با بانک‌های متخلف برخورد کردیم

چهارشنبه ، 12 شهریور 1393 ، 08:39


وی در ادامه گفت: نمایندگان مجلس گاهی اوقات نظراتی را بیان می کنند که بعضاً در شرایط حاضر خیلی داغ شده است در حالی که در گذشته به آن زیاد توجه نمی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در حاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی گفت: مجلس از نظر من فراقوه‌ای و دارای اختیارات زیاد است.

وی در ادامه گفت: نمایندگان مجلس گاهی اوقات نظراتی را بیان می کنند که بعضاً در شرایط حاضر خیلی داغ شده است در حالی که در گذشته به آن زیاد توجه نمی شد.

وی در ادامه در خصوص انتقادات صورت گرفته در ارتباط با بنگاهداری بانک ها تصریح کرد: هر چند در زمان حاضر به شرکت های سرمایه گذار بانک ها انتقاد می شود اما در سال های 67 و 68 بانک ها مجبور به تاسیس شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های صرافی شدند. 

تهرانفر افزود: به عنوان مثال شش ماه پیش که شاخص کل بورس افت جدی داشت، از مدیران عامل بانک ها دعوت شد تا بالاجبار رقمی حدود 50 هزار میلیارد تومان سهم خریداری کنند اما این طرح اجرایی نشد.

وی در ادامه با بیان این که شرایط زمانی تغییر کرده و فضایی که بانک ها با آن مواجه اند دیگر به مانند گذشته نیست، گفت: علاوه بر همه این موارد فضاسازی هایی که ایجاد شد، همه موجب پررنگ تر شدن این موضوع شده است.

تهرانفر در توضیح شرکت هایی که بانک ها دارند، تصریح کرد: دولت بسیاری از این شرکت هایی که بانک ها دارند را در قبال رد دیون به آنها داده است.

وی افزود: در حال حاضر به عنوان یک ایراد بزرگ که دیگر هیچ راه حلی برای حل آن وجود ندارد با این موضوع برخورد می شود اما واقعیت این است که 2 - 3 سال پیش حتی دستور العملی در این خصوص داشتیم مبنی بر این که بانک ها می توانند تا سقف مشخصی سهام داشته باشند و شرکت‌داری کنند.

بر اساس این گزارش، در قانون عملیات بانکی بدون ربا علاوه بر عقد سرمایه گذاری مستقیم یک نوع عقد مشارکت حقوقی داریم که بانک ها می توانند بر حسب موقعیت از یکی از این دو عقد استفاده کنند.

تهرانفر در ادامه با تأکید بر این نکته که بانک ها تخلفاتی دارند و همه در حدودی که برای آنها مشخص شده فعالیت نمی کنند، گفت: اما اگر انصاف را رعایت کنیم به این اندازه ای هم که می گویند نیست.

وی در ادامه توضیح داد: من به شخصه در چندین نوبت از همکارانم درخواست کرده ام شرایط را بررسی کنند که در نتیجه سهم بانک ها در بنگاهداری 40 درصد به طور میانگین است اما این در حالی است که اکنون رقم بنگاهداری بانک ها 51 درصد است که در تلاش هستیم هرچه سریعتر به اصلاح این موضوع بپردازیم.

وی در ادامه افزود: در صورتی که این موضوع اجرا شود کلیه شرکت های ارزی و پی اس پی بانک ها جمع خواهد شد.

حمید تهرانفر  در خصوص این که با توجه به این موضوع که نرخ سود سپرده ها توافقی بین بانک های مختلف بوده است، چرا بسیاری از بانک ها این نرخ را رعایت نمی کنند؟ گفت: از نظر من در بانک های رسمی و تحت نظارت در این خصوص انحراف زیادی نداریم.

وی در ادامه در خصوص انحراف یکی از بانک ها از توافق صورت گرفته گفت: با این بانک متخلف برخورد شد و همه این موضوعات را در بخشنامه ای ابلاغ کردیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► عزم دولت خروج از رکود است
دیگر نمی‌توان با استخدام شغل ایجاد کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر