخصوص و قدیم وجود ندارد و لذا احتمالا در این رابطه چندان موفق نخواهند شد!
۴- عدم پذیرش تمام مسئولیتهای مربوط به تصادفات رانندگی که منجر به فوت و مصدومیت شهروندان می گردد و عدم دلجویی از مردم شریفششان

همانطور که ملاحظه می شود شواهد بیانگر این است که این فرمول ارزشمند و بومی نتیجه ماه ها و بلکه سالها تلاش دانشمندان غیر وابسته به خودروسازان می باشد که در ارائه این فرمول از دانش و توانمندیهای علمی بیکران خود بهره برده اند و اصلا هم تحت تاثیر نظرات و دیدگاه های خودرو سازان نبوده اند و فقط و فقط جان و مال مردم شریف ایران را مد نظر قرار داده اند. به امید دستیابی به انواع و اقسام فرمولهای قیمت گذاری برای مسکن، سوخت، شکر و زولبیا و بامیه.

*عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چرا استفاده از نرم افزار ارسال ایمیل گروهی جز بهترین راه های تبلیغات به شمار می آید ؟
کلافگی کاربران اینترنت و پاسکاری مشکلات ◄

مطالب مرتبط
بنر