چاپ اسکناس درشت معلول ضرورت نیاز به نقدینگی در جامعه است

چهارشنبه ، 1 مرداد 1393 ، 12:47

یک استاد اقتصاد، چاپ اسکناس های درشت از سوی دولت را معلول ضرورت تامین نقدینگی مورد نیاز در جامعه دانست و تاکید کرد که این امر نقشی در افزایش نرخ تورم در کشور ندارد.

محمد طبیبیان  اظهار داشت: وقتی نقدینگی در جامعه هر سال رشد داشته و قیمت ها هم بالاتر می رود، تورم هم به وجود می آید به همین خاطر مردم برای تسهیل در معاملات نیاز به واحدهای پولی بالاتری دارند.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه کرد مساله تورم حاصل از رشد بی رویه نقدینگی است ضمن آنکه افزایش نقدینگی با چاپ پول درشت فرق می کند.



این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حمل پول درشت آسانتر است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در موقع خرید یک کالا 300 هزار تومانی مردم به جای آنکه سه بسته 10 هزار تومانی همراه داشته باشند تنها با دادن 3 برگ اسکناس یکصد هزار تومانی به راحتی و در کمترین وقت، خرید خود را انجام می دهند.

طبیبیان تصریح کرد: این فرایند را نمی توان علت چیزی بیان کرد بلکه خود معلول افزایش نقدینگی و تورم در اقتصاد و نیاز به اسکناس های درشت و جدید در معاملات است.

گفتنی است، چاپ اسکناس درشت موجب می شود که اولاً هزینه استهلاک اسکناس به شدت کاهش یابد. در نظر بگیرید که برای حمل یکصدهزارتومان یک برگ اسکناس صد هزارتومانی داشته باشید. در مقایسه با اینکه صد عدد هزارتومانی یا دویست عدد پانصد تومانی و یا هزار عدد صدتومانی، با خود حمل نمائید طبیعی است که چه از نظر استهلاک و هزینه چاپ اسکناس و چه از نظر سهولت حمل ، تفاوت فاحشی بین روش های فوق وجود دارد.

دومین امتیاز، بالارفتن قدرت مانور عابربانک هاست. به این ترتیب که شرایط مکانیکی این دستگاه ها قدرت پرداخت مبالغ بالا را پیدا می کند، مزید بر اینکه موجب خلوت شدن بانک ها می شود در عین حال مشکل مردم را درایام تعطیل برطرف می نماید.

ایرنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► شهرهوشمند چه شهری است؟
افزايش 322 واحدي شاخص بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر