متهم اصلی رکود کدام است؟

دوشنبه ، 6 مرداد 1393 ، 10:13

 

رکود در یعنی  پیدا شدن "اضافه تولید" یعنی پرشدن بازار از کالاهائی که مشتریِ ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولیدکالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیلي کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران پیش می‌آید که به نوبه خود فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید سیستم اعتباری سرمایه داری از کار باز می‌ماند، بدهکاران توان پرداخت بدهی خود را در سر موعد از دست می‌دهند.

به گزارش بانکی دات آی آر، سيرنزولي رشداقتصادي كه براي چنددوره سه ماهه ادامه يابد، نشاندهنده وضعيت"كسادي"اقتصادي استوهرگاه اين دوره زماني بيشترشود"ركود"اقتصادي ناميده ميشود درموردي كه رشداقتصادي براي مدتي آهسته اما غيرمنفي باشد اصطلاحاً به "توقف ركودي"معروف است.

اما حقیت این است که اقتصاد کشور در حال حاضر در شرایط رکود تورمی قراردارد رکود تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می‌شود.رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود.

ایران طی سالهای حیاتش رویداد ها و جریان های متعددی را پشت سر گذاشته و به جایگاهی رسیده است که امروز در آن قرار داریم.فشارهای خارجی فراوان از جنگ و فشار اقتصادی گرفته تا تحریم را با همت و تلاش تحمل کرده ایم. پیشرفت های فراوانی در بسیاری زمینه ها بدست آوردیم و در بسیاری موارد هم نیاز به تلاش بیشتر داریم.

برای داشتن استراتژی مناسب خروج از رکود، ابتدا باید بپرسیم که عوامل ایجاد‌کننده رکود چه بوده است؟ هر تدبیری برای خروج از رکود باید پاسخ‌دهنده بخشی از آن عوامل باشد. به‌عبارت دیگر پایه‌ریزی یک استراتژی مناسب مبتنی بر درک علل ایجاد‌کننده شرایط است. اگرچه این گزاره ساده و منطقی است، اما به‌نظر می‌رسد که برخی از صاحب‌نظران فارغ از ریشه‌های ایجاد‌کننده رکود، معتقدند راه‌حل خروج از رکود نیازمند کنش‌های معین و مشخصی است، حال علل رکود هر چه که می‌خواهد باشد.

بسیاری از کارشناسان عوامل اقتصادی را تنها دلیل بروز رکود تورمی می‌دانند. ریشه‌های رکود تورمی در ویژگی‌های ساختاری هر اقتصاد، میزان کارآیی سیاست‌های پولی و مالی، ساختار بودجه‌ای دولت، میزان کشش‌پذیری سرمایه‌گذاری نسبت به نرخ بهره، چگونگی جانشینی جبری، الگوهای مصرف، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و میزان نقش دولت در اقتصاد نهفته‌است. عواملی که در تشدید یا بروز این پدیده در برخی کشورها دخیل بوده‌اند همان عوامل به نوبه خود باعث مقابله و خروج از این وضعیت در کشورهای دیگر شده‌اند.

اما کارشناسانی هم هستند که عوامل سیاسی- اجتماعی را دامن‌زننده بحث رکود تورمی می‌دانند. کارشناسان معتقدند که دلایل رکود توأم با تورم هم اقتصادی است و هم سیاسی- اجتماعی.

آنچه بیش از پیش نظام اقتصادی ایران را رنج می‌دهد، عدم شفافيت در اقتصاد کشور است و اين بخش، در مقايسه با ساير كشورها، درصد بالاتري را به خود اختصاص داده است. اقتصاد زيرزميني، اگرچه موجب مي‌شود بازار رونق نسبي داشته باشد، اما اين رونق پايدار، سازنده و رشد‌دهنده بخش‌هاي توليدي نخواهد بود. بخش خدمات كه همواره مي‌تواند موتور محرك و انگيزشي سرمايه‌گذاري باشد، با ابتلا به اين پديده، نه تنها قدرت حمايتي و تحريك‌كنندگي را از دست مي‌دهد، بلكه موجب توقف و از بين بردن انگيزه‌هاي توليد داخلي مي‌شود و خود نيز به دليل ناپايداري، از ويژگي‌هاي يك بخش تجاري و خدماتي مدرن برخوردار نبوده و با يك اتفاق ساده، راكد مي‌شود.

اگر این عامل را به عنوانی یکی از عوامل تاثیر گذار در کنار سایر عوامل در نظر بگیریم می بایست برای آن چاره ای اندیشیده شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► صف 12 کیلومتری کامیون ها در مرز ترکیه با ایران!
رویترز: ایران رقیب قدرتمند آمریکا در صادرات نفت ◄

مطالب مرتبط
بنر